Sågverk (mindre)

Bygga sågverk med hea-balk

77 inlägg 21501 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725879 Jag ska bygga ett kedjesågverk och tänkte dokumentera resans gång här. Som även kommer ta ett tag att genomföra då jag inte vill stressa fram utan tänka igenom allt.
Anledningen till bygget är att jag har svajande resultat från sågning med timmerjiggen och även svårt med tunnare stockar.

Jag har fyndat en HEA- balk för 500kr så den kommer vara basen i bygget å även vara rälsen för släden.

Släden kommer vara en grov plåt bockad som ett U med nylonhjul som passar mot balken. Hjulen ska måttas klart imorgon å beställas från en mekverkstad här hemma i stan. Lager är på g från kullagergrossisten.

Själva stocklyften kommer bli av saxdomkrafter med en form av kratta på som kan huggas in i stocken. Stockstöd ska även byggas in k krattan i form av några grova gängstänger som kan skruvas upp å nypa fast i sidorna.

Lägger in en lånad pricipbild från någon som byggt i trä och en grov skiss på mina planer.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725915 En ritning på hjulen till släden, ska ta dom sista måtten på balken som behövs under dagen. Lagren kommer bli 12st 63800-2rs (10×19×7 i*y*b) ämnet till hjulen är 60mm nylon stång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725916 Är lite kluven till vilken såg som ska inhandlas till sågverket? Är inne på en stihl 661a lr nya hva 592an 🤔

Har någon erfarenhet av stora Echon i sågverk så dela gärna med er 😉

Ja jag vet att dom har datastyrda förgasare men är övertygad om att även den utvecklingen gått framåt så borde inte vara något bekymmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga sågverk med hea-balk

lidköping  
#725918
Klyv Bixby skrev:En ritning på hjulen till släden, ska ta dom sista måtten på balken som behövs under dagen. Lagren kommer bli 12st 63800-2rs (10×19×7 i*y*b) ämnet till hjulen är 60mm nylon stång.


Tillverka inte hjulen i nylon pga. att nylon ändrar måtten vid olika luftfuktighet, jag skulle tillverka hjulen i stål.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725921
lidköping skrev:
Klyv Bixby skrev:En ritning på hjulen till släden, ska ta dom sista måtten på balken som behövs under dagen. Lagren kommer bli 12st 63800-2rs (10×19×7 i*y*b) ämnet till hjulen är 60mm nylon stång.


Tillverka inte hjulen i nylon pga. att nylon ändrar måtten vid olika luftfuktighet, jag skulle tillverka hjulen i stål.


Hur mycket skulle du säga dom ändrar mått?? Vill inte ha stål då jag tror det blir hackigt å rulla fram släden då, ett mjukt material tar bort den hackigheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga sågverk med hea-balk

lidköping  
#725925
Klyv Bixby skrev:
lidköping skrev:
Klyv Bixby skrev:En ritning på hjulen till släden, ska ta dom sista måtten på balken som behövs under dagen. Lagren kommer bli 12st 63800-2rs (10×19×7 i*y*b) ämnet till hjulen är 60mm nylon stång.


Tillverka inte hjulen i nylon pga. att nylon ändrar måtten vid olika luftfuktighet, jag skulle tillverka hjulen i stål.


Hur mycket skulle du säga dom ändrar mått?? Vill inte ha stål då jag tror det blir hackigt å rulla fram släden då, ett mjukt material tar bort den hackigheten.


Jag vet inte exakt men jag vet en som monterade nylonhylsor till påskjutsbromsen till en bilkärra och när han var klar så ställde han ut den över en natt då hade det fastnat nästa dag, men det kan ändra sej några mm beroende hur fuktigt det är!
Jag har ett Jonsered 600 el och där är hjulen i stål och rullar på vinkeljärn, och det fungerar bra

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725938
lidköping skrev:
Klyv Bixby skrev:
lidköping skrev:Tillverka inte hjulen i nylon pga. att nylon ändrar måtten vid olika luftfuktighet, jag skulle tillverka hjulen i stål.


Hur mycket skulle du säga dom ändrar mått?? Vill inte ha stål då jag tror det blir hackigt å rulla fram släden då, ett mjukt material tar bort den hackigheten.


