Sågverk (mindre)

Bygga ramsåg

29 inlägg 10567 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Williamm  
#730677
Camaro1969 skrev:
th skrev:
Camaro1969 skrev:jag gissar mest att det är skillnad på sågtänderna beroende på vad man ska såga.
när man sågar med motorsågskedja ska de ha en annan filning än när man kapar vanligt så att säga.

testa att såga av en planka och att såga längs med en planka med en vanlig handsåg så märker man ju stor skillnad


Det finns olika handsågar för kapning och klyvning. För kapning är tänderna oftast formade ungefär som liksidiga trianglar och skär i båda riktningarna men för klyvning är tanden nästan vinkelrät i en riktning.

Finns bra beskrivet på t.ex. https://www.dinbyggare.se/lar-dig-saga-med-handsag/ och https://www.dinbyggare.se/ratt-sag-for-ratt-arbete/


ja men se där, finns såklart sågar för detta som du visar.

du kanske även vet om det går fila handsågar? klart det går men brukar man göra det?

annars känns det nog bättre med bandsågblad som ju slipas dagligen hos många


Nya handsågar som är impulshärdade går inte att slipa. Men de från den "gamla goda tiden" är gjorda för att slipas/filas.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730680 Jag lärde mig fila timmersvansar när jag var liten, och då kunde man även fila vanliga handsågar (har fortfarande kvar en Sandvik-såg med rött plasthandtag som går att fila). Men idag har ju de flesta handsågar härdade tänder och är mer slit-och-slängvara.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

totte  
#730722 En tandspetshärdad fogsvans kan man till nöds slipa med en dremel och en mycket tunn slipskiva. Har gjort det som en ren nödlösning nån gång. Inte att rekommendera, det blir inte alls bra.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#731532 Har börjat skissa lite för att lättare ser hur olika delar ska positioneras. Kollar också på olika möjligheter att lagra ramen. Linjära lagringar kan vara lite lurigt i smutsiga miljöer. Det finns lite olika miljörisker ex. korrosion, "låsning", nötning. Inomhus räcker det med "vanlig" dimensionering vilket gör resultatet mer förutsägbart. När det gäller övriga rörliga delar är det lite enklar, de rör sig inte så mycket. När det gäller ramen handlar det om miljontals slag. Lite sugen blir man att använda olika ledmekanismer för lagring. Dessa är ju mycket enklare att täta! Det som verkar mest intressanta är Sarrus-länkage, Watt-länkage, Chebyshev-länkage. Eftersom jag planerar för enkelt byte av bladbärare underlättar det om själva sågen är smal. Med detta faller många typer av länkage. En annan faktor är att länkage kräver mycket lågt glapp i lager för att helheten ska bli någorlunda glappfri. Den viktigaste ledden för glappfrihet borde vara i sidled ledden borde kunna stödlagras medelst glidlager.

Ofta använder jag klassiska skenstyrningar för linjärlagring men dessa litar jag inte på i smutsig miljö. Bara lite smuts inne bland kulorna kan göra att dessa börjar glida, eller låsa sig, istället för rulla. Då förkortas ju livslängden katastrofalt, om det överhuvudtaget går att köra sågen.

Det lutar nog åt någon konstruktion med kullagrade rullar och något som skrapar bort de största partiklarna från ytan de rullar mot. Tyvärr är det lite svårt att bedöma livslängden p.g.a slitage och nötning. Så länge slitdelar är bytbara och man inte behöver ge sin själ (om man hade någon) som betalning får man nog se risken som hanterbar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Lars-Anders  
#734114 Roligt att ngn vill produktutveckla. Men det första man gör är att se hur äldre tekniker fungerar och sedan förbättrar. jag råder att titta på Lååks ramsåg som jag använt och tyckte var en bra teknik för ramsåg. Dock kunde man utveckla bytet av ramar för sågbladen.
Men man bör även se över hur man tänker såga och vilket flöde man bör ha med olika sågar. Detta för att det skall bli effektivt. Att bara ha en ramsåg är inte att föredra. Jo det går om man har stora volymer att såga och kan posta sågen för likartade stockar för åtminstone en halv dag.
Får man en bondsågning med ett lass stockar med dim mellan 15-70 cm så blir det ingen rolig sågning.
Att fördra är att ha ex i sågflödet
1 Timmerbandsåg. Som kan såga ned till passande dim för block till ramsågverket
2 Ramsågen: där man tex kan posta för att såga brädor ex 23mm (1")
3. Kantverk: Att kanta allt som får vankant, vilket blir många från ramsågverket och även från bandsågen.

