Sågverk (mindre)

Sågverksplacering

8 inlägg 2788 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverksplacering

JerryH  
#736195 Har min farbrors gammalt logosol-sågverk med en gammal Stihl såg här som jag sågat en del med men har långt gångna funderingar på att skaffa ett nytt eget. Har inte bestämt mig för vilken såg / märke, men det ända jag vet att det ska vara elmotor och är lite nyfiken på Bamsesågen med kedjesåg + klingsåg, men svårt att hitta filmer etc på den, förutom de få marknadsföringsfilmer som Bamseprodukter lagt ut.

När man läser om band- vs kedje-såg så är det uppenbart att det inte är sååå stor skillnad på hastighet på själva sågarna, utan det mesta handlar om virkeshantering etc kring sågverket. När jag sågat med logosoln så har den ställts ut på en lämplig plats och sedan burits in när det sågats klart för säsongen. Men där jag stått med den passar det sig inte att ställa en såg permanent så innan jag bestämmer mig för var den ska stå så vore det kanske inte så dumt att få lite tips på vad man inte får glömma när man placerar sågen..

Så, hur har ni löst det med logistik runt maskinen? Har ni bilder får ni gärna visa =)

*edit*

Har idag ingen bra lokal att ställa sågverket för att kunna få in material ifrån sidan. Alt skulle vara att ställa den i gamla ladugården men då behöver jag bygga en rullbana för att rulla in bitarna genom dörren, men sen ska allt ut igen... Så funderar mer på att placera det längs en byggnad o sen bygga ut skärmtak över sågverket.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Sågverksplacering

Klyv Bixby  
#736246 Jag kommer placera mitt egenbyggda på vänster sida av en skogsväg. På högersidan/mitt för kommer jag ha ett stockbord som är lite högre med utfällbara landgångar att rulla över stockar på.
Vägen är bredare än skogstraktorn m vagn så man kan backa in å lasta av enkelt på antingen sågen lr förrådsbordet.

Själva planken/timmret får sparass på sågens stockbord å sedan köras bort med skogsvagnen för stapling.

Användarvisningsbild

Re: Sågverksplacering

Arvid0  
#736265
JerryH skrev:Har min farbrors gammalt logosol-sågverk med en gammal Stihl såg här som jag sågat en del med men har långt gångna funderingar på att skaffa ett nytt eget. Har inte bestämt mig för vilken såg / märke, men det ända jag vet att det ska vara elmotor och är lite nyfiken på Bamsesågen med kedjesåg + klingsåg, men svårt att hitta filmer etc på den, förutom de få marknadsföringsfilmer som Bamseprodukter lagt ut.

När man läser om band- vs kedje-såg så är det uppenbart att det inte är sååå stor skillnad på hastighet på själva sågarna, utan det mesta handlar om virkeshantering etc kring sågverket. När jag sågat med logosoln så har den ställts ut på en lämplig plats och sedan burits in när det sågats klart för säsongen. Men där jag stått med den passar det sig inte att ställa en såg permanent så innan jag bestämmer mig för var den ska stå så vore det kanske inte så dumt att få lite tips på vad man inte får glömma när man placerar sågen..

Så, hur har ni löst det med logistik runt maskinen? Har ni bilder får ni gärna visa =)

*edit*

Har idag ingen bra lokal att ställa sågverket för att kunna få in material ifrån sidan. Alt skulle vara att ställa den i gamla ladugården men då behöver jag bygga en rullbana för att rulla in bitarna genom dörren, men sen ska allt ut igen... Så funderar mer på att placera det längs en byggnad o sen bygga ut skärmtak över sågverket.


Ska du fortsätta med kedjesåg så tycker jag att spånhanteringen är ett bekymmer som ska tas med om du ska stå under tak. Antingen att det samlas eller att det är lätt att samla upp.

Tror du att du inte kommer byta upp dig till bandsågverk så räcker det ju med att du har en långsida öppen där du kan ta in och ut virke. Långsidan på en byggnad som du säger är ju smidigt Finns det en chans för ett bandsågverk så är det lika bra att planera för det. Dvs tillträde på båda sidor rälset, in på ena och ut på andra.

