Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 40115 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#748806 @Gudrun Jag har en fråga till dig. Det står på Trak-met att man kan såga 850 - 1200 mm brett. Vad betyder det? Är det någon slags breddning man kan köpa till?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

plutten  
#748810 Tror det är så att mellanrummet mellan pelarna som håller upp såghuvudet är ca 1200 mm och bladöppningen är ca 800 mm. dvs max sågsnittyta är 800 mm.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

gudrun  
#748906
Badger skrev:@Gudrun Jag har en fråga till dig. Det står på Trak-met att man kan såga 850 - 1200 mm brett. Vad betyder det? Är det någon slags breddning man kan köpa till?


Det är som sagt olika bandhus på dessa. Som standard sågar du stockar på ca 80cm snittbredd ca 72 cm i en breddad version sågar du stockar upp till 120 cm det är ett tillval som kostar extra såklart.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#748938
gudrun skrev:
Badger skrev:@Gudrun Jag har en fråga till dig. Det står på Trak-met att man kan såga 850 - 1200 mm brett. Vad betyder det? Är det någon slags breddning man kan köpa till?


Det är som sagt olika bandhus på dessa. Som standard sågar du stockar på ca 80cm snittbredd ca 72 cm i en breddad version sågar du stockar upp till 120 cm det är ett tillval som kostar extra såklart.


Jag kollade igenom dem en gång till. Det är två olika modeller. Svårt att förstå varför de kladdar till det med att inte skriva bara det måttet som gäller på rätt modell. Det är bara modellen Wide som kan såga 1200mm framgår det när man går in i produktbladen.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Joakim Marklund  
#749670 Hejsan,

Samtliga bandsågverk från Trak-Met går att få med den större öppningen som är ett tillval.
Måttet som står på respektive modell är vilken diameter på stocken man klarar av.
Och måttet inom parantes är alltså option/tillval om man breddar öppningen i bandhuset.

Modellen TTP-600 Standard Wide samt TTS-1200/60 har den större öppningen och där är självaste breddningen inkluderad i priset redan. Men breddningen går som sagt även få på Premium och Premium Plus.

Hoppas det blev lite tydligare,

Vänliga hälsningar
Jocke



Kopierar in text från hemsidan:

EXTRA STOR ÖPPNING FÖR STORA STOCKAR
Trak-Met är sågverket som klarar de stora stockarna och de breda skären för genomsågning! Samtliga modeller går att få med den större öppningen och bredare sågbänken. Man klarar att såga stockar som är upp till 120/130 cm i diameter och mellan bandstyrningarna i öppningen är det hela 1150 mm. När man väljer till den större öppningen på bandhuset så breddas även sågbänken från 1,2 till 1,5 meter.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

ulfgustav  
#754064 SKOGSVERKET är det ingen som har några erfarenheter synpunkter på det verket?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#754097
ulfgustav skrev:SKOGSVERKET är det ingen som har några erfarenheter synpunkter på det verket?


Ser ut som ett billigt alternativ för den som vill ha hjul på. Kunde dock inte se någon skala för hur tjocks man sågar. Måste ju finnas, men såg bara ut som ögonmått på filmen. Letade lite på deras sida om var de tillverkas,men det kunde jag inte hitta. Har du hittat det?

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

ulfgustav  
#754100 Skogsverket tillverkas i kina, påstår att de sålt många verk, men allt är ju relativt, väldigt snarlikt Woodland Mills.
Bristfällig information på nätet. För några veckor sedan hade jag planer på att besöka dem men blev förhinder. Har nu begärt offert i allafall

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#754106 Inser att jag inte har återkopplat...

Det blev ett Wood Mizer LT 15 Classic med elektrisk höjdinställning och jag har väl sågat en 600 löpmeter ungefär mestadels 50 - 80 cm gran, både färsk och borregran, plus ett par ekar.

Kan inte säga annat än att jag är supernöjd, allt fungerar som tänkt.
Precisionen är imponerande trots ett provisoriskt underlag på åkermark, ligger inom en millimeter i alla riktningar på en 5m bräda som sågas 25x170.

Ett par saker som jag noterat eller gjort är dock följande:

Jag plockade bort veven och repet till frammatningen efter första dagen och kör manuellt istället då det går så pass lätt och då underlättas tillbakagången ordentligt på köpet. Dödmansgreppet med startknappen och det löjliga handtaget i kombination är inte optimalt så jag tänker tillverka ett bättre handtag typ "cykelstyre" med inbyggd funktion för dödmansgrepp. Bättre ergonomi och komfort helt enkelt. Ser inget behov att att motorisera drivningen då man ändå måste stå där..

