Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 36959 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#757616 Just. Jag har sågat en del på min Norwood nu och har börjat fundera lite på uppgradering.

Nån som kan ge en resumé på Wirex?

Woodmizer sågverk

hfab  
ulfgustav skrev:Skogsverket tillverkas i kina, påstår att de sålt många verk, men allt är ju relativt, väldigt snarlikt Woodland Mills.
Bristfällig information på nätet. För några veckor sedan hade jag planer på att besöka dem men blev förhinder. Har nu begärt offert i allafall

Har du köpt något sågverk ännu?

Användarvisningsbild

svampbob  
#757625 Jag köpte en 9-meters Bamsesåg med timmerfräs. Jag har inte tänkt ta hem den på gården innan all ved är kapad.
Det blir en motivation att jobba med veden.

hfab  
svampbob skrev:Jag köpte en 9-meters Bamsesåg med timmerfräs. Jag har inte tänkt ta hem den på gården innan all ved är kapad.

Du måste ju snart anställa någon (mig) för att hinna använda alla skojiga prylar 😎

Användarvisningsbild

svampbob  
hfab skrev:
svampbob skrev:Jag köpte en 9-meters Bamsesåg med timmerfräs. Jag har inte tänkt ta hem den på gården innan all ved är kapad.

Du måste ju snart anställa någon (mig) för att hinna använda alla skojiga prylar 😎

Ja själv måste jag ju konsulta på en dryg heltid för att finansiera alla leksaker.

Användarvisningsbild

Trägubben  
#771276 Jag har en Wirex small med matning och datamåttställare. Mycket stabil och bra såg!

Användarvisningsbild

Badger  
#771314 Wirex. Okänt märke för mig. Var säljs de?

highfield  
#771317 Alboga träteknik säljer dem.
Har också en och är nöjd. Konstruerad och tillverkad i Polen.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#771320 Du måste ju snart anställa någon (mig) för att hinna använda alla skojiga prylar 😎[/quote]

Ja själv måste jag ju konsulta på en dryg heltid för att finansiera alla leksaker.[/quote]

Det ska ju va gött o leva också. Sen jag blev pensionär börjar jag komma ner på heltid😎

Användarvisningsbild

Badger  
highfield skrev:Alboga träteknik säljer dem.
Har också en och är nöjd. Konstruerad och tillverkad i Polen.

Intressant. Är de lika stabilt byggda som trak-met? Såg att de säljs exklusive transport. Vad kostade transporten?

highfield  
#771442 Har tittat på Trakmet på Elmia tidigare i år och de är ganska lika Wirex i sin uppbyggnad, Trakmet är ju också från Polen. Kraftigare stålbalkar i ramen exempelvis inte plåtprofiler som Logosol och Norwood. Vi hade en Norwood HD36 tidigare och den vägde ca 700 kg för 6,5 m såglängd, vår Wirex med 7.6 m väger 2000kg. En skillnad är ju givetvis att vi nu har full hydraulik. Den känns mycket gediget byggd och allt är genomtänkt tycker vi.
CZ1-U mobil är modellen.
Kommer tyvärr inte ihåg vad frakten kostade.....

Användarvisningsbild

Badger  
#771478 Ha du haft den länge? Annars får du gärna kasta ett öga om du stöter på kvittot för frakt.

Full hydraulik låter dyrt. Funderade på att placera sågen och bygga en bänk intill där jag jag lägga av direkt från skogsvagnen med kran. Då borde jag inte behöva hydraulik, men stabil svetsade balkar är nog nästan ett måste ifall man råkar släppa någon stock lite klumpigt.

Antar att du också har datastyrning för höjdiställningar och så. Undrar om det är samma manöverpanel som Trak-met och liknande. Kan du dela någon bild?

highfield skrev:Har tittat på Trakmet på Elmia tidigare i år och de är ganska lika Wirex i sin uppbyggnad, Trakmet är ju också från Polen. Kraftigare stålbalkar i ramen exempelvis inte plåtprofiler som Logosol och Norwood. Vi hade en Norwood HD36 tidigare och den vägde ca 700 kg för 6,5 m såglängd, vår Wirex med 7.6 m väger 2000kg. En skillnad är ju givetvis att vi nu har full hydraulik. Den känns mycket gediget byggd och allt är genomtänkt tycker vi.
CZ1-U mobil är modellen.

Användarvisningsbild

Badger  
Badger skrev:Ha du haft den länge? Annars får du gärna kasta ett öga om du stöter på kvittot för frakt.

Full hydraulik låter dyrt. Funderade på att placera sågen och bygga en bänk intill där jag jag lägga av direkt från skogsvagnen med kran. Då borde jag inte behöva hydraulik, men stabil svetsade balkar är nog nästan ett måste ifall man råkar släppa någon stock lite klumpigt.

Antar att du också har datastyrning för höjdiställningar och så. Undrar om det är samma manöverpanel som Trak-met och liknande. Kan du dela någon bild?

Hur långa är leveranstiderna förresten?

highfield skrev:Har tittat på Trakmet på Elmia tidigare i år och de är ganska lika Wirex i sin uppbyggnad, Trakmet är ju också från Polen. Kraftigare stålbalkar i ramen exempelvis inte plåtprofiler som Logosol och Norwood. Vi hade en Norwood HD36 tidigare och den vägde ca 700 kg för 6,5 m såglängd, vår Wirex med 7.6 m väger 2000kg. En skillnad är ju givetvis att vi nu har full hydraulik. Den känns mycket gediget byggd och allt är genomtänkt tycker vi.
CZ1-U mobil är modellen.

highfield  
#771486 190tusen plus moms gav vi ungefär, men det var ett par år sedan så jag vet inte vad som gäller idag för frakt och pris.
Ja, hydraulik kostar ca 100tusen extra men det sparar mycket rygg och det går mycket fortare att justera in stocken rätt och klämma fast.
Wirex och Trakmet har samma sågdator liksom många andra fabrikat inklusive Woodmizer på vissa modeller.
Alboga träteknik har bra bilder på vår modell och även en film från vårt sågverk på deras hemsida.
Annars bor vi i Västra Götaland 7 mil norr om Göteborg om du vill göra studiebesök 🙂
Återförsäljaren har inga exemplar hemma att titta på.

Användarvisningsbild

Badger  
#771504 Hej, Tack för erbjudandet, men ligger för långt bort för att motivera en resa. Om man kollar i deras modeller , kan det vara en sån här du har? https://www.albogatrateknik.se/se/sågverk/wirex-bandsågverk/cz-1zm-hydraul100cm-41777182

Jo, det är nog inget tvivel på att det är bra med hydraulik, men steget upp från en vevad motorsåg på ställning till bandsåg är nog stor förbättring för oss utan hydraliskt. Och det är svårmotiverat ekonomiskt.

Vad har du förresten för motorvariant och säkring? Vi vill nog helst hitta en såg som kan gå på 16A.

highfield skrev:190tusen plus moms gav vi ungefär, men det var ett par år sedan så jag vet inte vad som gäller idag för frakt och pris.
Ja, hydraulik kostar ca 100tusen extra men det sparar mycket rygg och det går mycket fortare att justera in stocken rätt och klämma fast.
Wirex och Trakmet har samma sågdator liksom många andra fabrikat inklusive Woodmizer på vissa modeller.
Alboga träteknik har bra bilder på vår modell och även en film från vårt sågverk på deras hemsida.
Annars bor vi i Västra Götaland 7 mil norr om Göteborg om du vill göra studiebesök 🙂
Återförsäljaren har inga exemplar hemma att titta på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).