Sågverk (mindre)

Förädla min egen skog?

47 inlägg 13273 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703925 På den sista frågan låter det som att du har en del att sätta dig in i. 😀 Mellan storförbrukare säljs det i m3sv. (sågad vara) Till hemsnickaren säljs det i löpmeter. Betänk att 20 000 m3 är lika många ton som ska hanteras. Har du besökt ett storsågverk så ser du snart att miljonerna står som spön i backen på timmerhantering automatisk ströläggning, torkar, justerverk, paketering osv i all oändlighet. Själva sågen är det minsta i sammanhanget. Den står där och tuffar som den gjort sen 1900-kallt.
Vad gäller försäljningen så är det ju jättetrevligt när sommarstugeägaren kommer med sin släpkärra för några svarta brädor. Men att sälja virke i bulk är ingen lek. Alla chanser tas till prispress i alla led. Som Jan Guillo utryckte det.: "Kapitalismen är inte snäll mot svagare konkurrenter"

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703926
multiw skrev:Jag förstår att de inte är bara att köpa utrustningen å sätta igång. Men jag har en bror som jobbat på ett vääääääldigt gammalt sågverk samt två nära vänner som hobbysågat i över 15 år för eget bruk. Å en granne som frilansar som mekaniker på stor sågen nästgårds.
Har själv 20 års erfarenhet från massaindustrin.
Så även om jag är oerfaren så tror jag mig ha relativt goda förutsättningar för att få det att funka rent maskinellt.
De var ju bättre bud 4500kr/m3
Men vad talar vi egentligen om?? Medel 7-8000kr/m3? Vad är det?
Hur säljer man färdig produkt? Är det fortfarande i fubm3 eller är det i löpmeter?

Hur många anställda hade du tänkt med en produktion på 40 fub råvara om dagen? Jag har ingen stor erfarenhet av att såga själv. Däremot håller jag på med ved och hanterar mycket logistik både före och efter. Det tar tid kan jag bara konstatera. Skillnaden med ved är att jag får dubbel volym lite drygt från fub till stjälpt. Sågad vara får du lite drygt hälften. Så jag säljer i stort sett i handelsmått stjälpt 4 gånger mer volym jämfört med din sågade volym. Jag får också ut ungefär 1100 kr fub i råvara som färdig ved men en halverad råvarukostnad ungefär. Men jag kan producera volym både snabbare och billigare än att såga. Ändå är det ingen kalkyl man hoppar jämfota över. Jag är sällan pessimist men att få en lönsamhet som du blir nöjd med kommer inte bli lätt. Det är ingen slump att småsågarna försvinner. Dom som är kvar sågar för att det är roligt och är på hobbynivå. Så finns det en och annan som nischat in sig med priser som skrevs. Då är det special och man kanske kan ta 2000 kr för en genomsågad skiva grov Ek eller Alm tex.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

svampbob  
#703931
multiw skrev:Jag förstår att de inte är bara att köpa utrustningen å sätta igång. Men jag har en bror som jobbat på ett vääääääldigt gammalt sågverk samt två nära vänner som hobbysågat i över 15 år för eget bruk. Å en granne som frilansar som mekaniker på stor sågen nästgårds.
Har själv 20 års erfarenhet från massaindustrin.
Så även om jag är oerfaren så tror jag mig ha relativt goda förutsättningar för att få det att funka rent maskinellt.
De var ju bättre bud 4500kr/m3
Men vad talar vi egentligen om?? Medel 7-8000kr/m3? Vad är det?
Hur säljer man färdig produkt? Är det fortfarande i fubm3 eller är det i löpmeter?


Jag gissar på att din investering kommer att hamna på åtminstone ett par miljoner. Får du inte din affärsidé att funka så har du förlorat det mesta av den investeringen.
Är det inte bättre att börja med att investera ett par hundra tusen på ett bättre bandsågverk med automatik och måttställare funkar det och du hittar avsättning för det sågade så är det bara att börja byta upp sig.
Med din erfarenhet så måste det också vara lätt att få hoppa in och jobba extra inom industrin. Det är alltid trevligt med lite externa pengar som ramlar in.

Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703950 http://rinnssag.se/legosagning/

De här gubbarna sparkade liv i ett gammalt ramsågverk som legat för fäfot i många år. Sånt är kul. Att sätta upp motsvarande anlägg från noll skulle dra fler miljoner än vad någon vill veta.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703952
Skogsola skrev:http://rinnssag.se/legosagning/

De här gubbarna sparkade liv i ett gammalt ramsågverk som legat för fäfot i många år. Sånt är kul. Att sätta upp motsvarande anlägg från noll skulle dra fler miljoner än vad någon vill veta.

