Sågverk (mindre)

Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

14 inlägg 9256 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Sture Andersson  
#714561 Funderar på att köpa ett kedjesågverk.
Kollar på Bamsesågen och Logosågen ,får känslan att Bamsesågen är bättre vad har ni för erfarenhet?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Grålle52  
#714609 Är också intresserad. Bamsesågen betingar ju nära dubbla priset så det kan man väl förmoda.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Arvid0  
#714612 Ska du stå på samma ställe Bamsesåg (om du nu måste ha kedjesåg...)
Vill du vara mer mobil så solosåg då den är lättare o snabbare och få igång.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

janeri  
#714704 Sågade i 17 år med Logosols M5. Lätt att ställa undan när sågsäsongen var över. Överlag bra sågresultat men inte lika måttsäkert som Bamsesågen som jag sågar med sedan 8 år tillbaka. Bamsesågen har också den stora fördelen att du bara behöver veva på ETT ställe för att posta om inför nästa sågsnitt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

svampbob  
#714743
janeri skrev:Sågade i 17 år med Logosols M5. Lätt att ställa undan när sågsäsongen var över. Överlag bra sågresultat men inte lika måttsäkert som Bamsesågen som jag sågar med sedan 8 år tillbaka. Bamsesågen har också den stora fördelen att du bara behöver veva på ETT ställe för att posta om inför nästa sågsnitt.


Har du även klinga på din Bamsesåg. Själv är jag sugen på den varianten.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

janeri  
#714774 Har ingen klingsåg. Vad jag läst genom åren så måste man nog först blocka med kedjesåg innan man börjar skiva med klingsågen. Klingsågen förutsätter alltså två såg enheter.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

janeri  
#714775 Anledningen till det jag skrev ovan är förmodligen att klingan inte når så långt som svärdet när man sågar lite grövre dimensioner.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Sture Andersson  
#714842
janeri skrev:Anledningen till det jag skrev ovan är förmodligen att klingan inte når så långt som svärdet när man sågar lite grövre dimensioner.

Har du matning på din eller får du handmata ,om du har det funkar det bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

janeri  
#714845 Jag handmatar. Har så gjort i alla år och börjar nu tycka att det känns lite tradigt. Jag slipar kedjorna med slipmaskin men funderar ändå om det slipresultatet duger till elmatning. Det kanske någon annan kan svara på.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Sture Andersson  
#714847
janeri skrev:Jag handmatar. Har så gjort i alla år och börjar nu tycka att det känns lite tradigt. Jag slipar kedjorna med slipmaskin men funderar ändå om det slipresultatet duger till elmatning. Det kanske någon annan kan svara på.

Om jag fattat det rätt höjer och sänker du på samma ställe funkar det bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

svampbob  
#714848
janeri skrev:Anledningen till det jag skrev ovan är förmodligen att klingan inte når så långt som svärdet när man sågar lite grövre dimensioner.


Nej så är det ju. Det jag ser som fördel är att man bara behöver blocka med kedja och klingan tar upp till 200 mm block.
Det svåra är att hitta tid till att såga.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

janeri  
#714851 Den största fördelen med Bamsesågen i jämförelse med Logosol tycker jag är att du bara behöver veva på ett ställe. Lägger man stockändarna längst bort från sågenheten så sköter du hela sågningen utan att behöva gå fram och tillbaka för justering av höjd.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Sture Andersson  
#717105 Om man kolar på denna och en Logosol.
https://bamseprodukter.se/produkt/sagve ... k-6-meter/
Så verkar det inte vara nån större prisskilnad .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

AndreasBe  
#763676 Hej! Skulle gärna få höra lite mer om Logosol vs Bamsesågen så jag bumpar denna tråd. Jag är intresserad av att köpa ett 6m sågverk. Jag tycker Logosol verkar bra då det går enklare att flytta. Jag kommer såga sporadiskt mest för egna behov såsom tillbyggen och ombyggnation av uthus. Behöver kunna såga 5,7 m längder. Någon som har några kloka synpunkter på valet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).