Sågverk (mindre)

Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

30 inlägg 6712 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Camaro1969  
#740033 en traktor med ekonomikraftuttag, är det 740 eller 750 funkade mycket bra med en 6 cylindrig traktor, den stod och tuffade på fint

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

zeetorg  
#740034
totte skrev:Notera att det på typskylten står 60 perioder. Om den ger 860 rpm med 60 Hz så bör den ge runt 715 med 50 Hz som vi har här i Svea rikes elnät.


Nu tittar jag bara på telefonen, men nog tycker jag att det står 50 perioder.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

tallen100  
#740040
zeetorg skrev:
totte skrev:Notera att det på typskylten står 60 perioder. Om den ger 860 rpm med 60 Hz så bör den ge runt 715 med 50 Hz som vi har här i Svea rikes elnät.


Nu tittar jag bara på telefonen, men nog tycker jag att det står 50 perioder.

Nej 60 står det 😀

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

totte  
#740050
zeetorg skrev:
totte skrev:Notera att det på typskylten står 60 perioder. Om den ger 860 rpm med 60 Hz så bör den ge runt 715 med 50 Hz som vi har här i Svea rikes elnät.


Nu tittar jag bara på telefonen, men nog tycker jag att det står 50 perioder.


På 24" skärm syns tydligt 60.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

zeetorg  
#740059 Ok jag ger mig!

Jag tyckte mest att den såg ganska olik ut jämfört med sexan i varvtalet men jag litar på er med bättre skärm.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

totte  
#740084 Den är lite illa stansad så den nästan inte är sluten i framkanten på ringen så om man inte förstorar ordentligt kan den nog se ut som en femma.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

zeetorg  
#740113 Nu framför datorn så ser till och med jag att det är en sexa. :-B

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

limpa_82  
#740177
busholle skrev:Du får kolla tabellen nedan för aktuellt varvtal så ser du vad du har att jobba mot när du ska leta remskiva.

Motorn och pådraget tror jag inte är omöjliga att sälja om du skulle vilja det. De är förvånansvärt tåliga de där gamla motorerna om de står torrt. Har en likande uppsättning här hemma fast kanske 15 år nyare. Det är bara att dra i spaken för att starta trots obefintligt underhåll de senaste 60 åren.

1640067348_2021-12-20_09.30.31.jpg


Tack för bilden!
Motorn har stått under tak hela sitt liv. Börjar bli mycket torrsprickor på kablar så allt skulle behöva bytas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

limpa_82  
#740179
ujja skrev:Vilket roligt projekt, du måste ta bilder och lägga in här på renoveringen.
Hur drivs sågbänken?
Ni som har erfarenhet av el och traktordrift, blir det skillnad i hur sågverket fungerar beroende på drift, tänker då på om en elmotor skiljer sig i kraftmoment mot ett kraftuttag på en traktor?


Bilder kommer om jag lyckas lösa någon slags drivning.
Sämsta är att jag har alldeles för lite "bra och ha" saker liggandes.
Själva sågbänken drivs med en rem på sågklingsaxeln där man med en spak väljer framåt eller bakåt.
Exakt hur det funkar har jag dålig koll på nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740487 En bekant byggde sig ett Kara Laiment sågverk för rätt många år sedan och köpte sig en stark traktor med turbo, men det där med turbo sa han var ett elände, först var traktorn orkeslös, sedan någonstans mitt i stocken kom laddtryck och det gick riktigt bra en liten stund......och då tog stocken slut.

Han köpte rätt snart en sexcylindrig volvomotor utan turbo, från nån gammal grävmaskin och monterade stationärt.
Twindisc och vändlåda tror jag också var inblandad, men det var väldigt länge sedan jag såg den i drift.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740814 Här är ett tips på drivning. Sågverket ligger mellan Eksjö och Vimmerby.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Elis76  
#822551
limpa_82 skrev:Jag har ett gammalt sågverk ståendes som sett sina bättre dagar men vore kul att kunna såga lite ifrån egen skog.
Sågverket behöver flyttas för att få tillgång till el.
Själva flytten fixar jag nog själv då sågverket verkar vara uppdelat i sektioner.
Men frågan är nog om det håller för en flytt.
Och hur man ska driva det. Elmotorn är som nyast ifrån -33 för det var då hakkorset försvann ifrån asea motorerna.
Man kanske skulle satsa på att försöka kunna driva det med traktorn om det går och bygga ett nytt skjul runt sågverket.
Som ni kanske förstår så har jag svårt och bestämma mig för vad jag ska göra med sågverket.
Är det värt och lägga tid och pengar på det?[img][img][/img][/img]


@limpa_82

Hur har det gått med sågverket?

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

limpa_82  
#822642 Tyvärr har det stått still. .
Men jag har inte gett upp än. Skulle vara några fler timmar på dygnet bara. . .

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

ulfber  
#823060 Kolla våra sågfilmer sök Tulka såg. på youtube.
3cyl 2taktsdisel kompressormatad från 40 talet
8meter balatarem i kors ,klinga 1100mm
Varv 1000 på klingan,farfar och farsan satte upp sågverket 1952 ,funkar klockrent fortfarande,vi sågar typ 100 stock om året

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Elis76  
#823083
ulfber skrev:Kolla våra sågfilmer sök Tulka såg. på youtube.
3cyl 2taktsdisel kompressormatad från 40 talet
8meter balatarem i kors ,klinga 1100mm
Varv 1000 på klingan,farfar och farsan satte upp sågverket 1952 ,funkar klockrent fortfarande,vi sågar typ 100 stock om året


Det ser lite småfarligt ut med så stor klinga utan några som helst skydd.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).