lör 06 nov 2021, 07:22#734185
Du skriver att du inte har ngn erfarenhet av sågverk och därmed hur sågningens logistik innebär. Just det logistik är vad det handlar om. Du skall i ett flöde få en stock att bli olika sågade produkter brädor och plank. Råder er att skaffa erfarenhet hos ngn småsågare på plats för att se hur du skall bygga upp er såg. Att såga själva stocken är ett enkelt moment med vilken sågtyp man än har. Att hantera flödet är ännu viktigare. Du skall ha in stockar, sågat i olika former skall flytta runt och det färdigsågade skall ut till och ströas för torkning.
Med endast en ramsåg innebär detta för att du skall ha ngn form av flöde att du skall först blocka ett antal stockar och sedan köra tillbaka dem i ramsågen och dela i brädor mm. om du skulle posta om för varje stock innebär detta en alldeles för komplicerad teknik att variera bladavstånden på.
Stock o block är tunga saker och du skall kunna flytta dem först bort från ramsågen o sedan tillbaka.
Anledningen till att jag slopade ramsågen i mitt såg var att man sågar så varierande dim av stockar. Ett större sågverk sorterar och sågar ex stockar i dim 30-32 cm i samma omgång. Det görs ju så klart för att få ut max av varje stock. De postar då då ramen passande för denna dim. Sedan tar de annan dim med ny postning. Detta låter sig inte göras om man man har ett fåtal stockar. visst det går, men vem vill posta om för ett fåtal stockar.
I mitt bandsåg lägger jag upp varje stock och sågar direkt optimalt de dim som stocken kan ge. När stocken är klar i bandsågen är det både färdigsågade brädor mm och de med vankant i olika dim. Dessa skickar jag bort till kantverket och kantverket varierar dim för varje bräda. Allt åker ut färdigt för att ströas för torkning.
Ang min erfarenhet av Lååks var att den fungerade helt utan problem, men att ompostningen skulle kunna göras snabbare. Jag har tänkt mig att man gör flera lösa ramar där bladen sitter enl önskemål. Vid ompostning byter man hela ramen snabbt och enkelt. Att den ev blir tung får man leva med. Det måste ju hålla och sträckningen av bladen behöver sin kraft.
Att bladen behöver spännas rejält kommer du att inse när du sågar. En stock kan se jämn o fin ut men den är "levande". Knaggar och ojämnheter årsringar mm gör att bladen kan få sidokrafter och bladet åker åt sidan. Om ett blad blir lite ojämnt vasst gör att det vill åt sidan. Det är ju inte för inte de ramsågsblad som ex LÅks använder ser ut som de gör. De har fått erfarenhet av hur de behöver se ut och vara uppbyggda.
Eftersom bladen är raka är det enkelt att bygga en slip med en vinkelslip och föra bladet i rätt vinkel mot trissan. Det skall endast bara nudda. Med en en sådan slip får man koll på alla tänder blir lika slipade. viktigt är också att du har blad med rätt skränkning så att sågspåret får en passande bredd. Det har även betydelse hur bladets utformning tar bort sågspånet, alltså tandluckans utformning. Sågblad med ex härdad tand som är lite bredare än bladet, har automatiskt en skränkning, men andra blad måste skränkas, böjas varannan tand höger och vänster ngn mm.
Ett råd är att skaffa dig en enkel såg ex Logosol kedjesåg och lär er sågteknik, fundera och bygg en ramsåg. När den är färdig har ni ett bra system för sågning av små volymer. Kedjesågen att blocka och kanta i och ramsågen att såga blocken i. Medan ramsågen jobbar på, fixar ni ett nytt block plockar undan det som skall ströas.
Med erfarenhet lär ni er hur ett bra flöde är viktigt för arbetstekniken. Det blir många lyft och det skall undvikas om ni skall tycka sågning i längden förblir roligt. En blöt furuplanka i dim 2*8" 46 dm lång är inte det lättaste och särskilt inte när det är den 10e som skall lyftas.
Efter ngn timme har ni en hög som skall kantas. Dessa lägger ni upp efter dim i kedjesågen och kantar. När ni ströat allt sätter ni er ner och är nöjd med ert arbete.