Att ha ett kantverk är guld värt för det är mycket jobb att kanta i ngt annat. Kantverket optimerar också lättare en passande bredd som kan fås i varje kantbräda.

Vad gäller sågbladen i ramsågverket är det viktigt att de är av samma kvalité för att kunna spänna med momentnyckel. Är det ett blad som är för slackt kan det vika av sågspåret och det kan bli riktigt tokigt med spräckta blad och blocket fastnar i sågen. inget roligt att få ut blocket igen. Då gäller det motorsåg och kapa blocket och det värsta är om man skall ta ut det bakåt, vilket kan vara olika hinder.
De sågblad som fanns till Lååks ramsåg var bra och höll länge. Stabila och kunde spännas med rätt moment. Slipbara många ggr och är värda att skaffa.

Men vill man vara lite teknisk klurig och roar sig att få det att fungera så varför inte experimentera. Frågan är om man är teknikintresserad eller vill såga.
Ps Att tänka på är att en ramsåg ger genom pendelarmen (tyngden) ett svaj på det elektriska som kan störa elektronisk utrustning och i värsta fall även störa grannarnas utrustning. Detta problem hade jag, men när de grävde ned elkablarna efter stormarna Gudrun o Per fick vi till gården en egen kabel från elstationen i byn. Då kund det inte bli ngn störning om det som vanligast är att gårdarna/hushållen är "seriekopplade"

Lycka till

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#734179
Lars-Anders skrev:Roligt att ngn vill produktutveckla. Men det första man gör är att se hur äldre tekniker fungerar och sedan förbättrar. jag råder att titta på Lååks ramsåg som jag använt och tyckte var en bra teknik för ramsåg. Dock kunde man utveckla bytet av ramar för sågbladen.
Men man bör även se över hur man tänker såga och vilket flöde man bör ha med olika sågar. Detta för att det skall bli effektivt. Att bara ha en ramsåg är inte att föredra. Jo det går om man har stora volymer att såga och kan posta sågen för likartade stockar för åtminstone en halv dag.
Får man en bondsågning med ett lass stockar med dim mellan 15-70 cm så blir det ingen rolig sågning.
Att fördra är att ha ex i sågflödet
1 Timmerbandsåg. Som kan såga ned till passande dim för block till ramsågverket
2 Ramsågen: där man tex kan posta för att såga brädor ex 23mm (1")
3. Kantverk: Att kanta allt som får vankant, vilket blir många från ramsågverket och även från bandsågen.

Att ha ett kantverk är guld värt för det är mycket jobb att kanta i ngt annat. Kantverket optimerar också lättare en passande bredd som kan fås i varje kantbräda.

Vad gäller sågbladen i ramsågverket är det viktigt att de är av samma kvalité för att kunna spänna med momentnyckel. Är det ett blad som är för slackt kan det vika av sågspåret och det kan bli riktigt tokigt med spräckta blad och blocket fastnar i sågen. inget roligt att få ut blocket igen. Då gäller det motorsåg och kapa blocket och det värsta är om man skall ta ut det bakåt, vilket kan vara olika hinder.
De sågblad som fanns till Lååks ramsåg var bra och höll länge. Stabila och kunde spännas med rätt moment. Slipbara många ggr och är värda att skaffa.