Användarvisningsbild

Re: Sågverksplacering

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736485 Om du kör med kedjesåg så är det bra om du kan ha en sluttning på spånsidan. Jag har under mer än 20 års sågande inte lyckats fylla ut den sluttning som jag skyfflar ut spånet i 😀. Som tidigare sagts så räcker det med en långsida för stockar in och brädor ut. Typiskt så har man 5 - 10 stockar närmast sågverket och då är det bekvämast att lasta ut brädorna vinkelrätt mot stockarna och med en brädända över stockarna. Den första brädan kräver ett lyft men de följande brädorna skjuter man ut ovanpå de föregående brädorna. Bakar som skall kantas eller huggas till ved åker ut samma väg och bakar som kasseras åker ut i slänten. På så sätt behöver man inte flytta sig från rälsen under sågningen och bara ställa sig strax bredvid rälsen för att rulla in en ny stock.

När man har en lagom hög med brädor så är det bra att två bockar till hands att lägga brädorna på för att sopa av det kvarvarande fina spånet innan man stabbar upp dem på tork. Alternativt lägger man de bortre brädändorna på en bock direkt redan när man tar av brädan från sågverket.

Tak över ett sådant här arrangemang (sågverk + närmsta stockbord) fixas lätt med tre stycken 4"x8" reglar. Eftersom taket behöver vara längre än sågverket behöver dessa skarvas. Jag har lyxat mig med en japansk skarv och även kompletterat med snedstöttor.

Avatar Fallback

Re: Sågverksplacering

Brorsan  
#736583
th skrev: Eftersom taket behöver vara längre än sågverket behöver dessa skarvas. Jag har lyxat mig med en japansk skarv och även kompletterat med snedstöttor.

Det skulle vara roligt med några bilder på konstruktionen.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Sågverksplacering

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736640 Lite nytagna bilder på konstruktionsdetaljer. Årets första snö yrde in i natt 🙂

Först en bild på övergången mellan det närmsta stockupplägget och sågverksrälsen. Stockupplägget, där det just nu ligger några brädor som skulle använts i höstas, är baserat på två stycken 6"x6" med uttag närmast rälsen där man kan vika ner två stycken 2"x6"-bitar när stocken skall rullas på rälsen. Jag funderade på att dra en bult igenom för att få ett gångjärn men det funkar lika bra med att ha lösa bitar då det ibland är bra att kunna ta bort dem helt och hållet. För riktigt korta stockar har lagt till en tredje regel som var temporär för 20 år sedan men som blivit kvar. När den används lyfter jag på stocken med en vanlig timmersax eller lägger bara dit en kort vanlig bräda.
Rälsen är skruvad i två underliggande träreglar (en av skruvarna syns i första bilden). Dessa reglar ligger i sin tur fastskruvade på var sin mur av betonghålsten. Under rälsen ligger en trall med centimeterbreda springor som vilar på träreglar med lagom avstånd. Här kan man sopa ner sågspån i en drygt halvmeterdjup grav under trallen. När jag är färdig med säsongens sågande lossar jag rälsen, viker upp den, lyfter trallen och skottar ur spånet.

$matches[2]


$matches[2]


Sedan förvarar jag motordelen inomhus och drar ut den på en enkel travers. Dörren behöver vara hyggligt bred och det passade bäst att köpa en garageport och ta det ena dörrbladet till sågverket och det andra dörrbladet sitter i en annan vägg och räcker till för att köra igenom järnhäst och åkklippare. En strålkastare är bra för att såga när det är mörkt. På den sista bilden syns även ett av snedstagen för att få ner längden på de fribärande 4"x8" från 7 meter till mindre än 5 meter. Sedan har de sista panelbrädorna ännu inte blivit uppsatta :oops:

$matches[2]


1638095121_img_1565_edited.jpg

Avatar Fallback

Re: Sågverksplacering

Brorsan  
#736675 Tack för bilder!
Alltid bra med ideer från andra när man sitter och klurar på förbättringar som kan
göra sågningen mindre arbetskrävande. 👍 👍

PS. Hur ser en Japansk skarv ut. DS

Användarvisningsbild

Re: Sågverksplacering

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#736679 Kolla på https://www.byggahus.se/forum/threads/s ... ar.436279/

$matches[2]


Fast jag fuskade lite, använde långa skruv istället för kilar och la till en spikplåt. Ser nu ut så här:

1638127895_img_1566_edited.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).