Ja det såg trevligt ut. Dom har hittat sin nisch och hållit sig från Bulkproduktionen. Bra lönsamhet har dom också.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

SkogsBasse  
#703965 I filmen Vedproducent postade så sades det att han sågade och staplade en kubik i timmen. Att 5 dubbla det till 40 kubik om dagen kräver nog en del.

Jag tycker din ide är jätteintressant och hoppas du får ihop kalkylen.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703966
SkogsBasse skrev:I filmen Vedproducent postade så sades det att han sågade och staplade en kubik i timmen. Att 5 dubbla det till 40 kubik om dagen kräver nog en del.

Jag tycker din ide är jätteintressant och hoppas du får ihop kalkylen.

Ja framförallt så är det stapling och all hantering. Antingen får det anställas ett par personer till det eller så får det investeras ett antal miljoner till utrustning för detta. Annars var det väl 40 kubik råvara så det blir ju lite drygt 20 kubik sågat. Skulle ju gå med tre linjer som i filmen men då är det tre man också. Kan inte se något snabbare sätt än i filmen på en gubbe. Blocka en stock menas ramsågen står och jobbar själv och sen plocka undan under tiden. Det är en mycket bra produktion 1 kubik färdigstaplat i timmen. Problemet är bara att det blir synnerligen dåligt betalt ändå.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703979 Mmmmmm..... jag tänkte att 40fubm3 om dagen måste ju vara en rätt liten volym. Stor sågen sväljer lätt 2000fubm3 om dagen..... ska de verkligen inte finnas någon vettig utrustning både vad de gäller sågning, sortering å ströning?
Anställa händer är inget alternativ som jag ser det.
Finns de verkligen inget där emellan en m3 I timmen å 200m3 i timmen?
Ja ..... Som jag sa.... novisen vid spisen 😁

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703980 Så tänkte jag på en sak till. De skrivs lite här å där om att producera bulk är inget alternativ.... de tror inte jag heller.
Men 20m3sv om dagen kan väl knappast anses vara bulk? Vad rör de sig om 5-8 buntar om dan???? Eller hur stort är ett virkespaket i volym?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703982
multiw skrev:Så tänkte jag på en sak till. De skrivs lite här å där om att producera bulk är inget alternativ.... de tror inte jag heller.
Men 20m3sv om dagen kan väl knappast anses vara bulk? Vad rör de sig om 5-8 buntar om dan???? Eller hur stort är ett virkespaket i volym?

Bulkprodukt är nog mer riktigt att säga i ditt fall. Alltså du vill producera samma varor från din skog som de storskaliga sågverken gör.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703983 Låks ramsåg som du fick i en video anses ju av många som världens snabbaste småskaliga sågverk. Tillsammans med en bandsåg som blockar kan du ha en produktion på 1 kubikmeter färdigstaplat. Det är mycket bra det. Men hur som helst du underskattar ju allt arbete runt om. 40 kubik tar mig 2 timmar av lite krokigt löv att bara lägga på stockbordet. Ska du hantera plank, brädor och bakar, köra undan spån mm så kommer bara det ta dig mer än en dag. Jag tror inte du greppar omfattningen utan att testa så köp en solosåg för 20000 kr och prova ett år. Då vet du väldigt mycket mer sen.
https://dk.logosol.com/kundservice/nyhe ... gosol.html

Avatar Fallback

Re: Förädla min egen skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703988
multiw skrev:Mmmmmm..... jag tänkte att 40fubm3 om dagen måste ju vara en rätt liten volym. Stor sågen sväljer lätt 2000fubm3 om dagen..... ska de verkligen inte finnas någon vettig utrustning både vad de gäller sågning, sortering å ströning?
Anställa händer är inget alternativ som jag ser det.
Finns de verkligen inget där emellan en m3 I timmen å 200m3 i timmen?
Ja ..... Som jag sa.... novisen vid spisen 😁

De gamla klingsågverken låg nog ungefär på den nivån. Med en såglinje bestående av blocksåg, råklyv och kantverk plus ett antal stabbläggare. Tänk ungefär tio mans besättning och arbetsförhållanden som inte många svenskar skulle acceptera idag. I Ryssland så kan det fortfarande funka

