ons 21 feb 2024, 19:12#833714
Hej på Er! Hittade tråden idag. Jag har haft mitt sågverk från Skogsverket i ca 2 års tid. Fick hem det i april 2022. Det är en kinesisk kopia av Woodland sågverket som är kanadensiskt, men också det märket är tillverkat i Kina. Jag var inne på att köpa Woodlands men då hade jag fått betala nästan dubbla priset, inkl alla extra tillbehör. Jag köpte mitt sågverk hos Skogsverket med trailerpaket, förlängningssats, stocklyft, topplyft och digitalt mått och hamnade på 92 tkr inkl moms. år 2022. Leveransen tog lång tid, ca 4 månader, bara för att det var då som ett lastfartyg hade fastnat i Suezkanalen. Jag är hittills väldigt nöjd med sågverket, Skogsverket har gett väldigt bra support och jag är glad att jag köpte från ett svenskt företag som kan ge support och har reservdelar. Sågverket är ju modulärt så det är enkelt att reparera, byta ut delar, etc. I början var det lite trixigt att justera in bladet så att sågverket sågade rakt och fint utan att planken blev vågiga men med tiden får man erfarenhet och börjar fatta hur man ska göra sedan går det smidigare och smidigare. Samtidigt med att jag köpte sågverket köpte jag även en minigrävmaskin, 1,7 ton, som har varit oumbärlig för att hantera stockarna. Den kan hantera även de största stockarna. 2021-2022 sålde Skogsverket enbart en modell av sågverk men nu har de utökat sitt sortiment av produkter och har flera olika. Hade jag fått göra om mitt köp så hade jag köpt en som går att bygga på med hydraulik för stockhanteringen. Deras nya modell har den möjligheten. Ska man bara såga för husbehov så går det bra att hantera stockarna manuellt men ska man börja ta jobb med den och hantera större mängder av stockar, då är hydraulisk stockhantering ett måste, enligt mig. Jag är överlag supernöjd och glad att ha köpt ett sågverk, ångrar inte en sekund. Jag beräknar att spara in kostnaden för sågverket på ca 4-5 år, genom att slippa åka till Byggmax för att köpa virke. Jag bor på torp och behöver ständigt virke för olika projekt. Varje gång jag sågar så brukar jag räkna fram värdet på de reglar och plank jag sågat fram och blir alltid glad. På 1-2 timmars sågning vid mitt egna sågverk hemma på den egna tomten kan jag såga fram virke värt ca 1200 kr som jag istället hade behövt köpa på Byggmax. Plus resvägen, bensinpengar, tiden. Och jag ser det som en hobby inte som ett jobb, mer som en trevlig sysselsättning. Fördel är att man kan såga fram dimensioner som inte säljs. Största regeln jag har hittills lyckats såga är 29cmx5cm som var 5 meter lång. Sen alla fina plank jag har sågat av körsbär, björk, ask, etc som blir jättefint att göra möbler av eller panela med. Går även att såga fanér med ett sådant sågverk ner till 3 mm tjocklek. Eller såga till stolpar av småträd eller av tjocka grenar. Kul att hitta fallna träd som man kan ta vara på, eller få kontakter via grannar, lokala facebook grupper och alla verkar ha träd att såga. Möjligheterna är ändlösa. Man blir glad varje gång man kan ta ut virke från ett träd som utan sågverk i bästa fall hade blivit ved. Det känns som att man ger trädet maximalt värde efter dess liv. Avslutningsvis, det bästa med eget sågverk enligt mig är att man kan skapa en riktig Zero-waste tillverkning. I mitt fall har jag fått tillgång till en liten skog med vindfällda träd bara 5 minuter från mig. Jag sågar upp allt till plank och reglar och stolpar, kantveden använder jag som ved att elda med i mitt hus, i min bastu och på så sätt få gratis värme, sågspånet använder jag till utedassen, som sedan komposteras och blir jord. Så råvaran kommer från lokalt "skogsavfall" som ingen vill ha och allt av råvaran används lokalt hemma hos mig. Så avfall i form av döda träd som ingen vill ha blir till byggvaror av prima kvalité och till gratis ved som ger värme. Bättre kan det inte bli. För att ta bort lite av ångesten inför val av sågverk, så kan jag med facit i hand säga att kinasågverk är 100 gånger bättre än inget sågverk. Lycka till med sågverksköpet!