Sågverk (mindre)

SKOGSVERKET

20 inlägg 14280 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SKOGSVERKET

ulfgustav  
#754060 Någon som har erfarenheter av SKOGSVERKET´S bandsågverk. Då man studerar meterial så ser det intressant ut men det är ju kinatillverkat



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754077 Håller med om att det ser intressant ut. En närmare undersökning så skulle jag särskilt bedöma hur stabilt det är. Rätt som ligger det en halvkubiks rotstock där. Avgörande för sågresultatet är att bandstyrningarna är bra och att sågpaketet inte är klent. Jag skulle inte vara alltför orolig att köpa av tekniska skäl, om man inte bryr sej om att välja att lägga pengarna i Kina. Ett sågverk är ju inget high-tech och man måste vara tekniskt intresserad för att såga och sköta om det hela. Vajrarna till höjdinställningen ser lite klenare ut än om jag hade byggt nåt själv. Men i serieproduktion blir det ofta så klent som möjligt. Om man är händig så har man säkert kunskap och möjligheter att reparera, förstärka eller förbättra vartefter man kommer på nåt eller måste. Sen vet inte jag om man kan komma åt bandsågsbladen fritt på en marknad och från olika tillverkare eller om man har en leverantör bara. En ny importör som hämtar från Kina talar för en viss risk gällande stålkvalitet. Jag har verkstad och med metallbandsåg kan man i alla fall få tag i de bandlängder man behöver från olika håll. Det är nog metervara de svetsar ihop. Antagligen lika med sågverksbladen. Jag har byggt ett eget kedjesågverk och gissar inte bara, men har inte kört bandsågverk.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

ulfgustav  
#754482 Dokumentationen på Skogsverket på nätet är väl inte den bästa, saknas mått på det mesta, så man får gissa sig fram.
Som du skriver Orsa så är det ju inge high tech, mycket kan man fixa själv om det krånglar. Lager och andra standardkomponenter är ju inget problem, sedan är ju frågan hur bra är centrifugalkopplingen t.ex.
Får se vart det slutar då jag skall utvärdera flera alternativa sågar

   TS
Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

svampbob  
#755052
ulfgustav skrev:Dokumentationen på Skogsverket på nätet är väl inte den bästa, saknas mått på det mesta, så man får gissa sig fram.
Som du skriver Orsa så är det ju inge high tech, mycket kan man fixa själv om det krånglar. Lager och andra standardkomponenter är ju inget problem, sedan är ju frågan hur bra är centrifugalkopplingen t.ex.
Får se vart det slutar då jag skall utvärdera flera alternativa sågar


Det är väl exakt lik Woodmixer om jag nu inte blandar ihop alla märkena. En bekant köpte Skogsverkets digitala skala till sin Woodmixer. Jag reserverar mig för att jag kan ha förväxlat vilket märke han har på sin bandsåg.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

mf35  
#772953 Är skogsverkets produkter tillverkade i Kina?

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#772985 Hej.
Vet ej hur det är med vedmaskin osv,men sågverket är tillverkat i Kina.
Väntar på leverans av ett. Skulle fått det i juli......
Väldigt likt woodland mills 130 som också tillverkas i Kina såvitt jag vet.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

hfab  
#773037
ulfgustav skrev:Någon som har erfarenheter av SKOGSVERKET´S bandsågverk. Då man studerar meterial så ser det intressant ut men det är ju kinatillverkat

Köpt något sågverk ännu?
Det hade varit kul med ett studiebesök isåfall.

Då har jag kunnat passa på och köpa av dig delarna till Zetorn 🚜 😉

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#774668 Nu har jag äntligen fått mitt levererat. Monterat ihop det och testat. Tyvärr kom ej förlängnings delen med som var best och betald. Förmodad leverans i december.....
Själva sågverket upplever jag dock som bra. Har ej så mycket att jämföra med,men tycker att det verkar vara bra uppbyggt och sågar bra!
Påminner som tidigare skrivits mycket om woodland mills 130 Mitt är stationärt med 7,5 kw elmotor.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#781822 Hej
Är det någon mer som kör med skogsverket?
Åsikter och erfarenheter vore intressant.
Mvh
Jörgen

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#788548 Bumpar tråden.
Någon annan som köpt?
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

Badger  
#789294
jyrrki skrev:Nu har jag äntligen fått mitt levererat. Monterat ihop det och testat. Tyvärr kom ej förlängnings delen med som var best och betald. Förmodad leverans i december.....
Själva sågverket upplever jag dock som bra. Har ej så mycket att jämföra med,men tycker att det verkar vara bra uppbyggt och sågar bra!
Påminner som tidigare skrivits mycket om woodland mills 130 Mitt är stationärt med 7,5 kw elmotor.
Mvh
Jörgen



Hur går det med sågen? Har du några plus och minus att dela med dig av?

Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

Suneland  
#789310 Jag har en 7,5kw el, men fick det så sent i höstas så jag hann inte såga mer än ett 20-tal stockar. Funkar helt ok.

