Sågverk (mindre)

Sågning i fruset virke.

11 inlägg 4094 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågning i fruset virke.

Dennis1982  
#694739 Förstår att sågningen helst ska ske på våren. Men vad har ni för erfarenhet av sågning i fruset virke? Sågade lite idag men resultatet blev varierande.
Har en hyfsat modern bänk, kamek 1300. Cirkelsågverk. Klingan helt nyslipad.
Har haft ett lass på timmerkärran ett par dagar i plusgrader men mitt i lasset var det fortfarande fruset. De semi tinade funkade ok men de frusna varierade lite väl mycket i måtten.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694745 Alla som sågar har erfarenheten att sågning av fruset virke går mer eller mindre dåligt.

Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

Dennis1982  
#694756 Ok. Gick hyfsat förra helgen men denna veckan har det ju varit riktigt kallt.
Men känns ändå bra att det förmodligen beror på virket, kände att jag började leta andra felkällor på bänken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning i fruset virke.

Hobbysågare  
#694839 Jag sågar fruset timmer utan problem, kör med vinter klingor med stegtand, eller kolstål med 27° spånvinkel å 0.4 skränkning, och lite lungnare matningshastighet På min Säterbänk.

Användarvisningsbild

Re: Sågning i fruset virke.

halvproffs  
#694841 Jag har sågat tusentals stockar hos den lokala sågen utrustad med karasåg och tryckrulle.
Aldrig märkt att det skulle skilja något.
Dom kör ju hela vintrar många tusentals kubik proffs som dom är.

Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

Dennis1982  
#694857 Jag funderar på om jag gjorde det värre när de var tinade på ytan och frusna i kärnan. Kanske ska prova att såga några genomfrusna direkt från vältan och se om det blir någon skillnad. Tänkte jag skulle slippa att få upp massa snö/is på bänken då det blir väldigt halt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

ktm  
#702782 Hej! Löste det sig med dina såg problem? Det bästa resultatet får du om du sågar när kälen i stocka har gått ur eller om dom är helt frusna och lite skränk typ 0,3 0,4 har du mer skränk så vill spånet hjärna fastna på den sågade ytan 🙂 är det hälft fruset så blir det inget bra då är det bättre att vänta 🙂

Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

Dennis1982  
#702786 Idag gick det fint, men vi har haft en del problem. Sist gick det 1 stock innan vi fick byta klinga. Problemet är att klingan inte klarar att hålla undan spånet utan att det fryser fast och går varm.
Men nu har vi sorterat bort lite grovt. Försöker hålla oss under 25 cm när det är fruset virke. Det grova får vi ta när det tinat

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

ktm  
#702790 Okej 🙂👍 du vill inte byta nummer är altid kul och höra va andra Kamek såg ägare tycker och tänker 😄

Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

Dennis1982  
#702802 Absolut. Jag skickar ett pm

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågning i fruset virke.

ktm  
#702813 Kanon! 😄

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).