Sågverk (mindre)

Fundering på eget sågverk

37 inlägg 18771 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

r93  
#755307 Grannen har ett riktigt klingsågverk med matarbord eller vad man ska kalla det, där producerar man ganska bra när man har blivit lite samkörda, folk däremot går det åt, går på två, helst tre, fyra är optimalt!

Färska brädor är tunga!

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

SkogsBasse  
#755312
svampbob skrev:
Problemet för mig är alltid att det är konsultandet som betalar alla leksakerna och konsultandet tar nästan all tid och leksakerna får för lite tid.


Har samma "problem" men jag tar mig tid för jag tycker det är så otroligt tillfredsställande att gå från abstrakt stillasittande bakom skärmen till konkret förädling med lite motion på köpet.

Av det lilla som jag sågat så upplever jag att från stockbord till sågbädd och såga tar mindre tid än vad efterarbetat tar, dvs flytta det sågade till torkning, läkta och stapla. Nu hade såklart logistiken hos mig kunnat förbättras men det är värt att nämna.

Hade jag tänkt börja sälja så hade nog en ramsåg köpts in ganska omgående.

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

Dennis1982  
#755321
rokon skrev:Dennis skrev " Jag har ett cirkelsågverk och jag brukar räkna med att producera ca 0.5 kubik sågat/h"

Dennis har du då hunnit med att lägga upp stockarna inför sågning, samt efter sågning strölagt virket och ställt upp det för torkning under denna timme samt forslat bort bakarna?

Med 2 man så menar jag att det är ganska rimligt. När vi sågar eget försöker vi sortera lite innan vi lägger upp stockarna så att vi sågar ett lass med tex 4.9 längd. Då kanske vi först gör ett paket med 25x150 och hjälpredan ströar direkt på arbetsbänken nedanför bänken där virket trillar ner. Hjälpredan sorterar samtidigt så att bakarna hamnar i hög på underlag på andra sidan. När paketet är klart tar vi det med traktorgrävaren och ställer på tork. Bakarna lyfts också ut med gafflarna.
Men det är inte så att jag klockat oss när vi sågat heller.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Vedproducent  
#755327 Finns en kille som är väldigt duktig som skriver under project of the day på Facebook och även har prova på kurser med olika sågverk som lägger ut på Facebook ibland. Så någon amatör är det inte. Men han har lagt ut att han sågat 130 st stockar på 30 timmar färdigt med Logosol 1001 och då är det han och 2 man till. Så det blir ju då 130 stockar på totalt 90 timmar. Så inkl allt som ska göras så tror då inte jag på mer än 1-2 stockar i timmen men sen beror det naturligtvis på längd och grovlek.

Så man ska nog tycka det är väldigt roligt och få en fin känsla av att förädla sin egna skog. Men för att få det att gå runt som ett företagande så krävs absolut bättre grejer med högre produktion.

Sen är det en sak att räkna på priser på bygghandeln men det ska säljas och allt runt det också som förmodligen tar nästan lika lång tid det.

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

Camaro1969  
#755475
svampbob skrev:
Camaro1969 skrev:400:- i timmen ja?

En 2”8 kostar typ 400:- i bygghandeln

Så en sån i timmen borda man klara av:)


Ja det är väl så att desto grövre timmer du sågar desto större blir avansen. Jag slog lite på räknaren och kom fram till att du fem dubblar värdet på timret när du sågar jämfört med att sälja det.

Problemet för mig är alltid att det är konsultandet som betalar alla leksakerna och konsultandet tar nästan all tid och leksakerna får för lite tid.


Jo så är det, tar typ lika lång tid att såga en 1”8 som en 2”8.

Japp konsultandet betalar en del.

Men visst är det väl roligare att köpa avdragsgilla saker i skogsbruket än en husvagn, båt, sommarstuga eller vad det må vara.
Skulle man va duktig att räkna kronor och ören borde man nog sålt skogen för länge sen:)

Avatar Fallback

Re: Fundering på eget sågverk

WarPeter  
#755487
Vedproducent skrev:Finns en kille som är väldigt duktig som skriver under project of the day på Facebook och även har prova på kurser med olika sågverk som lägger ut på Facebook ibland. Så någon amatör är det inte.


Lite off topic men han driver även en podd om man vill nörda ner sig mer: https://open.spotify.com/show/5qmqqrwQZmb1bDHHSYHPt3

Användarvisningsbild

Re: Fundering på eget sågverk

teed  
#759093
WarPeter skrev:
Vedproducent skrev:Finns en kille som är väldigt duktig som skriver under project of the day på Facebook och även har prova på kurser med olika sågverk som lägger ut på Facebook ibland. Så någon amatör är det inte.


Lite off topic men han driver även en podd om man vill nörda ner sig mer: https://open.spotify.com/show/5qmqqrwQZmb1bDHHSYHPt3



Och han finns även här på skogsforum under nicket Teed :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).