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

multiw  
#703990 Jo då! Jag har stått å ströat virke så jag förstår hur de småskaliga verken av äldre modell fungerar. Å jag förstår att allt som måste göras för hand tar tid. (Jag är bl,a hantverkare i byggbranchen)
Men de är inte det jag söker. Jag söker något som är modernt men småskaligt. Men de verkar inte finnas som jag tolkar det. Tänker att de flesta här har startar med en sågbänk å sedan jobbar man med små medel sig därifrån.
De är inget alternativ för mig. Jag måste antingen sälja den gamla skogen ca 20000m3 eller vidareförädla den (Vilket jag skulle tycka vara betydligt trevligare)
Men både skogen å jag är så pass gamla att de måste ske inom en 5-10 års period.
Ska jag då klara att vidare förädla min skog så kommer jag behöva en anläggning som klarar att hantera ca 40fubm3 virke per dag.
Men de kan ju mycket väl vara så att de är helt omöjligt å då får de ju bli att "skänka" bort virket till bolagen.
Jag ställer frågan bara för att jag står vid ett vägval investerar jag nu så finns volymer i min skog ..... Om inte måste jag föryngra innan det börjar dö bort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Vedproducent  
#703993
multiw skrev:Jo då! Jag har stått å ströat virke så jag förstår hur de småskaliga verken av äldre modell fungerar. Å jag förstår att allt som måste göras för hand tar tid. (Jag är bl,a hantverkare i byggbranchen)
Men de är inte det jag söker. Jag söker något som är modernt men småskaligt. Men de verkar inte finnas som jag tolkar det. Tänker att de flesta här har startar med en sågbänk å sedan jobbar man med små medel sig därifrån.
De är inget alternativ för mig. Jag måste antingen sälja den gamla skogen ca 20000m3 eller vidareförädla den (Vilket jag skulle tycka vara betydligt trevligare)
Men både skogen å jag är så pass gamla att de måste ske inom en 5-10 års period.
Ska jag då klara att vidare förädla min skog så kommer jag behöva en anläggning som klarar att hantera ca 40fubm3 virke per dag.
Men de kan ju mycket väl vara så att de är helt omöjligt å då får de ju bli att "skänka" bort virket till bolagen.
Jag ställer frågan bara för att jag står vid ett vägval investerar jag nu så finns volymer i min skog ..... Om inte måste jag föryngra innan det börjar dö bort.

Ja det är omöjligt att förädla 40 kubik fub timmer själv utan anställda eller jättestora investeringar. Det går inte ens om sågen sågar själv då resten runt om tar mer tid.

Användarvisningsbild

Re: Förädla min egen skog?

Hols Hyvleri  
#704006 Jag bedriver ett litet hyvleri och förädlar uppskattningsvis ca 600-700m3 om året. Har också ett mobilt sågverk som främst används för legosågning ute på gårdar.

Ända tills nyligen var det väldigt mycket manuell hantering av virket men gjorde en för mig stor investering för att få in läggare och en bättre virkeshantering i stort. Innan ombyggnationen var det ganska tungjobbat vissa dagar då jag och en till förädlade 15-20 m3 på en dag. Då blir man bra mör i kroppen efter en sån dag. Så vi var alltså 2 pers med enkel kringutrustning men det gick om man ville.

Ska du försöka dig på att såga fram 40 m3 om dagen själv så krävs det en stor investering samt EN MASSA tid med själva byggnationen. Jag tror inte du kommer under 5 miljoner när allt är klart. Det finns begagnad utrustning att hitta som funkar fint men elen är alltid en stor post. Ska du få till en linje med allt du vill ha så blir det ganska omfattande.

Jag tror att du ska glömma ditt mål med x antal m3 sågad vara. Försök istället hitta vad marknaden vill ha som ingen annan eller få kan/vill få fram. Du har säkert kanonfin råvara men att konkurrera med de stora drakarna tror jag är lönlöst, och då vill jag nog kalla mig själv optimist.

”Att såga är silver, att hyvla är guld” finns det ett talesätt. Ta din fina råvara och börja enkelt. Skaffa en bandsåg med datamåttställare och hydraulisk stockhantering så har du en bra basmaskin. Bygg en plåthall, bra med ström och 6 meter mellan stolparna. Där kan du sedan sätta in de maskiner du vill. Men viktigast av allt hör vad marknaden vill ha! Hitta någon nisch. Tex kilsågade golv eller kvistrena golv i massivträ. Då kan du utan att såga 40 m3 om dagen få en god ekonomi med lite vilja. Jag gör det med mitt företag och välkomnar fler i branschen då jag tror det behövs fler småskaliga sågar/hyvleriet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).