Men vill man vara lite teknisk klurig och roar sig att få det att fungera så varför inte experimentera. Frågan är om man är teknikintresserad eller vill såga.
Ps Att tänka på är att en ramsåg ger genom pendelarmen (tyngden) ett svaj på det elektriska som kan störa elektronisk utrustning och i värsta fall även störa grannarnas utrustning. Detta problem hade jag, men när de grävde ned elkablarna efter stormarna Gudrun o Per fick vi till gården en egen kabel från elstationen i byn. Då kund det inte bli ngn störning om det som vanligast är att gårdarna/hushållen är "seriekopplade"

Lycka till


Tack för inlägg!

Det du skriver om enkelt byte av ramar är nog väldigt viktigt om man, som jag avser, tänker ha ramsåg som enda såg. Du skriver också att Låks har en bra teknik för ramsåg. Kan du ge exempel på vad som du tyckte var bra? Själv har jag aldrig kört någon typ av sågverk så jag har idel öra vad gäller di erfarnas tankar.

Angående bladspänning så lutar det ät att fjäderförspänna dessa. detta för att minimera effekten av att grannbladet slackas när man spänner åt ett blad. Spänna bladet tänker jag mig att man gör med något i stil med lemlås. Syftet är att få ned tiden både för rambyte och för att konfigurera om en ram. Eftersom jag tänker mig en lägre motoreffekt än andra sågar borde det inte vara lika viktigt med hög spännkraft i bladen. Därmed får jag ner vikten på den löstagbara ramen. Återigen för lättare rambytes skull.

Hur gjorde du när du slipade om bladen. Handslipning eller använde du någon maskin för detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Lars-Anders  
#734185 Du skriver att du inte har ngn erfarenhet av sågverk och därmed hur sågningens logistik innebär. Just det logistik är vad det handlar om. Du skall i ett flöde få en stock att bli olika sågade produkter brädor och plank. Råder er att skaffa erfarenhet hos ngn småsågare på plats för att se hur du skall bygga upp er såg. Att såga själva stocken är ett enkelt moment med vilken sågtyp man än har. Att hantera flödet är ännu viktigare. Du skall ha in stockar, sågat i olika former skall flytta runt och det färdigsågade skall ut till och ströas för torkning.

Med endast en ramsåg innebär detta för att du skall ha ngn form av flöde att du skall först blocka ett antal stockar och sedan köra tillbaka dem i ramsågen och dela i brädor mm. om du skulle posta om för varje stock innebär detta en alldeles för komplicerad teknik att variera bladavstånden på.
Stock o block är tunga saker och du skall kunna flytta dem först bort från ramsågen o sedan tillbaka.
Anledningen till att jag slopade ramsågen i mitt såg var att man sågar så varierande dim av stockar. Ett större sågverk sorterar och sågar ex stockar i dim 30-32 cm i samma omgång. Det görs ju så klart för att få ut max av varje stock. De postar då då ramen passande för denna dim. Sedan tar de annan dim med ny postning. Detta låter sig inte göras om man man har ett fåtal stockar. visst det går, men vem vill posta om för ett fåtal stockar.
I mitt bandsåg lägger jag upp varje stock och sågar direkt optimalt de dim som stocken kan ge. När stocken är klar i bandsågen är det både färdigsågade brädor mm och de med vankant i olika dim. Dessa skickar jag bort till kantverket och kantverket varierar dim för varje bräda. Allt åker ut färdigt för att ströas för torkning.

