Sågverk (mindre)

Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

30 inlägg 6485 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

limpa_82  
#739871 Jag har ett gammalt sågverk ståendes som sett sina bättre dagar men vore kul att kunna såga lite ifrån egen skog.
Sågverket behöver flyttas för att få tillgång till el.
Själva flytten fixar jag nog själv då sågverket verkar vara uppdelat i sektioner.
Men frågan är nog om det håller för en flytt.
Och hur man ska driva det. Elmotorn är som nyast ifrån -33 för det var då hakkorset försvann ifrån asea motorerna.
Man kanske skulle satsa på att försöka kunna driva det med traktorn om det går och bygga ett nytt skjul runt sågverket.
Som ni kanske förstår så har jag svårt och bestämma mig för vad jag ska göra med sågverket.
Är det värt och lägga tid och pengar på det?[img][img][/img][/img]



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Camaro1969  
#739874 hej!

ser att det är stativ och rullar av trä

tyvärr tror jag det inte är värt att försöka rädda, särskilt om du måste flytta det.

jag kör ett gammalt sågverk, men det är stålbänk och stålrullar. har nyss flyttat på plats, och det var mycket jobb, så en träbänk, njä

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739879 Det går oftast bra att såga med sådana bänkar. De är inte så svåra eller dyra att hålla igång.
Men om det är värt att flytta är högst tveksamt. Ett sådant sågverk går i värsta fall köra på 35A men helst 50A. Har du inte redan ett sådant abonnemang dit du tänkt flytta det så ska du glömma eldrift, abonemangskostnaderna kommer inte motivera eldrift.

Bygg om det till traktordrift där det står och kör belysningen på en liten bensingenerator eller 12V LED från traktorn.
Arbetsinsatsen blir måttlig och du får testa på om det är roligt att såga.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

limpa_82  
#739883 Jag har bara 20 amp huvudsäkring så eldrift får jag kanske glömma. Sen vet jag inte ens om motorn startar efter ha stått ca 15 år.
Hur gör man om till traktordrift på smidigaste sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Klyv Bixby  
#739890 Får du ut likvärdiga varv från traktorn som motorn ger borde du kunna montera en pto tapp istf motorn å bara prova 🤔

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#739892 Vad har du för kraftuttagsvarv på din traktor?
Har du klingor på 900-1100 så kan du mest troligt driva dem utan upp eller nedväxling från ett tusenvarvs kraftuttag.
Du ska inte ha drivning direkt på spindelaxeln men kan du ersätta elmotorn med lagerbockar och remskiva så kan det bli en smidig lösning.
Ta en bild på motorns tillverkningsplåt så finns det mer ledtrådar. Det du fotat nu är bara pådraget.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Bosse1  
#739893 Taket verkar vara tätt, kanske inte allt för mycket rötet. Luftigt under också.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

limpa_82  
#739948 1000 varv kan jag köra kraftuttaget på.
Efter en stunds letande i mörkret så hittade jag en typskylt till som satt på motorn.
860 varv verkar motorn ge, så det där med ett par lagerbockar låter inte så dumt. Hitta nån axel och remskiva som passar ihop bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

fri  
#739954 Värt att rädda, men gör så lite ändringar möjligt och ingen flytt, jag driver ett verk från sena trettiotalet med en MF 65a en kraftuttagsaxel ett par remskivor och några kilrep och det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

totte  
#739973 Notera att det på typskylten står 60 perioder. Om den ger 860 rpm med 60 Hz så bör den ge runt 715 med 50 Hz som vi har här i Svea rikes elnät.

Användarvisningsbild

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

Arvid0  
#739978
limpa_82 skrev:Jag har ett gammalt sågverk ståendes som sett sina bättre dagar men vore kul att kunna såga lite ifrån egen skog.
Sågverket behöver flyttas för att få tillgång till el.
Själva flytten fixar jag nog själv då sågverket verkar vara uppdelat i sektioner.
Men frågan är nog om det håller för en flytt.
Och hur man ska driva det. Elmotorn är som nyast ifrån -33 för det var då hakkorset försvann ifrån asea motorerna.
Man kanske skulle satsa på att försöka kunna driva det med traktorn om det går och bygga ett nytt skjul runt sågverket.
Som ni kanske förstår så har jag svårt och bestämma mig för vad jag ska göra med sågverket.
Är det värt och lägga tid och pengar på det?[img][img][/img][/img]


Gör en uppskattning på hur mycket tid du skulle behöva lägga för att få verket dit och som du vill ha det (sedan dubbla antalet timmar). Räkna sedan ut i pengar vad du behöver köpa in, laga och renovera. Kan du jobba dom timmarna istället? Motsvarar uppskattade timmarna vad ett nytt sågverk skulle kosta? Har du någon som kan såga och som kan hjälpa dig när det ska sågas?

Jag var i samma läge och hur mycket jag än gillar gamla grejer så valde jag att köpa ett bandsågverk. Det har jag inte ångrat och det gamla sågverket står kvar så en dag när jag känner att jag har mycket tid kanske jag tar mig an att rädda det.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740001
totte skrev:Notera att det på typskylten står 60 perioder. Om den ger 860 rpm med 60 Hz så bör den ge runt 715 med 50 Hz som vi har här i Svea rikes elnät.


Det verkar rimligare. 8 polig motor och Cosfi på 0,95 ger de siffrorna.

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740003 Du får kolla tabellen nedan för aktuellt varvtal så ser du vad du har att jobba mot när du ska leta remskiva.

Motorn och pådraget tror jag inte är omöjliga att sälja om du skulle vilja det. De är förvånansvärt tåliga de där gamla motorerna om de står torrt. Har en likande uppsättning här hemma fast kanske 15 år nyare. Det är bara att dra i spaken för att starta trots obefintligt underhåll de senaste 60 åren.

1640067348_2021-12-20_09.30.31.jpg

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

ujja  
#740010 Vilket roligt projekt, du måste ta bilder och lägga in här på renoveringen.
Hur drivs sågbänken?
Ni som har erfarenhet av el och traktordrift, blir det skillnad i hur sågverket fungerar beroende på drift, tänker då på om en elmotor skiljer sig i kraftmoment mot ett kraftuttag på en traktor?

Avatar Fallback

Re: Är det värt att rädda? Klingsågverk ifrån 30/40 talet

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740031 Har aldrig kört med traktordrift men väl med fastmonterad lastbilsmotor.
Elmotorn håller varvet jämnare tills den inte orkar alls. De som kör med lastbilsmotor har ofta rejält med effekt och då är det inget större problem.
Traktorn får problemet med transmissionsförluster eftersom många sågverk byggdes när 540r/min var dominerande på traktorerna. Då ska varvet ner från kanske 1700 på motorn till 540 på tappen och därefter upp till 900 på spindeln. Men har man en traktor på 80-100hk och 1000varvs kraftuttag så finns bra förutsättningar för sågning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).