Sågverk (mindre)

Fundering på eget sågverk

37 inlägg 18921 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

bysaga1@hotmail.com  
#725119 Långt till Mellerud, annars får du gärna kolla in min cirkelsåg, Kamel 1300. Ungefär samma som Karasågen.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

forest.  
#725188 Lånar tråd, Har någon en Ecosågen med klingor eller sett den i verksamhet är det något att ha?

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725192 Jag har en. Har haft den sen -95. Ligger lite lågt med den men med dagens prisbild kan det vara lönt att ruska igång den. Räkna med att kapaciteten ligger på cirka hälften gentemot en traditionell cirkelsåg som Kamek men det är ändå kringarbetet som tar tid. Måttnoggrannheten är bättre än med Kamek eller bandsågar. Man klarar sig på 25A säkring. Vill man såga grovt är inte Ecosågen optimal. Bäst är att hålla sig under 30 cm toppmått.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Camaro1969  
#725203
forest. skrev:Lånar tråd, Har någon en Ecosågen med klingor eller sett den i verksamhet är det något att ha?


granne har en, kräver 25A

inte jättesnabb

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

forest.  
#725257 Någon som sågar med skogsverket? verkar vara nytt sågverk på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

hfab  
#725268
forest. skrev:Någon som sågar med skogsverket? verkar vara nytt sågverk på marknaden.



Allt är relativt.
Skogsola har haft sitt sedan 1995.

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

mrlynx  
#725429
forest. skrev:Någon som sågar med skogsverket? verkar vara nytt sågverk på marknaden.


Det ser väldigt likt ut ett woodland mills sågverk.
Kan det vara så att det är några som startat egen import av någon kopia eller köper från samma tillverkare?

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

svampbob  
#755261 Någon med eget sågverk och erfarenhet av sågningen som har räknat på timpenningen för att såga eget virke. Timpenningen lär ju bli betydligt lägre än för de stora sågarna. Nu är det väl så att egensågande ändå mest räknas som fritidsintresse.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

rokon  
#755266 Hej igen svampbob, Jag har nog en del kunskap kring sågverk även om den Målilla sågbänk (cirkelsåg som jag köpte begagnad och rev ut samt körde hem från Vimmerbytrakten med egen lastbil 1983, sålde jag redan 1984.
Men jag har hjälpsågat en del och är god vän med en som sågar med en egen Laimet cirkelsåg mest från hans egen skog, rätt stort skifte med fin fura, han säger att han skulle aldrig kunnat föda sin familj på bara sin skog om han inte hade satsat på egen såg och hyvleri. Han är 76 år idag och fortfarande verksam, och skogen räcker till.
Men om jag skulle satsa på ett sågverk idag (vilket inte är aktuellt pga av mitt hälsotillstånd) så skulle jag absolut satsa på en liten mycket fin Ramsåg som ursprungligen hette Låkssåg efter konstruktören och konstruerad i Hälsingland, ett landskap med långa anor kring ramsågsteknik.
Låkssågen hamnade sedan hos Logosol, men vill minnas att det är hos en annat företag nu.
Med en låkssåg så blir det rationellt och kvaliten mycket bra!
Valet av sågverk bör anpassas efter hur man anskaffar timmret, har man bra tillgång från egen skog så passar Ramsåg bra, då det för efektiviteten är bra om man sorterar efter dimension inför sågning.
Har man inte så mycket egen skog, avser att också ägna sig åt legosågning eller beroenda av inköp av timmer så är nog andra alternativ bättre.
Man bör komma ihåg att Sågverket bara är en liten del i allt som krävs för en bra lönsamhet, och det viktigaste är logistiken på arbetsplatsen och området utanför samt övriga lokaliteter.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

svampbob  
#755296 Jag vet att det har skrivits i en tråd här om att med dagens virkespriser så går det relativt snabbt att tjäna igen ett litet sågverk genom att såga sitt eget timmer åtminstone räknat på antal egna stockar sågade.
Jag vet av egen vedproduktion att antal m3/timme inte är så hög då allt kringarbete är inräknat och misstänker att samma gäller för amatörsågning.