Jag vet inte exakt men jag vet en som monterade nylonhylsor till påskjutsbromsen till en bilkärra och när han var klar så ställde han ut den över en natt då hade det fastnat nästa dag, men det kan ändra sej några mm beroende hur fuktigt det är!
Jag har ett Jonsered 600 el och där är hjulen i stål och rullar på vinkeljärn, och det fungerar bra


Jag hittade på en app att räk a ut i. I mitt fall skulle tempskillnad på 20°c ge 0,1mm skillnad medans stål ger 0,01mm i samma exempel. Med det som grund kör jag vidare med nylon men tackar för tankeställaren och lite ny kunskap 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Williamm  
#725940
Klyv Bixby skrev:Är lite kluven till vilken såg som ska inhandlas till sågverket? Är inne på en stihl 661a lr nya hva 592an 🤔

Har någon erfarenhet av stora Echon i sågverk så dela gärna med er 😉

Ja jag vet att dom har datastyrda förgasare men är övertygad om att även den utvecklingen gått framåt så borde inte vara något bekymmer.

Största Echon är väll bara 70cc? I så fall är den för liten.
Varför inte nya 881?
Det finns en 661 med manuell förgasare. Och 585 borde också gå bra. Men dem finns inte här vad jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725941 585an ska tydligen inte säljas här därför inte den är med.
881an har jag funderat på men den skulla iprincip bara gå att använda till sågverket pga vikten.
661 och 592 är iaf hanterbara utanför sågverk och får därför mervärde till stora fällningar och kommer klara allt som en 881 skulle fixa här i norden.

Ahaa, jag trodde echon var större än så, nej då är den inte aktuell.

Har du någon länk till sida med 661a med manuell förgasare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Williamm  
#725944
Klyv Bixby skrev:585an ska tydligen inte säljas här därför inte den är med.
881an har jag funderat på men den skulla iprincip bara gå att använda till sågverket pga vikten.
661 och 592 är iaf hanterbara utanför sågverk och får därför mervärde till stora fällningar och kommer klara allt som en 881 skulle fixa här i norden.

Ahaa, jag trodde echon var större än så, nej då är den inte aktuell.

Har du någon länk till sida med 661a med manuell förgasare?

Det var i på stihls hemsida i usa, den lanserades ungefär samtidigt med 500i.
https://www.stihlusa.com/products/chain-saws/professional-saws/ms661magnum/

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725946
williamm skrev:
Klyv Bixby skrev:585an ska tydligen inte säljas här därför inte den är med.
881an har jag funderat på men den skulla iprincip bara gå att använda till sågverket pga vikten.
661 och 592 är iaf hanterbara utanför sågverk och får därför mervärde till stora fällningar och kommer klara allt som en 881 skulle fixa här i norden.

Ahaa, jag trodde echon var större än så, nej då är den inte aktuell.

Har du någon länk till sida med 661a med manuell förgasare?

Det var i på stihls hemsida i usa, den lanserades ungefär samtidigt med 500i.
https://www.stihlusa.com/products/chain-saws/professional-saws/ms661magnum/


Tack. Verkar tyvärr svårt att få tag på här🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Arvid0  
#725958 Varför bygger du på/med en motorsåg och inte en elmotor som någon annan här på forumet gjorde?

På YouTube finns flera som testat kinakopian av 661 (har för mig flera har sådana här med) och den verkar det inte vara några större fel på.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#725959
Arvid0 skrev:Varför bygger du på/med en motorsåg och inte en elmotor som någon annan här på forumet gjorde?

På YouTube finns flera som testat kinakopian av 661 (har för mig flera har sådana här med) och den verkar det inte vara några större fel på.


Har helt enkelt inte tillgång till el.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Arvid0  
#725964
Klyv Bixby skrev:
Arvid0 skrev:Varför bygger du på/med en motorsåg och inte en elmotor som någon annan här på forumet gjorde?

På YouTube finns flera som testat kinakopian av 661 (har för mig flera har sådana här med) och den verkar det inte vara några större fel på.


Har helt enkelt inte tillgång till el.


Rimlig anledning 🙂

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#726019 Det lutar mest mot Stihl av ekonomiska fördelar då jag har 20% på dom. Sen gillar jag stihl från start oxå😇

Går det å köpa en 661 Magnum i sverige? Jag har inte hittat någon men nån annan kanske har.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).