Sågverk (mindre)

Sälja sågat virke

43 inlägg 15397 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sälja sågat virke

Kjohan  
#751006 Hej!
Hade tänkt sälja bonnsågat virke för 2kr tum.
Är det lönsamt mot att sälja timmer för 740 fub oavsett klassning och längkorrigering.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Kjell_  
#751017 Antar att du menar m3 ... Byggmax tar nu 9000kr/m3 .. tidigare (innan coviden kom) var det 4000 kr/m3

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Camaro1969  
#751019 öka till 3-4:- beroende på vad för virke

kan 20% lägre än byggmax vara lämpligt?

säljer man det rått direkt från sågen så lite billigare ändå

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Kjell_  
#751021 Sågar bara lite till vänner och då till riktigt låga priser. 2-2500 kr/m3 .Det är barkborre och stormvirke som måste sågas ändå. Att såga mer fodrar helhydrauliska sågverk. Byggfirmor säljer hyvlat/torkat och i rätt mått.. så max 50% av byggmax och då är det jättebra betalt. Det blir inga pengar vid manuella sågverk utan det måste satsas rejält om pengar ska flyta in,
men roligt på hobbynivå.

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Elis76  
#751025 Vi har låtit såga/hyvla virke både i min bys sågverk, men även hos en äldre släkting som sågar/hyvlar i eget mindre sågverk/hyvleri sedan 1980-talet. Jag kan dock konstatera att man aldrig kan uppnå samma kvalité som industrisågat och virkestorkat vike.

Även om man strölägger med omsorg, så slår sig lufttorkat virke lättare och kan spricka okontrollerat. Fördelen är dock att man kan såga /hyvla dimensioner som inte alltid går att köpa på en vanlig brådgård.

Intresset för att bysåga/hyvla i bysågen har dock avtagit rejält, varför vi lagt den i malpåse. Det är dessutom mycket jobb från trädet/vindfället i skogen tills man kan kan börja bygga/snickra.

Vid mitt senaste bygge råsågade Martinssons i Bygdsiljum senvuxen tall enligt mina önskemål. Den kvalitén hade jag aldrig fått fram i våran bysåg.

Men småsågarna oavsett storlek har sin givna plats, inget snack om saken. Men själv betalar jag nog vad det kostar för att få den kvalité jag efterfrågar.

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Camaro1969  
#751035 jag är av en annan uppfattning.

precisionen blir densamma på bonnsågat om man hyvlar det, det blir lixom det man ställer in hyveln på så det håller ju måtten.
sen råsågat håller måtten på 1-2 mm det är lika bra som virket man köper i handeln hyvlat, åker du på brägårn å köper virke så håller inte de samma mått heller det skiljer ofta nån mm.

sen kvaliten då, ja bonnsågat är i princip alltid bättre, virket man köper är frovuxet och snabbtorkat.
måste va det som gör att virket kupar sig felaktigt med är min teori.

nä kvaliten å precisionen är inte sämre på bonssågat än köpevirke, snarare betydligt bättre. iaf det virke jag själv sågat

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

hlb  
#751053 Helt rätt. Att välja stock för t.ex klädselbrader, ger många extra år i livslängd, även om man inte är demideccare. Toleransen hänger på hen som sågar.

Avatar Fallback

Re: Sälja sågat virke

jannee  
#751055 Borrvirke duger gott till konstruktionsbyggen men även till panel.
Såga upp sitt borrvirke, även om man ska leja för sågningen är nog det lönsammaste man kan göra med sin skog.
Säjer man sedan 30 % av vad man sågat har man resten helt gratis - eller till priset av man fått för virket som bränsleved.
Som grädde på moset är man inte bunden till de längder sågverken premierar.

Avatar Fallback

Re: Sälja sågat virke

dejvi  
#751227 Ni som sågar upp eget virke till försäljning, vad bjuder ni ut för sortiment och vad går åt sig?

Har tänkt försöka mig på lite egen förädling jag också, men blir ju snabbt en förmögenhet i "lagret" om man ska ha längder med 30cm intervaller och en 10-15 olika dimensioner av plank o bräder.

Eller tar ni fram det som inte finns i handeln, kortare längder, överlångt, grova dimensioner osv. Kort o gott, vad är det som ni säljer mest?

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Nyborg  
#751229 Såga det som folk behöver... 1", 2", i 4, 5, 6, 8".... längder fallande. Vi sågar det vi behöver, nästa nu blir 1,5"×7" som nästa år ska hyvlas till golv.... bästa är när man kan välja själv. 👍

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Klyv Bixby  
#751247 Fattar inte riktigt erat pris snack🤔 vad skulle ni sälja 2x6” -5400?

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Camaro1969  
#751250
Klyv Bixby skrev:Fattar inte riktigt erat pris snack🤔 vad skulle ni sälja 2x6” -5400?


jag sa 3-4kr per tum och meter

så 2x6x3 blir 36:- per meter
tar man istället 4 blir det 2x6x4 blir det 48:- per meter

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Klyv Bixby  
#751254 Ahaa, då fattar även jag😇😂

Avatar Fallback

Re: Sälja sågat virke

jakobn  
#751506 För att få ett rimligt pris om man inte sågar för nöjes skull får man slå ihop kostnaderna för virket ,sågning försäljning samt bestämma vilken timpenning man vill ha. Virkeskostnaden för gran brukar ligga på runt 2000-2500 m3 räknat på 50% utbyte. Sågar man för enkelhetens skull 1 m3 i timmen och vill ha 400kr i timmen när man sågar börjar priset på 2900kr m3, därtill kommer tid för försäljning säg 400kr m3 för småposter.
Med start på ca 3500kr m3 kan följande poster läggas till beräkning.
Stillestånd för reparation och underhåll 5-10 dagar X 400krh
Reservdelar mm
Virkesspill pga felsågning misslyckad torkning mm
Eventuell avbetalning av maskiner och vid behov avsättning för nyinvestering

Användarvisningsbild

Re: Sälja sågat virke

Kjohan  
#751645 Någon som kan räkna ut kubikpris om jag skulle sälja för 2 kr tum.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).