Billigaste med den kapaciteten på marknaden. Man får vad man betalar för. Muttrar som glappar på gängorna, äkta chinesium. 🤣
Mycket färg på/under skenorna och det i sin tur gör att det inte är helt lätt att få skarvarna perfekta. Det är det första jag kommer att åtgärda till våren.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#789421 Hej.
Mitt är också 7,5 kw eldrift och stationärt.
Första haveriet nu. Ingen stor sak, men det började säga vågigt och det blev bara värre.
Visade sig vara en av skruvarna som man justerar icke drivande bandhjul med som gått i gängorna.
Fingängad M12 och bara 3 mm godstjocklek.....
Sitter en mutter svetsad där nu istället.
Innan har det sågat bra och framför allt med originalbandet!
Tycker inte Bacho HSS bandet sågar lika bra.
Förlängningsdelen fick jag mail om att den var försenad igen och beräknad leverans i mars.....
Kul när man gång på gång meddelar efter utsatt leveranstid att det är ytterligare försenat.
Kapacitet tycker jag annars är bra, särskilt med tanke på pris osv.
Med tanke på att det skulle ha levererats i juli är jag ju naturligtvis inte så imponerad av leverantören
dock.

Avatar Fallback

Re: SKOGSVERKET

jyrrki  
#789445 Har också sett det med skarvarna mellan räls skenorna. Skenorna verkar ju vara tillverkade i kantpress och skurna ur en större plåt.
Tänkte också först att det bara var färgen som gjorde att det blev lite hack/glipor i skarvarna,men vissa såg ut som att det skiljer lite i pressning osv.
Inga stora skillnader på mitt men ändå så att det känns på vissa skarvar. Jag körde med bandslip på ovansidan av mina efter montering och tyckte det blev betydligt bättre.

Användarvisningsbild

Re: SKOGSVERKET

andreashorvath  
#833714 Hej på Er! Hittade tråden idag. Jag har haft mitt sågverk från Skogsverket i ca 2 års tid. Fick hem det i april 2022. Det är en kinesisk kopia av Woodland sågverket som är kanadensiskt, men också det märket är tillverkat i Kina. Jag var inne på att köpa Woodlands men då hade jag fått betala nästan dubbla priset, inkl alla extra tillbehör. Jag köpte mitt sågverk hos Skogsverket med trailerpaket, förlängningssats, stocklyft, topplyft och digitalt mått och hamnade på 92 tkr inkl moms. år 2022. Leveransen tog lång tid, ca 4 månader, bara för att det var då som ett lastfartyg hade fastnat i Suezkanalen. Jag är hittills väldigt nöjd med sågverket, Skogsverket har gett väldigt bra support och jag är glad att jag köpte från ett svenskt företag som kan ge support och har reservdelar. Sågverket är ju modulärt så det är enkelt att reparera, byta ut delar, etc. I början var det lite trixigt att justera in bladet så att sågverket sågade rakt och fint utan att planken blev vågiga men med tiden får man erfarenhet och börjar fatta hur man ska göra sedan går det smidigare och smidigare. Samtidigt med att jag köpte sågverket köpte jag även en minigrävmaskin, 1,7 ton, som har varit oumbärlig för att hantera stockarna. Den kan hantera även de största stockarna. 2021-2022 sålde Skogsverket enbart en modell av sågverk men nu har de utökat sitt sortiment av produkter och har flera olika. Hade jag fått göra om mitt köp så hade jag köpt en som går att bygga på med hydraulik för stockhanteringen. Deras nya modell har den möjligheten. Ska man bara såga för husbehov så går det bra att hantera stockarna manuellt men ska man börja ta jobb med den och hantera större mängder av stockar, då är hydraulisk stockhantering ett måste, enligt mig. Jag är överlag supernöjd och glad att ha köpt ett sågverk, ångrar inte en sekund. Jag beräknar att spara in kostnaden för sågverket på ca 4-5 år, genom att slippa åka till Byggmax för att köpa virke. Jag bor på torp och behöver ständigt virke för olika projekt. Varje gång jag sågar så brukar jag räkna fram värdet på de reglar och plank jag sågat fram och blir alltid glad. På 1-2 timmars sågning vid mitt egna sågverk hemma på den egna tomten kan jag såga fram virke värt ca 1200 kr som jag istället hade behövt köpa på Byggmax. Plus resvägen, bensinpengar, tiden. Och jag ser det som en hobby inte som ett jobb, mer som en trevlig sysselsättning. Fördel är att man kan såga fram dimensioner som inte säljs. Största regeln jag har hittills lyckats såga är 29cmx5cm som var 5 meter lång. Sen alla fina plank jag har sågat av körsbär, björk, ask, etc som blir jättefint att göra möbler av eller panela med. Går även att såga fanér med ett sådant sågverk ner till 3 mm tjocklek. Eller såga till stolpar av småträd eller av tjocka grenar. Kul att hitta fallna träd som man kan ta vara på, eller få kontakter via grannar, lokala facebook grupper och alla verkar ha träd att såga. Möjligheterna är ändlösa. Man blir glad varje gång man kan ta ut virke från ett träd som utan sågverk i bästa fall hade blivit ved. Det känns som att man ger trädet maximalt värde efter dess liv. Avslutningsvis, det bästa med eget sågverk enligt mig är att man kan skapa en riktig Zero-waste tillverkning. I mitt fall har jag fått tillgång till en liten skog med vindfällda träd bara 5 minuter från mig. Jag sågar upp allt till plank och reglar och stolpar, kantveden använder jag som ved att elda med i mitt hus, i min bastu och på så sätt få gratis värme, sågspånet använder jag till utedassen, som sedan komposteras och blir jord. Så råvaran kommer från lokalt "skogsavfall" som ingen vill ha och allt av råvaran används lokalt hemma hos mig. Så avfall i form av döda träd som ingen vill ha blir till byggvaror av prima kvalité och till gratis ved som ger värme. Bättre kan det inte bli. För att ta bort lite av ångesten inför val av sågverk, så kan jag med facit i hand säga att kinasågverk är 100 gånger bättre än inget sågverk. Lycka till med sågverksköpet!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).