Ang min erfarenhet av Lååks var att den fungerade helt utan problem, men att ompostningen skulle kunna göras snabbare. Jag har tänkt mig att man gör flera lösa ramar där bladen sitter enl önskemål. Vid ompostning byter man hela ramen snabbt och enkelt. Att den ev blir tung får man leva med. Det måste ju hålla och sträckningen av bladen behöver sin kraft.
Att bladen behöver spännas rejält kommer du att inse när du sågar. En stock kan se jämn o fin ut men den är "levande". Knaggar och ojämnheter årsringar mm gör att bladen kan få sidokrafter och bladet åker åt sidan. Om ett blad blir lite ojämnt vasst gör att det vill åt sidan. Det är ju inte för inte de ramsågsblad som ex LÅks använder ser ut som de gör. De har fått erfarenhet av hur de behöver se ut och vara uppbyggda.
Eftersom bladen är raka är det enkelt att bygga en slip med en vinkelslip och föra bladet i rätt vinkel mot trissan. Det skall endast bara nudda. Med en en sådan slip får man koll på alla tänder blir lika slipade. viktigt är också att du har blad med rätt skränkning så att sågspåret får en passande bredd. Det har även betydelse hur bladets utformning tar bort sågspånet, alltså tandluckans utformning. Sågblad med ex härdad tand som är lite bredare än bladet, har automatiskt en skränkning, men andra blad måste skränkas, böjas varannan tand höger och vänster ngn mm.

Ett råd är att skaffa dig en enkel såg ex Logosol kedjesåg och lär er sågteknik, fundera och bygg en ramsåg. När den är färdig har ni ett bra system för sågning av små volymer. Kedjesågen att blocka och kanta i och ramsågen att såga blocken i. Medan ramsågen jobbar på, fixar ni ett nytt block plockar undan det som skall ströas.
Med erfarenhet lär ni er hur ett bra flöde är viktigt för arbetstekniken. Det blir många lyft och det skall undvikas om ni skall tycka sågning i längden förblir roligt. En blöt furuplanka i dim 2*8" 46 dm lång är inte det lättaste och särskilt inte när det är den 10e som skall lyftas.
Efter ngn timme har ni en hög som skall kantas. Dessa lägger ni upp efter dim i kedjesågen och kantar. När ni ströat allt sätter ni er ner och är nöjd med ert arbete.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#734688
Lars-Anders skrev:Du skriver att du inte har ngn erfarenhet av sågverk och därmed hur sågningens logistik innebär. Just det logistik är vad det handlar om. Du skall i ett flöde få en stock att bli olika sågade produkter brädor och plank. Råder er att skaffa erfarenhet hos ngn småsågare på plats för att se hur du skall bygga upp er såg. Att såga själva stocken är ett enkelt moment med vilken sågtyp man än har. Att hantera flödet är ännu viktigare. Du skall ha in stockar, sågat i olika former skall flytta runt och det färdigsågade skall ut till och ströas för torkning.

Med endast en ramsåg innebär detta för att du skall ha ngn form av flöde att du skall först blocka ett antal stockar och sedan köra tillbaka dem i ramsågen och dela i brädor mm. om du skulle posta om för varje stock innebär detta en alldeles för komplicerad teknik att variera bladavstånden på.
Stock o block är tunga saker och du skall kunna flytta dem först bort från ramsågen o sedan tillbaka.
Anledningen till att jag slopade ramsågen i mitt såg var att man sågar så varierande dim av stockar. Ett större sågverk sorterar och sågar ex stockar i dim 30-32 cm i samma omgång. Det görs ju så klart för att få ut max av varje stock. De postar då då ramen passande för denna dim. Sedan tar de annan dim med ny postning. Detta låter sig inte göras om man man har ett fåtal stockar. visst det går, men vem vill posta om för ett fåtal stockar.
I mitt bandsåg lägger jag upp varje stock och sågar direkt optimalt de dim som stocken kan ge. När stocken är klar i bandsågen är det både färdigsågade brädor mm och de med vankant i olika dim. Dessa skickar jag bort till kantverket och kantverket varierar dim för varje bräda. Allt åker ut färdigt för att ströas för torkning.

