Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 39569 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Pabene  
#698198
gudrun skrev:Hej, trevlig tråd!
Sitter med samma funderingar som du gör, jag har 3 st på min lista just nu och det är Wirex mini, lt 15 och trakmet ttp 600
Tycker att dessa sågverk verkar vara mest robusta för pengen jag planerar att lägga dvs 80-110 tkr. Har tittat på Pilous men för mina pengar verkar dom bli lite klena tycker jag men det är väldigt fina maskiner det med. Jag tittar på vikten och hur stabilt byggda dom är det är ju tunga stockar som skall hanteras där under många år. Sämst av mina 3 val blir då woodmizern där sågenheten dessutom "bara" står på 3 ben.

Jag tycker ju att Pilous "instegsmodeller" har flera mycket bra lösningar. Bädden är ytbehandlad genom förzinkning. Bädden är väldigt stabil om sågverket ställs upp på rätt sätt. Stockbordsbalkarna är rundade och har M20 justerskruvar. Stockhållarna är bra och kan kompletteras med superbra hållare för tunnare material. Avskraparna för hjulen fungerar klockrent. Med det första sågverket har man mycket att lära. Man kan sedan byta upp sig, om man blir sugen på mera finesser efter att lärt sig vad man själv tycker/tror är bra.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

teed  
#698233 Jag skulle säga, fundera inte så mycket på specifikationer utan kläm och känn. I princip alla sågverk idag sågar relativt rakt.
Det som skiljer massor är hur är det att hålla i, hur känns höjdinställningen, stock spännare. Med min längd hur väl ser jag när jag sågar.
I grupper och på facebook försöker nästan alla försvara sitt personliga val, framförallt för sig själva. Fast man egentligen inte har provar mer en ett eller kanske två sågverk.
Så mitt råd, iväg testa, kläm och känn. Du kommer spendera många timmar vid sågen och är det någon rörelse eller att du inte ser kan göra att du tröttnar.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

HN  
#721300 [quote="highfield"]Ger mig in i tråden....
Har precis köpt en Wirex CZ-1 U MOBIL med samma såghuvud som mini och small, alltså 80 cm. Hade förut en Norwood HD36 som vi gjorde oss av med i somras.
Kan bara säga att vi gjort ett stort lyft 😀 Självklart ett annat pris men det är väldigt gött med full hydraulik på allt och även att jag står still och kör sågen.
Ett stort plus också att Alboga träteknik bra med en halvdag och startade upp oss.
Kan varm rekommendera Wirex 😀[/quote]

Hej även jag har kollat runt på bandsågverk. Såg att du tidigare haft ett norwood hd36 jag är sugen på ett sådant kan du berätta något om det? Förutom att det saknade matning var det ok då?

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

NiKKE  
#744331 Kikar runt på sågverk och det verkar nästan som WoodMizern är att föredra för man får mest för priset där?
Kollade först på en Logostol 751 PRO, hamnade på Norwood LM30 och nu sist på WM LT15 Classic.
Norwood verkar sjukt picklig att sätta ihop? 1-2 dagar i bara montering känns ju helt galet men tanken är väl att du ska kunna beställa det vart du än bor i världen och kunna få det hem? Logosolen känns som den har en hel del genomtänkta saker och hyffsat okej att sätta ihop medans WM känns väldigt mer robust i sitt utförande och jag gillar ju digitala saker så där kanske det inte är så dumt att knappa in justeringen för tjockleken. Sedan kommer det till pris och min upplevelse är att WM LT15 Classic ger mest såg för pengarna? Har jag bommat något uppenbart här? :)

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#748576 Vi har börjat fundera på att såga lite själva av allt barkborr och övergrovt som inte är meningsfullt allt sälja. Läst det här om känn och kläm och grupper på Facebook. Vad heter grupperna? Någon som kan dela lite länkar? Finns det några säljare i Södra sverige där man kan se något live? Som helt ny känns det mesta helt likvärdigt, men det är det nog inte.

En grej som jag tycker är svårt att lista ut är om man ska föra sågen framåt av egen kraft eller om den drivs framåt av motorn. Kan man se det eller lätt läsa det i faktabladen?


teed skrev:Jag skulle säga, fundera inte så mycket på specifikationer utan kläm och känn. I princip alla sågverk idag sågar relativt rakt.
Det som skiljer massor är hur är det att hålla i, hur känns höjdinställningen, stock spännare. Med min längd hur väl ser jag när jag sågar.
I grupper och på facebook försöker nästan alla försvara sitt personliga val, framförallt för sig själva. Fast man egentligen inte har provar mer en ett eller kanske två sågverk.
Så mitt råd, iväg testa, kläm och känn. Du kommer spendera många timmar vid sågen och är det någon rörelse eller att du inte ser kan göra att du tröttnar.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#748577
Badger skrev:Vi har börjat fundera på att såga lite själva av allt barkborr och övergrovt som inte är meningsfullt allt sälja. Läst det här om känn och kläm och grupper på Facebook. Vad heter grupperna? Någon som kan dela lite länkar? Finns det några säljare i Södra sverige där man kan se något live? Som helt ny känns det mesta helt likvärdigt, men det är det nog inte.

