ons 18 maj 2005, 18:57#178Jag har ett minisågverk på gården där jag sågar allt virke som jag behöver. Jag undrar om det är någon som har bra förslag på vad man kan göra med all sågspån? För tillfället kör jag ut det i skogen bara.
Jag skulle vilja kunna använda det till något nyttigt. En småskalig brikett- eller pellettpress vore bra. Dom varinaterna jag hittat är alla för stora.
Sågverk (mindre)
Vad gör man med all sågspån?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 18 maj 2005, 19:22#179Köp en beg 20 fots sjöcontainer på lastväxlarram och ladda spånet i den.
Går realtivt lätt att få tag på för ett par tusenlappar.
Sen kan du väl sälja spånet till något massabruk/fjärrvärmeverk eller varför inte till hästägare?.
Går realtivt lätt att få tag på för ett par tusenlappar.
Sen kan du väl sälja spånet till något massabruk/fjärrvärmeverk eller varför inte till hästägare?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
tor 19 maj 2005, 22:07#182Hej hej.......
En kompis höll på att kolla detta med pelletspressar, det blev aldrig nåt för han, men han kolla på minipell
En enklare maskin på 7,5kW som korvar ut 50kg i timmen tror jag.
kolla deras hemsida http://www.minipell.com
Skogshälsningar
Kvestfri
En kompis höll på att kolla detta med pelletspressar, det blev aldrig nåt för han, men han kolla på minipell
En enklare maskin på 7,5kW som korvar ut 50kg i timmen tror jag.
kolla deras hemsida http://www.minipell.com
Skogshälsningar
Kvestfri
fre 20 maj 2005, 19:35#190Tack för svaren. Jag hade nog tänkt mig en ännu småskaligare lösning. En lastväxlare och en minpell hade i och för sig inte suttit fel men det går inte att räkna hem.
Undra om man måste torka sågspånet innan man pressar det eller om det torkar efter pressning, isåfall måste man komplettera med en tork också.
Går det att elda sågspån i en stoker eller funkar det bara med flis? Kanske man kunde konvertera en pellettbrännare.
Undra om man måste torka sågspånet innan man pressar det eller om det torkar efter pressning, isåfall måste man komplettera med en tork också.
Går det att elda sågspån i en stoker eller funkar det bara med flis? Kanske man kunde konvertera en pellettbrännare.
TS
lör 21 maj 2005, 13:05#192En fastbränsleanläggning är ingen dum idé, men tyvärr så kostar den ju oxå pengar.
Du måste ju mest troligt bygga ett förråd för spånet eller flisen inkl stoker/skruvmatning och brännare med tbh.
Ska du flisa så blir till att köpa en ordentlig "hugg" oxå som står och slukar kw.
Sen beror det ju på hur många kubik som du kan få fram från ditt sågande i form av spån och "bakar" vs om du måste köpa in flis utifrån för att klara ditt behov?.
Det finns en hel del att fundera över i det här fallet,,,,,,
Du måste ju mest troligt bygga ett förråd för spånet eller flisen inkl stoker/skruvmatning och brännare med tbh.
Ska du flisa så blir till att köpa en ordentlig "hugg" oxå som står och slukar kw.
Sen beror det ju på hur många kubik som du kan få fram från ditt sågande i form av spån och "bakar" vs om du måste köpa in flis utifrån för att klara ditt behov?.
Det finns en hel del att fundera över i det här fallet,,,,,,
Skogshuggarn
lör 09 dec 2006, 15:38#4238Kollade också på en minipell för 1 år sen. Priset låg då på ca 140 000:- + moms om jag inte mins fel.
Ett alternativ är att försöka hitta någon begagnad på blocket i stället. Hur stor du behöver beror på hur mycket spån du producerar och vill tillverka pellets av. Eget sågverk + pellets uppvärming och du är självförsörjande
Ett alternativ är att försöka hitta någon begagnad på blocket i stället. Hur stor du behöver beror på hur mycket spån du producerar och vill tillverka pellets av. Eget sågverk + pellets uppvärming och du är självförsörjande
Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit
. Rädda skogen ät en bäver!
. Rädda skogen ät en bäver! tis 02 jan 2007, 23:43#5111Det finns visst förugnar för att elda sågspån (rått) kilaforsugnen etc. Har inga egna erfarenheter av dem, men har hört de som använt dem och varit till freds. En enkel konstruktion som dyker upp på blocket ibland för några tusenlappar. De kanske fortfarande nytillverkas också, vad vet jag
sön 08 jul 2007, 22:37#10297En bekant hämtar sågspån från sågarna till sin flispanna för att elda med på sommaren när han inte behöver lika mycket "krut". Exakt hur det funkar vet jag inte men uppenbarligen är det funkis. Tror dock inte att han betalar för det...
Daniel
Daniel
fre 28 mar 2008, 23:02#24761Bränsle i stokerpanna fungerar. Dock efter viss torktid.
Som strö till hästar kan ni glömma. Alltför surt å tätt, hovarna tar stryk.
Pressa till pellets funkar alldeles utmärkt, om ni har en pelletspress....
Personligen bygger jag succesivt ut platån bakom ladugården med hjälp av sågspån....
Som strö till hästar kan ni glömma. Alltför surt å tätt, hovarna tar stryk.
Pressa till pellets funkar alldeles utmärkt, om ni har en pelletspress....
Personligen bygger jag succesivt ut platån bakom ladugården med hjälp av sågspån....
lör 29 mar 2008, 19:36#24897Någon skrev att man använde det i kompost, någon annan till djurströ.
En del minisågverk har ju sågkjedjeolja, detta borde ju blandas med sågspånet, kanske något att tänka på så man inte förorenar kompost, eller att djuren tar skada av oljan på nått sätt....
En del minisågverk har ju sågkjedjeolja, detta borde ju blandas med sågspånet, kanske något att tänka på så man inte förorenar kompost, eller att djuren tar skada av oljan på nått sätt....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
lör 29 mar 2008, 19:49#24899
Vi använder i alla fall veg/bio olja
Jag har själv provat att steka korv med det och jag dog inte, men stekpannan var svårdiskad
Zixten skrev:Någon skrev att man använde det i kompost, någon annan till djurströ.
Vi använder i alla fall veg/bio olja
Jag har själv provat att steka korv med det och jag dog inte, men stekpannan var svårdiskad
En BLÅ som dras av en RÖD 

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).