Ang min erfarenhet av Lååks var att den fungerade helt utan problem, men att ompostningen skulle kunna göras snabbare. Jag har tänkt mig att man gör flera lösa ramar där bladen sitter enl önskemål. Vid ompostning byter man hela ramen snabbt och enkelt. Att den ev blir tung får man leva med. Det måste ju hålla och sträckningen av bladen behöver sin kraft.
Att bladen behöver spännas rejält kommer du att inse när du sågar. En stock kan se jämn o fin ut men den är "levande". Knaggar och ojämnheter årsringar mm gör att bladen kan få sidokrafter och bladet åker åt sidan. Om ett blad blir lite ojämnt vasst gör att det vill åt sidan. Det är ju inte för inte de ramsågsblad som ex LÅks använder ser ut som de gör. De har fått erfarenhet av hur de behöver se ut och vara uppbyggda.
Eftersom bladen är raka är det enkelt att bygga en slip med en vinkelslip och föra bladet i rätt vinkel mot trissan. Det skall endast bara nudda. Med en en sådan slip får man koll på alla tänder blir lika slipade. viktigt är också att du har blad med rätt skränkning så att sågspåret får en passande bredd. Det har även betydelse hur bladets utformning tar bort sågspånet, alltså tandluckans utformning. Sågblad med ex härdad tand som är lite bredare än bladet, har automatiskt en skränkning, men andra blad måste skränkas, böjas varannan tand höger och vänster ngn mm.

Ett råd är att skaffa dig en enkel såg ex Logosol kedjesåg och lär er sågteknik, fundera och bygg en ramsåg. När den är färdig har ni ett bra system för sågning av små volymer. Kedjesågen att blocka och kanta i och ramsågen att såga blocken i. Medan ramsågen jobbar på, fixar ni ett nytt block plockar undan det som skall ströas.
Med erfarenhet lär ni er hur ett bra flöde är viktigt för arbetstekniken. Det blir många lyft och det skall undvikas om ni skall tycka sågning i längden förblir roligt. En blöt furuplanka i dim 2*8" 46 dm lång är inte det lättaste och särskilt inte när det är den 10e som skall lyftas.
Efter ngn timme har ni en hög som skall kantas. Dessa lägger ni upp efter dim i kedjesågen och kantar. När ni ströat allt sätter ni er ner och är nöjd med ert arbete.


Det där med sidokrafter du skriver om som uppkommer p.g.a knaggar m.m. Ramsågar brukar ju ha betydligt kraftigare blad än bandsågar. Vad kan det bero på? Jag kan inte komma på någon anledning till varför bara konstatera att så brukar vara fallet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Lars-Anders  
#734698 Att det förekommer sidokrafter blir man varse när man sågar olika kvaliteter av stock. Om bladen är för tunna och för dåligt spända uppkommer krafter då tänderna möter olika hårdhet i virket. Detta då på olika sidor bladet. Ex de vänsterskränkta tänderna sågar i hårdare. I dessa lägen vill bandet åt det mjukare hållet. Är bladen dåligt skränkta, ojämnt vassa och sågspåret för tight kan det bli att bladet vill fortsätta snett och kommer inte tillbaka i sitt ursprungliga spår, riktning. Det sker även i läget med ramsågsblad eller för den delen kantverksklingor att de kommer ut i tomrum, utanför stocken. Då sågar bara ena sidan av bladet och bladet vill gå ut och kommer inte in i stocken igen. Därför är både ramsågsblad och klingor rel kraftiga för att detta inte skall ske. När man sågar med bandsåg har man mer koll på detta, men det blir "svaj" på sågspåret när sågsnittet går genom stora kvistvarv med täta kvistar. Alla sågar kräver god skärpa för att klara detta med ett fint snitt. Och om inte sågtand, skränkning är perfekt på bladet kan det styra iväg.
Vad gäller de ramsågsblad som var till Lååks ramsåg hade jag aldrig några problem med detta. Men jag befarar att ni får problem om ni skall "uppfinna" egen typ av blad och spänning. Tag detta i beaktning. Ni kommer att upptäcka att det är en hel "vetenskap" med förhållandet Skränkning, tandluckan, tandvinkel, antal tänder, bladspänning, matningshastighet, bladvinkel mot stocken mm. Alla misstag i bladet visar sig i ytan på brädan. Ex en tand fel och det blir en repa varje cm i ytan på brädan, inte så snyggt om det skall vara till brädfodring.

