Sågverk (mindre)

Sågsvärd jonsered 600+

10 inlägg 4658 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågsvärd jonsered 600+

leffen  
#715081 Hej på er har ett sågverket jonsered 600+ el
Har kört med oregon 16 tums svärd och allt funkar. har nu bytt till ett stihl 63 cm (25"), 1,3 mm, 3/8.köpt en adapter så det stämmer med bulthålen större på stihl svärdet.jämför man oljekanalen och det stämmer.men ändå så pissar det olja när man kör vid drivningen .nån dom varit med om nå liknande här?mvh



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

lidköping  
#715089
leffen skrev:Hej på er har ett sågverket jonsered 600+ el
Har kört med oregon 16 tums svärd och allt funkar. har nu bytt till ett stihl 63 cm (25"), 1,3 mm, 3/8.köpt en adapter så det stämmer med bulthålen större på stihl svärdet.jämför man oljekanalen och det stämmer.men ändå så pissar det olja när man kör vid drivningen .nån dom varit med om nå liknande här?mvh


Kontrollera så att svärdbultarna är åtdragna, är dom inte det så buktar plåten ut och så får du
det inte att täta. Det har fungerat bra att köra med Stihlfästet som heter 3003 för mej, men jag har tillverkat
2 stycken distansringar som jag sätter på svärdbultarna.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

leffen  
#715097 Har dragit åt det hårt men frågan är det är nån skada på låten måste kolla det.kör med en sån adapter

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

lidköping  
#715098
leffen skrev:Har dragit åt det hårt men frågan är det är nån skada på låten måste kolla det.kör med en sån adapter


Skruva loss plåten som är fäst i plattan som svärdbultarna sitter i, då ser du om svärdbultarna har lossat lite.
Kontrollera så att inte adaptern är tjockare än svärdet, då ligger inte svärdet mot plåtarna och då kan det läcka.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

leffen  
#715100 Tack för tipsen ska kolla där ju

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

leffen  
#715101 Kör du med 25 tumssvärd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

lidköping  
#715233
leffen skrev:Kör du med 25 tumssvärd?


Ja sågar med ett 24 tums svärd som längst, det är ett oregonsvärd med det stora husqvarnafästet.
Ja har 2 sågvagnar, en med ett 16 tumsvärd från Stihl som heter 30030008613 det är ett massivt svärd utan noshjul
och en med ett Oregonsvärd som heter 240RNDD009, det köpte jag på ebay innan jag visste om att det gick att
använda Stihlsvärd och ha distansringar på svärdbultarna.

Användarvisningsbild

Re: Sågsvärd jonsered 600+

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715263 Varför behöver du så långa svärd som 24"? Jag har kört med Oregon Prolite 20" med stora HVA-fästet i mer än 20 år och det fungerar bra till alla stockar som klarar att gå under ramen på sågen.

Att använda adaptrar känns som att det bäddar för problem. Det är ju ganska stora krafter i omlopp när man klyver en stock och de adaptrarna du visat på bild ser ganska klena ut.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

lidköping  
#715276
th skrev:Varför behöver du så långa svärd som 24"? Jag har kört med Oregon Prolite 20" med stora HVA-fästet i mer än 20 år och det fungerar bra till alla stockar som klarar att gå under ramen på sågen.

Att använda adaptrar känns som att det bäddar för problem. Det är ju ganska stora krafter i omlopp när man klyver en stock och de adaptrarna du visat på bild ser ganska klena ut.


Det är inte så ofta jag behöver 24 tums svärdet, är det grovt så klyver jag med motorsågen innan jag lägger upp det på sågverket, max stockdiameter på mitt sågverk är 52 cm men bredden klarar det ungefär 65 cm.
Adaptrarna som jag använder ser inte ut som på bilderna, jag har svarvat distansringar som jag trär på svärdbultarna
och det har fungerat bra. Det finns inte 16 tums svärd med det stora Husqvarnafästet, så därför använder jag Stihlsvärd.

Avatar Fallback

Re: Sågsvärd jonsered 600+

forest.  
#771270
leffen skrev:Hej på er har ett sågverket jonsered 600+ el
Har kört med oregon 16 tums svärd och allt funkar. har nu bytt till ett stihl 63 cm (25"), 1,3 mm, 3/8.köpt en adapter så det stämmer med bulthålen större på stihl svärdet.jämför man oljekanalen och det stämmer.men ändå så pissar det olja när man kör vid drivningen .nån dom varit med om nå liknande här?mvh


Hoppas på svar för jag har ett 600 med elmotor och undrar hur man justerar svärdet så att det samma avstånd längsmed svärdet mot stockhyllan?? avståndet vi svärdstop är 2mm större än vid elmotorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).