Sågverk (mindre)

Bandsågverk?

6 inlägg 4325 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandsågverk?

forest.  
#725186 Vilket bandsågverk är bäst och vilket ska man köpa woodmizer logosol mfl. ?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk?

Arvid0  
#725208 Det här borde kvala in i topp 3 i alla fall.https://bamseprodukter.se/produkt/sagve ... t-sagverk/

Men du får nog speca upp vad du har för kriterier.

Som att svara på vilken bil som är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk?

svampbob  
#725262 Var alla eniga om vem som är bäst så skulle det bara finnas en modell.

Med sågverk är det som med hönan och ägget. Man kan inte köpa ett sågverk för att man inte har något såghus och man kan inte bygga ett såghus för att man inte har något sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725392
svampbob skrev:Med sågverk är det som med hönan och ägget. Man kan inte köpa ett sågverk för att man inte har något såghus och man kan inte bygga ett såghus för att man inte har något sågverk.

Nu är du väl väl pessimistisk? Första året kan man ju faktiskt ha sågverket på en gräsmatta, äng eller grusplan med lagom elkabelavstånd från huset/lagårn. Inga problem alls att rikta en räls på hyfsat platt mark och köra dit ett gäng stockar. Man får lätt ihop virket till såghuset på några dagar enligt min erfarenhet 😀

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk?

Brorsan  
#725467
th skrev:Nu är du väl väl pessimistisk? Första året kan man ju faktiskt ha sågverket på en gräsmatta, äng eller grusplan med lagom elkabelavstånd från huset/lagårn. Inga problem alls att rikta en räls på hyfsat platt mark och köra dit ett gäng stockar. Man får lätt ihop virket till såghuset på några dagar enligt min erfarenhet 😀


Håller med dej helt.
Det var ju bara det att jag hade för många projekt före så sågen står fortfarande ute.
Men nu har jag börjat såga till såghuset efter 6 år.
Det blir för jobbigt att täcka med pressening varje gång och inte optimalt för sågen.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk?

svampbob  
#725479
Brorsan skrev:
th skrev:Nu är du väl väl pessimistisk? Första året kan man ju faktiskt ha sågverket på en gräsmatta, äng eller grusplan med lagom elkabelavstånd från huset/lagårn. Inga problem alls att rikta en räls på hyfsat platt mark och köra dit ett gäng stockar. Man får lätt ihop virket till såghuset på några dagar enligt min erfarenhet 😀


Håller med dej helt.
Det var ju bara det att jag hade för många projekt före så sågen står fortfarande ute.
Men nu har jag börjat såga till såghuset efter 6 år.
Det blir för jobbigt att täcka med pressening varje gång och inte optimalt för sågen.


Jag skojade lite men lite sanning är det i det också. Jag vill ha lite koll på läget så åtminstone en början till såghus innan sågverket kommer hem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).