Ni nämner att ni skall klara sågningen med låg effekt. Tänk på att om ni ex har 20 blad och 10" sågsnitt med sågspår på ex 4 mm vilka krafter detta kräver för att det skall fungera. Om ex 16 amp får det inte kärva mycket så att propparna går. För det är ett vanligt problem med småsågar att säkringen inte tål belastningarna. Ni bör ju även ha en spånsug för det blir mycket spån vid ramsågen. Den tar kraft . Vid sågningen klarar kanske inte huvudsäkringen att spisen går på eller tvättmaskinen. Det är mycket annat att tänka på.

Mitt råd är att satsa på erfarna/utvecklade blad som fungerar och bygg en ramsåg med olika ramar som enkelt kan bytas för olika postningar. Då slippar man byta varje blad utan byter hela ramen till en ny postning. Nackdel kan väl vara att man behöver ha många blad om man vill tex ha 5-6 ramar för olika postningar.
Ex på postningar jag ofta hade var om man räknar från mitten av ramen. 2"-1"-1" osv ut. Eller bara 1"- 1"- 1" osv ut. Även till väggpanel 3/4" - 3/4" osv ut. Ibland till golvplank 1 1/2" - 1 1/2" osv ut.

Men åter till anledningen att jag gav upp ramsågen var att det är mer smidigt att såga varje stock beroende på vad den kan ge att såga dessa mått direkt i bandsågen. Jämfört med att sortera för att få ut bäst i ramsågen och posta om så ofta.
Ramsågen är perfekt till om man skall såga mycket klädselbrädor och där saknar jag den. Men det kräver många stockar i passande dim

Lycka till med er utveckling av ramsåg

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#734740
Lars-Anders skrev:Att det förekommer sidokrafter blir man varse när man sågar olika kvaliteter av stock. Om bladen är för tunna och för dåligt spända uppkommer krafter då tänderna möter olika hårdhet i virket. Detta då på olika sidor bladet. Ex de vänsterskränkta tänderna sågar i hårdare. I dessa lägen vill bandet åt det mjukare hållet. Är bladen dåligt skränkta, ojämnt vassa och sågspåret för tight kan det bli att bladet vill fortsätta snett och kommer inte tillbaka i sitt ursprungliga spår, riktning. Det sker även i läget med ramsågsblad eller för den delen kantverksklingor att de kommer ut i tomrum, utanför stocken. Då sågar bara ena sidan av bladet och bladet vill gå ut och kommer inte in i stocken igen. Därför är både ramsågsblad och klingor rel kraftiga för att detta inte skall ske. När man sågar med bandsåg har man mer koll på detta, men det blir "svaj" på sågspåret när sågsnittet går genom stora kvistvarv med täta kvistar. Alla sågar kräver god skärpa för att klara detta med ett fint snitt. Och om inte sågtand, skränkning är perfekt på bladet kan det styra iväg.
Vad gäller de ramsågsblad som var till Lååks ramsåg hade jag aldrig några problem med detta. Men jag befarar att ni får problem om ni skall "uppfinna" egen typ av blad och spänning. Tag detta i beaktning. Ni kommer att upptäcka att det är en hel "vetenskap" med förhållandet Skränkning, tandluckan, tandvinkel, antal tänder, bladspänning, matningshastighet, bladvinkel mot stocken mm. Alla misstag i bladet visar sig i ytan på brädan. Ex en tand fel och det blir en repa varje cm i ytan på brädan, inte så snyggt om det skall vara till brädfodring.

Ni nämner att ni skall klara sågningen med låg effekt. Tänk på att om ni ex har 20 blad och 10" sågsnitt med sågspår på ex 4 mm vilka krafter detta kräver för att det skall fungera. Om ex 16 amp får det inte kärva mycket så att propparna går. För det är ett vanligt problem med småsågar att säkringen inte tål belastningarna. Ni bör ju även ha en spånsug för det blir mycket spån vid ramsågen. Den tar kraft . Vid sågningen klarar kanske inte huvudsäkringen att spisen går på eller tvättmaskinen. Det är mycket annat att tänka på.

