Sågverk (mindre)

Nybliven bysågare

28 inlägg 8064 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Wenjad  
#758297
Camaro1969 skrev:jäkla fint sågverk!

tas allt virke ut via gaveln och bakarna ner på "utkastet" du tog bild på?

Både virke och bakar går ut på "utkastet", det är lite dumt gjort men de går bra sålänge nån står där och tar emot, ska försöka få till så att bakarna går ut på gaveln av huset på nått vis istället 😀

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

svampbob  
#758303
Wenjad skrev:
Camaro1969 skrev:jäkla fint sågverk!

tas allt virke ut via gaveln och bakarna ner på "utkastet" du tog bild på?

Både virke och bakar går ut på "utkastet", det är lite dumt gjort men de går bra sålänge nån står där och tar emot, ska försöka få till så att bakarna går ut på gaveln av huset på nått vis istället 😀


Är det i Malungs trakten som du håller hus?

Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Wenjad  
#758308
svampbob skrev:
Wenjad skrev:
Camaro1969 skrev:jäkla fint sågverk!

tas allt virke ut via gaveln och bakarna ner på "utkastet" du tog bild på?

Både virke och bakar går ut på "utkastet", det är lite dumt gjort men de går bra sålänge nån står där och tar emot, ska försöka få till så att bakarna går ut på gaveln av huset på nått vis istället 😀


Är det i Malungs trakten som du håller hus?

3 mil från malung cirka 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Camaro1969  
#758374 hur stor huvudsäkring krävs?

kommer du såga så pass mycket så det motiverar elanslutningen?

gissar den kostar en slant

Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Wenjad  
#758379
Camaro1969 skrev:hur stor huvudsäkring krävs?

kommer du såga så pass mycket så det motiverar elanslutningen?

gissar den kostar en slant

Tror det är 50 ampere i huvudsäkring, jag har ganska mycket att såga, jag kanske har varit otydlig med det men jag äger inte sågen, jag är anställd av besparingsskogen i byn, så jag sågar åt boende här i byn. Just nu har jag minst en veckas sågning åt folk, kommer troligtvis bara bli mer då virkespriserna bara ökar 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Wenjad  
#758467 En liten snabb fråga, hårdmetalklingorna kommer tillbaka från slipningen på torsdag nästa vecka, jag har 1200mm kolstålsklingor (hårdmetalklingorna är 1000mm) kan jag sätta i kolstålsklingorna i sågen utan att ändra nått varvtal? Har läst igenom instruktionsboken för sågen och hittar inget om att ändra varvtal, men tänkte dubbelkolla om nån har erfarenhet 🙂 hade tänkt börja såga igenom dom större partierna som ligger nere på sågen till veckan så hade velat komma igång så fort som möjligt 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybliven bysågare

Tosca  
#758482 Bara att prova, går det för fort börjar klingan att orma sig.
Det finns någon periferhastighet som rekommenderas, men jag har inte koll på den. Fråga sliperiet om ingen annan vet, de kan nog säkert.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Hobbysågare  
#758484 Man sträcker klingan efter det varvtal den ska gå på.
Visst har dom en rekomenderad periferi hastighet, men den går underskrida eller överskrida utan problem.
Så säg till när du lämnar in klingorna om att dom ska sträckas till det varvtalet du har.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Wenjad  
#758511 Tack så mycket för svar, då kan jag känna mig lugn med att stoppa i en 1200 klinga i sågen 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Härjatok  
#758519 Snygg pickup, 7.3 idi och 5 växlad manuellt ? Ett dröm sågverk. 👍

Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Wenjad  
#758586
Härjatok skrev:Snygg pickup, 7.3 idi och 5 växlad manuellt ? Ett dröm sågverk. 👍

Tack, 7.3 idi men är en c6 automat, håller på och letar efter en 5 växlad manuell men tror jag ska försöka byta bort hela pickupen mot en dually istället, känner att jag har lite mer behov av 2 tons lastvikt och flatbed 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Skogstorparn C  
#759884 Köpte en gammal cirkelsåg i början 90 talet och sågade till mig själv och grannar.
Titta i änden på stocken så ser du var tjurveden ligger.
Den lägger så att första skäret tar den.
Dvs att denna sida sen kommer ner mot bordet när du sen blockar stocken.
Sen när du vänder tillbaka stocken och sågar brädor och plank så har du tjurveden på flatsidan av brädan.
Brädorna blir då raka om det inte är tjur på två håll.

Användarvisningsbild

Re: Nybliven bysågare

Skogstorparn C  
#759885 När det gäller torrträd är rätt att dessa slår sig inte så mycket.
Hittar man fina torrträd är dessa perfekta att såga långa vindskivor av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).