En grej som jag tycker är svårt att lista ut är om man ska föra sågen framåt av egen kraft eller om den drivs framåt av motorn. Kan man se det eller lätt läsa det i faktabladen? Eller är det så enkelt som att om personen som demonstrerar sågen i filmklippen på Logosol, WoodMizer med flera går med sågen framåt så är det handkraft och om personen står kvar vi panelen i änden av sågen så har den drivning?


teed skrev:Jag skulle säga, fundera inte så mycket på specifikationer utan kläm och känn. I princip alla sågverk idag sågar relativt rakt.
Det som skiljer massor är hur är det att hålla i, hur känns höjdinställningen, stock spännare. Med min längd hur väl ser jag när jag sågar.
I grupper och på facebook försöker nästan alla försvara sitt personliga val, framförallt för sig själva. Fast man egentligen inte har provar mer en ett eller kanske två sågverk.
Så mitt råd, iväg testa, kläm och känn. Du kommer spendera många timmar vid sågen och är det någon rörelse eller att du inte ser kan göra att du tröttnar.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#748581
Badger skrev:..Finns det några säljare i Södra sverige där man kan se något live? ..


Well, för mig är detta södra Sverige 😉
https://www.albogatrateknik.se/se/kontakt-2019217
Om produkterna är bra har jag ingen aning om, men du får gärna lämna ett utlåtande om du åker dit.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#748592
Bax skrev:
Badger skrev:..Finns det några säljare i Södra sverige där man kan se något live? ..


Well, för mig är detta södra Sverige 😉
https://www.albogatrateknik.se/se/kontakt-2019217
Om produkterna är bra har jag ingen aning om, men du får gärna lämna ett utlåtande om du åker dit.


För mig är det det mera mellansverige, men hittar vi inget närmare så kanske... kanske... med betoning på tveksamt... Får se... Kanske blir det en skogmässa någonstans i år. Ser ju ljusare ut med Coronan.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

svampbob  
#748594 Jag fick igår ett samtal om att skördaren som jag har beställt ska vara klar till Elmia och ställas ut där. Så det verkar som att det blir Elmia i år.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Skogsnördennorrland  
#748596 Vad har du beställt för skördare svampbob?😊

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

svampbob  
#748597
Skogsnördennorrland skrev:Vad har du beställt för skördare svampbob?😊


Det blir min tredje Vimek 404

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Skogsnördennorrland  
#748602 Okej , ja men du blir nog nöjd, de ser väldigt smidig och fina ut 👍

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Brorsan  
#748611
Badger skrev:En grej som jag tycker är svårt att lista ut är om man ska föra sågen framåt av egen kraft eller om den drivs framåt av motorn. Kan man se det eller lätt läsa det i faktabladen?


teed skrev:Jag skulle säga, fundera inte så mycket på specifikationer utan kläm och känn. I princip alla sågverk idag sågar relativt rakt.
Det som skiljer massor är hur är det att hålla i, hur känns höjdinställningen, stock spännare. Med min längd hur väl ser jag när jag sågar.
I grupper och på facebook försöker nästan alla försvara sitt personliga val, framförallt för sig själva. Fast man egentligen inte har provar mer en ett eller kanske två sågverk.
Så mitt råd, iväg testa, kläm och känn. Du kommer spendera många timmar vid sågen och är det någon rörelse eller att du inte ser kan göra att du tröttnar.


Jag har en Wood Mizer LT15. På den sitter det en vev som man matar fram med, går att frikoppla.
Första året när jag körde rätt intensivt kände jag av ryggen, det blev snedbelastning på något vis.
Jag monterade en kuggväxelmotor och frekvensomvandlare till frammatning, det vart ett lyft för sågningen.
Då hinner man vila mellan baxningarna med stock och virke.
Har även datamåttställare, den vill jag inte vara utan!!
dom andra sågverken kan jag inte uttala mig om.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

gudrun  
#748635
Badger skrev:
Bax skrev:
Badger skrev:..Finns det några säljare i Södra sverige där man kan se något live? ..


Well, för mig är detta södra Sverige 😉
https://www.albogatrateknik.se/se/kontakt-2019217
Om produkterna är bra har jag ingen aning om, men du får gärna lämna ett utlåtande om du åker dit.


För mig är det det mera mellansverige, men hittar vi inget närmare så kanske... kanske... med betoning på tveksamt... Får se... Kanske blir det en skogmässa någonstans i år. Ser ju ljusare ut med Coronan.



Jag har ett Trak-Met 600 i norra Blekinge, om det är närmare vet jag inte men du är välkommen att titta på det iaf.
/Stefan

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#748680
gudrun skrev:Jag har ett Trak-Met 600 i norra Blekinge, om det är närmare vet jag inte men du är välkommen att titta på det iaf.
/Stefan


Intressant. Det kan vara värt ett litet studiebesök.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).