Sågverk (mindre)

Logosol F2 eller Norwood PM14

14 inlägg 8492 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logosol F2 eller Norwood PM14

SkogNo  
#732282 Vilket sågverk är att föredra Logosol F2 eller Norwood PM14. För och nackdelar?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

Arvid0  
#732307 Norwood-sågen verkar inte såga jämnare än din stege är rak. Jag ser heller inte hur man justerar nivåer med den. Båda verken kräver en rätt rejäl såg med klyvkedja. Logosolen bygger på en beprövad teknik. Relativt enkel att justera nivåer på. Högt när man ska lyfta upp stockar. Gissningsvis bättre andrahandsvärde på solosågen när du ska byta upp dig. (Vilket du kommer göra om du tycker det är kul).

Jag skulle ha valt solosågen om det stod mellan dessa två.

Avatar Fallback

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732336 Vi har lite funderingar på att skaffa sågverk. Känns som det kommer bli minst strul och enklast att fixa delar över tid med ett kedjesågverk. Dock blir det eldrivet. Logosol rekommenderar att gå på +-versionen vid köp.
Men, man blir ju lite fundersam och undrar om man blir siste man som skaffar ett sådant. :-?
Är det bara Logosol i hela världen som tillverkar sådana. Vad är haken. Alla andra, inklusive Logosol, verkar satsa helt på bandsågverk. Då kan man köpa ett rimligt prissatt t.ex Woodland Mills 122 för 33000 kr exkl. moms med 7 meter räls. Finns även några andra att välja på till samma pris om man skickar efter från annat land i EU.
Finns det något sådant alternativ i kedjesågsvärlden?

Edit: Norwood verkar ju ha fått bort en nackdel med kedjesågverken i och med att de placerat ner sågen på marken. Vet inte riktigt varför Logosol hänger kvar med så hög placering av sågen på sina.

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732360
lm skrev:Vi har lite funderingar på att skaffa sågverk. Känns som det kommer bli minst strul och enklast att fixa delar över tid med ett kedjesågverk. Dock blir det eldrivet. Logosol rekommenderar att gå på +-versionen vid köp.
Men, man blir ju lite fundersam och undrar om man blir siste man som skaffar ett sådant. :-?
Är det bara Logosol i hela världen som tillverkar sådana. Vad är haken. Alla andra, inklusive Logosol, verkar satsa helt på bandsågverk. Då kan man köpa ett rimligt prissatt t.ex Woodland Mills 122 för 33000 kr exkl. moms med 7 meter räls. Finns även några andra att välja på till samma pris om man skickar efter från annat land i EU.
Finns det något sådant alternativ i kedjesågsvärlden?

Bamsesågen har en variant: https://bamseprodukter.se/produkter/bam ... jesagverk/
Sedan kan man leta ett begagnat Lennartsfors/Jonsered EL600+. Det är inte mycket som kan slitas ner på ett sådant.

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

NRJ  
#763939 Blev något sågverk för er SkogNo och lm och vad blev det i så fall?
Sitter själv och försöker komma till beslut om vilket av de båda, Logosol F2 (alt F2+) eller Norwood PM14, som skulle passa mig bäst.
Min tanke med sågverket är att i 1:a hand ta hand om vindfällen + lite extra sågning vid ev mindre byggprojekt. Viktigt är att det ska vara enkelt att transportera sågverket till skogskiftet med personbil + släpvagn.

Listar min +/- lista för dessa båda kedjesågverk nedan:
Logosol:
+ Klarar större stockar
+ Enkel individuell höjdjustering av stockstöd
+ Kvalitet?
+ 2:a handsvärde?
- Hög lyfthöjd
- Pris
Norwood PM14:
+ Låga lyft
+ Pris
+ Avstånd till motorsåg (mindre ljud, avgaser)
+ Ser ut att vara ännu enklare/snabbare att flytta (montering, demontering)
- Klarar ej stora stockar
- Saknar individuell höjdjustering
- Kvalitet?
- 2:a handsvärde?

Alla dessa beslut som ska tas... 😉

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

uffeman  
#797660 Hej

Själv börjat fundera som en del övriga här och nyfiken på hur det blev för er?
SkogNo, lm och NRJ, hur blev det?
Kedjesågverk/bandsågverk?
Nöjda?
Sålt/uppgraderat/bytat?
Berätta 😀

Avatar Fallback

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797666 Har ett kedjesågverk. Skulle idag satsat på en bandsågverk.
Är man beroende av att flytta verket så kanske kedjeverk är bättre.

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

uffeman  
#799688 Röjkvist, vd är det som gör att du tänker så?
Snabbare sågning? Tystare? Arbetsmiljö?

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

halvproffs  
#799726
uffeman skrev:Röjkvist, vd är det som gör att du tänker så?
Snabbare sågning? Tystare? Arbetsmiljö?


Förmodligen alla tre alternativen.

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

uffeman  
#799992 Ja, har varit vankelmodig själv, men kände att bandsågverk var en lite större investering och att jag vill vara lite mer mobil, och har inte maskiner som kan flytta bandsågverk om det skulle behövas.
Så idag kommer mitt F2+, ska bli roligt.
Jag är helt novis, så jag lär återkomma till detta forum en och annan gång med diverse nybörjarfrågor, hoppas ni har tålamod med det 😊
Uffe

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

P-O-J  
#812093 Hur har det gått. Har också blivit med sågverk. F2+ med ES5

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

uffeman  
#812097 Hej

Jo, det har varit en lärorik, rolig tid. Kommit igång och sågat en del olika stocktyper, och gjort en hel del misstag, men inga kostsamma sådana, så det har bara varit lite rodnad på kinderna 😆.
Massor kvar att lära ännu dock, tex att bli bättre på att läsa stocken, tjuren och se spänningar i stocken m.m. Att jag valde kedjesågverk var ju mycket för att jag är trädfällare som deltidsarbete, och använder sågar ändå, och det kan man ju ha glädje av 661 till det med, även om man inte vill gå långt med den i skog o mark.
Haft lite bekymmer med ränder på en del stockar, mest lärk, men beror nog på att jag kört på för snabbt och att det sackade lite, men inte helt klarlagt ännu. Hade problem med en stockhållare som inte låste riktigt, men Logosol skickade en ny när jag visade dom påen filmsnutt vad som hände. Den släppte och stocken ville rotera lite, tog ett tag innan jag förstod det.
Men, ser fram emot att lära mer och det är trots allt fler och fler plank/panel/reglar/stock som faktiskt blir som tänkt 😊
Hur har det gått för dig?

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

P-O-J  
#812363 Har också gjort en del nybörjar misstag. Ska göra om underlaget den står på. Det stod inte still och ska gräva bort och grusa upp. Har börjat blocka lite. Försökte lära mig i mallen om postning. Verkar lite krångligt. Får nog gå någon kurs så man lär sig att utnyttja stocken bättre. Lärde mig den hårda vägen att det inte gick att såga 1 tums plankor.

Användarvisningsbild

Re: Logosol F2 eller Norwood PM14

uffeman  
#812367 Jag har gått en endagars kurs hos "Project.."-Tobias, vilket var väldigt trevligt och nyttigt. Där gick vi igenom postning när man ska såga block bland annat. Testade olika setup med elsåg, 661 och bandsågar. Kan rekommendera det! Klart det går att såga entums, men misstänker att jag vet vad du menar(stockstöd..) har bara touchat ett än så länge.
Jag har flyttat mitt sågverk 2 ggr, mest för att det var lättare än att flytta stockar, och har fått till det bättre för varje gång, står stabilt nu.
Kämpa på 😊

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).