Mitt råd är att satsa på erfarna/utvecklade blad som fungerar och bygg en ramsåg med olika ramar som enkelt kan bytas för olika postningar. Då slippar man byta varje blad utan byter hela ramen till en ny postning. Nackdel kan väl vara att man behöver ha många blad om man vill tex ha 5-6 ramar för olika postningar.
Ex på postningar jag ofta hade var om man räknar från mitten av ramen. 2"-1"-1" osv ut. Eller bara 1"- 1"- 1" osv ut. Även till väggpanel 3/4" - 3/4" osv ut. Ibland till golvplank 1 1/2" - 1 1/2" osv ut.

Men åter till anledningen att jag gav upp ramsågen var att det är mer smidigt att såga varje stock beroende på vad den kan ge att såga dessa mått direkt i bandsågen. Jämfört med att sortera för att få ut bäst i ramsågen och posta om så ofta.
Ramsågen är perfekt till om man skall såga mycket klädselbrädor och där saknar jag den. Men det kräver många stockar i passande dim

Lycka till med er utveckling av ramsåg



Tack för utförligt inlägg!
Du skriver att man har mer koll på sneddragning när man kör bandsåg men hur löser man problemet när det uppstår? Räcker det att mata saktare så styr bandet rätt igen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#736237 Eftersom jag tänker mig att inte hela tiden vara närvarande när sågen jobbar vore det bra med någon typ av skyddsmekanism. Rörpinne på drivningen är givet! Om sågen drivs t. ex. via traktorns kraftuttag kan det ju gå sönder hur mycket som helst annars! Det finns ytterligare två skyddsmekanismer jag funderat på hur man kan lösa. Det ena är att sågkraften styr matningen så om kraften blir för hög så minskas matningen. Det andra är att minska matningen om varvtalet sjunker. Båda lösningarna ser jag som tekniskt rimliga. Är det någon som har några tankar om vad som talar för och emot det ena eller andra? Är någon helt annan skyddsmekanism att föredra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga ramsåg

dundas  
#776258 Hur går det med såg projektet?
Har gått i samma tankar att bygga en egen ramsåg av större modell men inte kommit så mycket längre än stadiet med ritningar och vilka komponenter som skall användas.

Avatar Fallback

Re: Bygga ramsåg

LasseA  
#776271 Samma undran härifrån, så fort jag ser någon gammal film från nåt musée med ramsåg tänker jag på den här tråden.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#776751
dundas skrev:Hur går det med såg projektet?
Har gått i samma tankar att bygga en egen ramsåg av större modell men inte kommit så mycket längre än stadiet med ritningar och vilka komponenter som skall användas.


LasseA skrev:Samma undran härifrån, så fort jag ser någon gammal film från nåt musée med ramsåg tänker jag på den här tråden.


Projektet har gått på sparlåga ett tag p.g.a diverse familje- och arbetsrelaterade åtaganden. Planen nu är att börja med att bygga något liknande Logosols big mill fast med den sågmekanism jag tänkt mig till ramsågen (Tjebytjov). Detta för att lära mig mer om sambanden mellan skärhastighet, effekt, matningskraft, m.m. Även för att se hur mekanismen styr klingan genom ojämnheter i stocken.

Tack bl.a Lars-Anders för att ha uppmärksammat mig på flera olika aspekter av sågande!

I vintras tittade jag en del på hemsidan (produktkatalog med stort sortiment och priser) till ett skånskt företag som sålde bl.a ramsågsblad. Det verkar inte finnas så många i den branschen, åtminstone inte som visar vad de säljer på sin hemsida. Ungefär senaste halvåret hittar jag inte det företaget längre. Finns de inte mer?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).