Sågverk (mindre)

Såga lärk, tips och erfarenheter?

4 inlägg 3117 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga lärk, tips och erfarenheter?

jakobn  
#714019 Fick tag på ett ovanligt fint parti lärk. Har inte sågat lärk förut, så jag undrar om ni har några erfarenheter att del med er av. Kommer sågas på ett woodmizer bandsågverk.
Är kådan ett problem? Lever det mycket när man sågar? Något speciellt att undvik när man bestämmer vad som ska tas ur stocken. Är det känsligt för sol vid torkning osv, är torrtiden lång jämfört med gran och fur

All information välkommen oavsett om det är hörsägen eller egen erfarenhet.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Såga lärk, tips och erfarenheter?

Torbjörn Johnsen  
#714022 Marinders i Västergötland sågar en del lärk och de verkar ha bra koll på vad de gör. Det kanske går att få lite tips från dem?

Förädlar övergrovt timmer med kedjesåg

Och det finns nog fler här på forumet som har testat en del också👍

Dela gärna med dig av dina erfarenheter för det finns garanterat fler som är intresserade. Det blir väl allt mer lärk i skogen framöver?

Användarvisningsbild

Re: Såga lärk, tips och erfarenheter?

Daniel Ivarsson  
#714086 Jag har tyvärr inte sågat lärk, men jag upptäckte nyligen att lite diskmedel i kylvattnet är väldigt bra när man sågar tall. Bladen håller dig rena och snitten blir finare. Efter vad jag har förstått är lärken väldigt rik på kåda så det borde vara värt ett försök.

Avatar Fallback

Re: Såga lärk, tips och erfarenheter?

jakobn  
#715698 Nu har de första stockarna gått genom sågen, med blandat resultat. Kåda har inte varit ett större problem hittills utom på en stock där det var som att dra ut en plugg när stocken var genomsågad. En stock smällde av innan den var genomsågad. 15 av 70 stockar är sågade så det är lite tidigt att uttala sig. Kan tyvärr inte använda diskmedel utan att köpa en doserare, smörjer sågen med vatten från kranen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).