Sågverk (mindre)

Lämpligt motorsåg till att såga brädor

15 inlägg 10193 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Skogshenke  
#686017 Vilken storlek på motorsåg är lämpligt för att såga bräder samt vilken förbrukning brukar såget ha?

Tänker mig såga timmer diameter upp till 30-35cm björk, tall, gran och klibbal.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Avslutat-02  
#686019 Runt 70-80cc bör du ha enligt mig..
Förbrukning har jag inte koll på...

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Klyv Bixby  
#686041 Jag vart rekomenderad en ms391, den skar troligtvis pga överbelastning så köp en så stor såg du kan😉

Avatar Fallback

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Avslutat-02  
#686045
Klyv Bixby skrev:Jag vart rekomenderad en ms391, den skar troligtvis pga överbelastning så köp en så stor såg du kan😉


tjuvluft....

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Klyv Bixby  
#686063
vinterrojarn skrev:
Klyv Bixby skrev:Jag vart rekomenderad en ms391, den skar troligtvis pga överbelastning så köp en så stor såg du kan😉


tjuvluft....


Aja, den pajade iaf å nu är den hel😬

Avatar Fallback

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Avslutat-02  
#686068 Ja och jag håller med dig om det där att skaffa så stor såg som möjligt..

De där som redskapsboden sålde då?
en kina kopia av en stihl 660..för 5000 kr den bör fixa detta galant.. 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Skogshenke  
#686918 Har beställt en 65cc lågprissåg för att jag är nyfiken på om den fungerar. Ska inte såga så mycket så det är (hoppas jag) ingen risk att jag sliter ut den. Går att köpa större cylinder om man vill och finns mängder med billiga reservdelar.
Ska bli kul att prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Klyv Bixby  
#686926 Lycka till och rapportera här😉👍

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Stenrik  
#687098 Jag har en kina-660 som jag plockat ihop själv. Fungerar än så länge. Den borde vara på 7hk och 91,6 kubikcentimter.
En tank räcker inte två sågningar, så jag fyller upp efter varje runda för att inte behöva fylla på mitt i en sågning.
Varannan sågning ger jag kedjan en snabbfilning.
1608136098_20190406_201832.jpg

1608136098_20190406_201832.jpg

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Skogshenke  
#687155 Det ser kanon fin ut, klar 7hk det är en stor såg.
Har du behövt byta något på sågen eller har allt fungerat på den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Nyborg  
#687163
Stenrik skrev:Jag har en kina-660 som jag plockat ihop själv. Fungerar än så länge. Den borde vara på 7hk och 91,6 kubikcentimter.
En tank räcker inte två sågningar, så jag fyller upp efter varje runda för att inte behöva fylla på mitt i en sågning.
Varannan sågning ger jag kedjan en snabbfilning.
1608136098_20190406_201832.jpg

1608136098_20190406_201832.jpg

Fungerar den sågjiggen bra annars, lätt och stadigt att såga?

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Stenrik  
#687169 Sågjiggen fungerar helt okej. Markering för sågdjup stämmer inte rakt av då jag troligtvis använder lite bredare kedja än jiggtillverkaren tänkt.
Det jag saknar är bra och stabila styrskenor och en liten winsch att dra fram jiggen med.

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Stenrik  
#687304
Skogshenke skrev:Har du behövt byta något på sågen eller har allt fungerat på den?

Delar i startapparaten har jag bytt en gång. Det blir ganska många stopp och start då jag tankar sågen för varje sågning.
Vad jag har hört så rasar original stihl startapparat också emellanåt på den här modellen.
Nya delar till startapparaten kostade inte mycket och levererades på mindre än en vecka (eBay/Grekland). Passade på och tog dubbel uppsättning.
Plastknappen på dekompressionsventilen lossnade, så den ersatte jag med en mutter som svetsades fast. Hela ventilen borde egentligen bytas ut.
Läge för högre tomgång efter choke finns inte på den här sågen, och jag har inte motivation att felsöka. Den startar bra på låg tomgång ändå så.
Kedjespännaren håller inte måttet. Den en aning trögt, och jag har sett att andra har drabbats av haveri där kugghjulen skalats. Några har tillverkat en bussning av 1/4" kopparrör, andra har satt in original kedjespännare.

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Arvid0  
#687314
Stenrik skrev:Jag har en kina-660 som jag plockat ihop själv. Fungerar än så länge. Den borde vara på 7hk och 91,6 kubikcentimter.
En tank räcker inte två sågningar, så jag fyller upp efter varje runda för att inte behöva fylla på mitt i en sågning.
Varannan sågning ger jag kedjan en snabbfilning.
1608136098_20190406_201832.jpg

1608136098_20190406_201832.jpg


En sågning = ett snitt? Har för mig att jag kunde köra rätt många vändor med solosåg och orginal 660. Då i och förs ig med klyvkedja. Filar du för klyv fast har en bred/standard kedja? Skulle vara intressant att räkna på hur många stockar du behöver såga innan en smal kedja har betalt sig i lägre bränsleförbrukning.

Vad är totalkostnaden för din "setup"?



På solosågen sågade jag rätt grovt med 660 utan att den slutade. Vet en del som kört slut på dom men tror inte de varit så snälla mot sågen då.

Användarvisningsbild

Re: Lämpligt motorsåg till att såga brädor

Stenrik  
#687329
Arvid0 skrev:En sågning = ett snitt? Har för mig att jag kunde köra rätt många vändor med solosåg och orginal 660. Då i och förs ig med klyvkedja. Filar du för klyv fast har en bred/standard kedja? Skulle vara intressant att räkna på hur många stockar du behöver såga innan en smal kedja har betalt sig i lägre bränsleförbrukning.
Vad är totalkostnaden för din "setup"?

Jag kör 1.6mm 3/8 kedja, full house, full chisel filad till 10 grader. 7 kuggar på drivhjulet. 28" svärd.
En tank räcker inte fullt till att klyva en 5-meters stock två gånger. En tank räcker till ungefär 9 meter klyvning och jag vill som sagt inte tanka med svärdet i stocken. Kanhända bränsleslangen är styv och inte faller ner till botten av tanken, det har jag inte kollat.
Vad finns det för smalare kedjor att välja mellan?
Totalkostnaden för setuppen är ungefär 500€ för såg, svärd, kedja och jigg. Stegen inte medräknad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).