Sågverk (mindre)

Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

16 inlägg 4749 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#754964 Hej! Vi har en Norwood LM30 på gården som det sågats bra mycket virke med, men ett problem vi haft är att så fort banden blir lite slöa så börjar dom vandra och sågytan blir vågig oavsett hur hårt man spänner bandet. En bekant har samma bekymmer och har testat de keramiska styrningarna som säljs men inte varit nöjd.

Efter lite testande och fräsande så tillverkade jag ett par kullagrade bandstyrningar som enkelt träs på de befintliga axlarna till bandrullarna och sen var problemet borta, farsan har sågat över 1000m med samma blad utan att slipa och sågytan är helt spikrak.

Dom är frästa i 6061 aluminium.

Dom bör passa även andra modeller så länge dom har 1" axlar till bandrullarna.

Skicka PM vid intresse, pga forumets annonseringsregler kan jag inte lägga upp pris eller kontaktuppgifter här i tråden.

MVH
/Anders Johansson


Senast redigerad av Johansson81 tor 07 apr 2022, 12:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Klyv Bixby  
#754977 Vere najs med en bild på originalet och på din lösning.

Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#754984 Det ligger en bild i mitt första inlägg på en bandrulle med min styrning monterad, jag kan lägga upp några fler bilder ikväll. Ursprungligen finns det inte någon styrning alls (bara ett rullstöd på översidan bandet) så bandet kan vrida sig under sågning när det börjar slitas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Brorsan  
#755012 Jag tycker det är bättre att lägga på ett nyslipat, nyskränkt band när det börjar bli slött.
Frestar mindre på såg och band som kan gå av i förtid med för hård bandspänning.
Men det är jag det. Alla har ju olika åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#755017 Hej Brorsan!

Det är själva finessen med dessa bandstyrningar, man kan ha lägre bandspänning då bandet löper mellan lagrade rullar och inte längre kan vrida sig även fast det börjar bli slött.

/Anders

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#755018 Några fler bilder på en bandstyrning, detta är prototypen så den färdiga modellen ser bättre ut och har spännskruv, lageraxel och distansbrickor i syrafast rostfritt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#755042 Nu har jag tagit några bilder på bandstyrningen, sågverket står 20 mil bort så jag kan tyvärr inte ta några bilder på när den sitter monterad just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

loppan  
#755049 Hej.Kommer du att sälja några sådana?
Jag har själv funderat på någon liknande lösning till min såg men ej kommit till skott.
Mvh ChristerJ

Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Klyv Bixby  
#755050 Ser bra ut. Ska dirigera två kompisar med bandsåg till dom där bilderna👍

Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Arvid0  
#755051 Snyggt!
Ser ni några nackdelar med dom? Blir ju eg som styrningen på en "vanlig" bandsåg.

Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#755066
loppan skrev:Hej.Kommer du att sälja några sådana?
Jag har själv funderat på någon liknande lösning till min såg men ej kommit till skott.
Mvh ChristerJ


Hej Christer,

Jag har några stycken färdiga som jag kan paketera och skicka omedelbums, och jag håller på fräsa fram en trave till som bör bli klara till helgen. Vi tar detta via PM för att följa forumreglerna.

/Anders
Senast redigerad av Johansson81 tor 07 apr 2022, 13:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

totte  
#755067 Ta eventuella affärer i PM framöver så behöver vi inte bråka om forumets reklamregler. Tack!

Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#755068
Arvid0 skrev:Snyggt!
Ser ni några nackdelar med dom? Blir ju eg som styrningen på en "vanlig" bandsåg.


Hej Arvid,

Nej jag ser bara fördelar med att fixera sågbandet mellan rullar.

Man kan sänka bandspänningen lite vilket sliter mindre på sågen, man kör mycket längre mellan slipning/skränkning utan att få vågor i sågytan, enligt farsan så går det dessutom märkbart lättare att styra sågvagnen framåt när bladet ligger helt plant och inte vandrar upp och ner.

Han har sågat en hel säsong med prototypen monterad så hade det varit några bekymmer borde han ha märkt det vid det här laget.

Kullagren är fyra vanliga gummitätade 608 spårkullager så den dagen dom börjar bli slitna köper man nya för en hundring på järnhandeln, 1000+ meter sågat med prototypen utan att det går märka något slitage på våra lager så dom håller länge.

/Anders
Senast redigerad av Johansson81 tor 07 apr 2022, 12:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

Johansson81  
#755069
totte skrev:Ta eventuella affärer i PM framöver så behöver vi inte bråka om forumets reklamregler. Tack!


Det är uppfattat Totte, tack för hinten! 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Norwood LM29/30 lösning på bandstyrning!

loppan  
#755972 Har hunnit provsåga lite.
Första intrycket var positivt.
Den vågighet som tidigare uppstod i sågytan försvann.
Sågytan blev också finare,påminner om torrkluvet virke. Det verkar även ha blivit lite dimentionssäkrare sågning.
Bandet var halvslitet så med tanke på det så var det bra resultat.

Billigare lösning än norwodds keramiska styrning men frågan är hur länge de små kullagren håller?
Visserligen lätta att byta och förmodligen billiga.

Är det bara Norwood som har problem med detta eller är det på alla bandsågar?
Vore kul med åsikter från andra märken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).