Sågverk (mindre)

Logosol

25 inlägg 7311 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Logosol

Badger  
#795581 Hydralik minsann. Lyxigt. Har du amperemätare också på så du kan se precis hur mycket ström den drar?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol

Emil83  
#795585 Ja det är amperemätare åxå:)

Avatar Fallback

Re: Logosol

Emil83  
#795587 Vid start så visar den 35-40a om man nu kan lita på den.. jag har solceller som säkert hjälper till vid höga belastningstoppar. Har inte provat att starta sågen på natten.

Användarvisningsbild

Re: Logosol

Badger  
#795588 Oj! Då borde väl 25A säkring gå, eller?

Avatar Fallback

Re: Logosol

FredrikB  
#799225 Det blev svar först nu. 🙃
I påskhelgen gjorde jag det sista med sågen och kunde äntligen starta upp och provsåga.
Förutom spiksågning på två band på den fjärde stocken så gick det bra!
Oerhört roligt att såga!! Mindre roligt utan spånsug och att stabba upp allt efteråt 🤣.
Har väl nästan 100 stock liggande som ska skivas upp under vår-försommar.
Troligtvis blir det nog en del sommarjobb också.

Användarvisningsbild

Re: Logosol

P-O-J  
#809376 Fick hem ett F2+ i fredags eftermiddag. Fixade en ledig dag som jag tänkte att montera sågen och börja såga i helgen. Det var som ett ikea paket med väldigt många delar. Första stocklyftaren gick bra. Men sen började det att strula. Det tog en stund innan man fattade problemet. Fick tydligen profiler som saknade hål. Efter väldigt många svordomar la jag ned projektet. Nu ligger det upp packat på loggolvet och tar plats. Vad faan gör man.

Användarvisningsbild

Re: Logosol

Badger  
#809393
P-O-J skrev:Fick hem ett F2+ i fredags eftermiddag. Fixade en ledig dag som jag tänkte att montera sågen och börja såga i helgen. Det var som ett ikea paket med väldigt många delar. Första stocklyftaren gick bra. Men sen började det att strula. Det tog en stund innan man fattade problemet. Fick tydligen profiler som saknade hål. Efter väldigt många svordomar la jag ned projektet. Nu ligger det upp packat på loggolvet och tar plats. Vad faan gör man.



Det var verkligen illa att de skicka en produkt som inte är funkis. Ska bli intressant att höra hur de kompenserar dig.

Användarvisningsbild

Re: Logosol

P-O-J  
#811946 Hur bra blir det med måtten på det ni sågar i era solosågar. Har börjat lära mig lite, men tycker att det blir lite ojämna mått på brädorna.

Avatar Fallback

Re: Logosol

dejvi  
#812032 Har sågat lite med en Bamsesåg och upplevde då samma problem. Tror nog det är bara att acceptera eller såga övermått på allt för att senare hyvla till rätt dimension.

Användarvisningsbild

Re: Logosol

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812035 Sågar med Jonsereds-verk och upplever detta på stockar med inbyggda spänningar som slår sig efterhand som man skivar av brädor. De sista brädorna kan då bli lite tunnare i ena ändan. Går att fixa genom att trycka ner början på stocken mot underlaget (= plåtar) när man börjar eleer slutet på stocken när man kommer dit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).