Sågverk (mindre)

Skärpning! Wood-Mizer kör tema om bandsågsblad på Youtube

1 inlägg 1883 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skärpning! Wood-Mizer kör tema om bandsågsblad på Youtube

Torbjörn Johnsen  
#713557 Bandsågstillverkaren Wood-Mizer som har sin Europeiska tillverkning och verksamhet i Polen kör ett speciellt band-tema de närmaste veckorna. Det består av en serie av tre live-streamade genomgångar på Youtube och ligger sedan kvar efteråt så man kan titta när man vill.

De två första avsnitten handlar om slipning med Wood-Mizers slipmaskiner och skränkning av banden. För mig som inte kan något om det här men som börjar bli väldigt intresserad av sågning (vi lägger snart upp tråd om vårt sågprojekt) så ger det en hel del nyttiga baskunskaper om band rent generellt. Jag ser mest fram mot det tredje avsnittet om att välja band och det kommer nästa vecka den 28 maj. Ni hittar länk här nedan.

Många som sågar med enklare maskiner i lite mindre skala lägger troligtvis inte pengar på att köpa en egen slipmaskin. Antingen lämnar man banden till slipning om man har någon som erbjuder sådan service i närheten eller så köper man nytt när de skär för dåligt. Om man däremot ökar sin produktion och får lite större omfattning på sågandet är det säkert en god idé att även kunna slipa själv. Dels så kan det ge en bättre vertygsekonomi men framför allt så är vassa och korrekt slipade band en viktig förutsättning för kvalité i produktionen.

Ta en sådan sak som skränkningen t ex. Om man kör med för dålig skränkning så skär banden fortfarande men de slits mycket snabbare och livslängden förkortas. Om skränkningen däremot är för stor så blir banden fladdriga och sågprecisionen försämrad. Olika typer av trä kräver olika stor skränkning. Mindre skränkning vid lövsågning och mer vid sågning i barrträ.

Här hittar ni första avsnittet (på engelska) om slipning:


Och här är det andra som handlar om skränkning:



Det tredje avsnittet som handlar om bandval kommer som sagt den 28 nästa vecka på den här länken:




   TS
Woodmizer sågverk
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).