Höjdinställningen är ok men utan datamåttställare så det är inte alltid den stannar där man vill...jag tänker uppdatera med en frekvensomriktare och en potentiometer för steglös hastighet för bättre precision, det kommer att duga gott.
Att räkna på höjder behövs ingen dator till, den justerbara skalan är utmärkt för det.

Har ett enkelt stockbord så att manuellt och ensam mata på stockar är enkelt trots grova dimensioner.

Det som kan knäcka ryggen är stocklyftet dvs spett och vingel när kilen ska in under stocken med båda händerna låsta vid spettet.
Jag kommer att svetsa dit två modifierade saxdomkrafter med manuell vev för enkel hantering med precision, med det så är skaderisken minimerad.

Lackeringsjobbet är väldigt dåligt för färgen lossnar extremt lätt, tråkigt men inte avgörande,,när väl såghuset kommer upp så kvittar det än mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#754109 " Det som kan knäcka ryggen är stocklyftet dvs spett och vingel när kilen ska in under stocken med båda händerna låsta vid spettet.
Jag kommer att svetsa dit två modifierade saxdomkrafter med manuell vev för enkel hantering med precision, med det så är skaderisken minimerad."

Ska saxdomkrafterna lyfta toppänden eller vad är syftet?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#754111
Badger skrev:" Det som kan knäcka ryggen är stocklyftet dvs spett och vingel när kilen ska in under stocken med båda händerna låsta vid spettet.
Jag kommer att svetsa dit två modifierade saxdomkrafter med manuell vev för enkel hantering med precision, med det så är skaderisken minimerad."

Ska saxdomkrafterna lyfta toppänden eller vad är syftet?


Exakt, en i var ände ifall man lägger på stocken felvänd ibland

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#754135 Ok, blir de inte väldigt mycket veva med domkraft? Eller finns det med högre utväxling än de man brukar i verkstan?

Sågad skrev:
Badger skrev:" Det som kan knäcka ryggen är stocklyftet dvs spett och vingel när kilen ska in under stocken med båda händerna låsta vid spettet.
Jag kommer att svetsa dit två modifierade saxdomkrafter med manuell vev för enkel hantering med precision, med det så är skaderisken minimerad."

Ska saxdomkrafterna lyfta toppänden eller vad är syftet?


Exakt, en i var ände ifall man lägger på stocken felvänd ibland

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Arvid0  
#754154
Badger skrev:Ok, blir de inte väldigt mycket veva med domkraft? Eller finns det med högre utväxling än de man brukar i verkstan?

Sågad skrev:
Badger skrev:" Det som kan knäcka ryggen är stocklyftet dvs spett och vingel när kilen ska in under stocken med båda händerna låsta vid spettet.
Jag kommer att svetsa dit två modifierade saxdomkrafter med manuell vev för enkel hantering med precision, med det så är skaderisken minimerad."

Ska saxdomkrafterna lyfta toppänden eller vad är syftet?


Exakt, en i var ände ifall man lägger på stocken felvänd ibland


Jag har också kört med saxdomkraft. Man behöver sällan upp särskilt mycket (eller tungt) så tycker inte det blir så mycket vevande. Man kan enkelt modifiera för skruvdragare om man blir less på att veva.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#757499
Badger skrev:
Bax skrev:
Badger skrev:..Finns det några säljare i Södra sverige där man kan se något live? ..


Well, för mig är detta södra Sverige 😉
https://www.albogatrateknik.se/se/kontakt-2019217
Om produkterna är bra har jag ingen aning om, men du får gärna lämna ett utlåtande om du åker dit.


För mig är det det mera mellansverige, men hittar vi inget närmare så kanske... kanske... med betoning på tveksamt... Får se... Kanske blir det en skogmässa någonstans i år. Ser ju ljusare ut med Coronan.



Har du varit och känt och klämt nånting?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#757548 [quote="Bax"
Har du varit och känt och klämt nånting?[/quote]

Inte känt precis, men jag har tittat på lite när andra sågat. Men sen ändrades läget av kriget. Allt blev dyrare och osäkrare så jag la det på is.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).