Sågverk (mindre)

Toppsåg för grovt timmer.

10 inlägg 3666 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Toppsåg för grovt timmer.

gamla drängen1964  
#747472 Någon som har bra idéer hur man enklast konstruerar toppsåg till en Kara f 2000.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Toppsåg för grovt timmer.

Dennis1982  
#747489
gamla drängen1964 skrev:Någon som har bra idéer hur man enklast konstruerar toppsåg till en Kara f 2000.

Logosol har en toppsåg. Jag tycker den ser enklare ut att få till jämfört med en klinga. Bifogar en bild som kanske kan ge lite idéer.

Avatar Fallback

Re: Toppsåg för grovt timmer.

gamla drängen1964  
#747518 Tack för tipset,ska undersöka ser intressant ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toppsåg för grovt timmer.

Hobbysågare  
#747604 Hemma
1644326507_dsc_1079~2.jpg
1644326514_dsc_1078~2.jpg
byggd toppsåg

Avatar Fallback

Re: Toppsåg för grovt timmer.

gamla drängen1964  
#747615 Ser intressant ut, hur stor motor har du? Hissar du upp den när den ej används. Är du nöjd med resultatet vid riktigt grova stockar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Toppsåg för grovt timmer.

Hobbysågare  
#747658 Har en 4,5kw elmotor. Och Polly w rem. 3/8 svärd och kedja. Nöjd med resultatet. Tar en 100cm stock utan problem. Men man får köra sakta. Har planer på bygga en till klinga över istället

Avatar Fallback

Re: Toppsåg för grovt timmer.

gamla drängen1964  
#747675 Ok, tack för tips.

   TS
Avatar Fallback

Re: Toppsåg för grovt timmer.

dejvi  
#747811 Jag går i samma tankar. Bygde en klingsåg till en bamsesåg en gång, har kvar alla ritningar till den så tänkte använda samma konstruktion i stora drag. 7,5kw motor o 500mm klinga med rensskär har jag tänkt mig. Hydraulisk höjning/sänkning. Blir till en kara master hos mig så borde gå att samarbeta fram en bra modell här nu... 👍

500mm klinga kan bli lite liten, måst mäta diametern på 7,5kw motorflänsen. Motorsågskedja har bra sågdjup, men hur löser ni smörjningen enkelt? Kanske en billig elmotorsåg kan vara donator? Sågkedja kräver säkert mer vässning också. Åtminstone om jag tänker tillbaka på bamsesågarna.

Användarvisningsbild

Re: Toppsåg för grovt timmer.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747815
dejvi skrev: Motorsågskedja har bra sågdjup, men hur löser ni smörjningen enkelt? Kanske en billig elmotorsåg kan vara donator? Sågkedja kräver säkert mer vässning också. Åtminstone om jag tänker tillbaka på bamsesågarna.

Oljepumpen på en billig elmotorsåg har nog för låg kapacitet. På mitt elsågverk sitter det en likadan oljepump som i en Jonsered 2095.

Användarvisningsbild

Re: Toppsåg för grovt timmer.

Friis  
#794447 Har fått tak i Logosol sag for å lage til toppsag på Kara sag. Har nokon bilder av korleis toppsaginnfestingen er festa til Kara saga?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).