Så frågan är producerar man virke för 400 kr/timme netto eller är det lägre?

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

Dennis1982  
#755298
svampbob skrev:Jag vet att det har skrivits i en tråd här om att med dagens virkespriser så går det relativt snabbt att tjäna igen ett litet sågverk genom att såga sitt eget timmer åtminstone räknat på antal egna stockar sågade.
Jag vet av egen vedproduktion att antal m3/timme inte är så hög då allt kringarbete är inräknat och misstänker att samma gäller för amatörsågning.

Så frågan är producerar man virke för 400 kr/timme netto eller är det lägre?

Jag har ett cirkelsågverk och jag brukar räkna med att producera ca 0.5 kubik sågat/h.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Camaro1969  
#755299 400:- i timmen ja?

En 2”8 kostar typ 400:- i bygghandeln

Så en sån i timmen borda man klara av:)

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

rokon  
#755300 Dennis skrev " Jag har ett cirkelsågverk och jag brukar räkna med att producera ca 0.5 kubik sågat/h"

Dennis har du då hunnit med att lägga upp stockarna inför sågning, samt efter sågning strölagt virket och ställt upp det för torkning under denna timme samt forslat bort bakarna?

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Vedproducent  
#755303
svampbob skrev:Jag vet att det har skrivits i en tråd här om att med dagens virkespriser så går det relativt snabbt att tjäna igen ett litet sågverk genom att såga sitt eget timmer åtminstone räknat på antal egna stockar sågade.
Jag vet av egen vedproduktion att antal m3/timme inte är så hög då allt kringarbete är inräknat och misstänker att samma gäller för amatörsågning.

Så frågan är producerar man virke för 400 kr/timme netto eller är det lägre?

Amatörsågningen har sina begränsningar i produktion och logistik absolut. Vilket vedproduktion också har naturligtvis men tror det är enklare för dom flesta ändå. Tror nog dom flesta har svårt att såga mer än 1-2 normalgrova stockar i timmen om man gör allt själv även med ett bra bandsågverk och då blir det väldigt små volymer som visserligen är väldigt värde i just nu.
Så för egen del som gör vedproduktionen helt själv och får betydligt större volymer relativt snabbt i alla fall 1,5-2 bil och släp i veckan med råvara så ser jag det som mycket enklare och snabbare att göra ved av allt. Har allt tänkt på ett bandsågverk själv men det är just detta med så låg produktion som gjort att jag inte köpt det än i alla fall. Men roligt skulle det vara och naturligtvis är inte påståendet fel att man kan relativt snabbt såga in sitt bandsågverk om man bara räknar värdet i det sågade. Men mer i jämförelse med vedproduktion med invanda maskiner och kunder så blir det direkt nej (om man räknar ekonomi alltså).

Men med detta skrivit utesluter jag på inget sätt att jag köper ett bandsågverk någon gång. Men det blir ju då på samma sätt som flera av mina andra maskiner att jag tycker det skulle vara roligt. Har man både tid och ekonomi så ska man väl göra det man trivs med. Nu har en bekant i närheten precis fått hem sitt 751 från Logosol så nog ska jag ta mig dit och kolla någon dag.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

svampbob  
#755306
Camaro1969 skrev:400:- i timmen ja?

En 2”8 kostar typ 400:- i bygghandeln

Så en sån i timmen borda man klara av:)


Ja det är väl så att desto grövre timmer du sågar desto större blir avansen. Jag slog lite på räknaren och kom fram till att du fem dubblar värdet på timret när du sågar jämfört med att sälja det.

Problemet för mig är alltid att det är konsultandet som betalar alla leksakerna och konsultandet tar nästan all tid och leksakerna får för lite tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).