Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 39589 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#688466 Jag har en Woodmizer LT15 och är nöjd med den, det jag saknar är hydrauliken för topplyft osv
men ska jag gå upp till en med originalhydraulik så blir det för dyrt helt enkelt.
Det jag börjat grunna på är en egen lösning med eldriven hydraulpump och göra små tillägg
alltefter jag hittar på sådana, det skulle bli topplyft, rotation och fastklämning till att börja med.
Fördelen med att montera tillbehör alltefter är ju att då kan man skjuta investeringskostnaden lite framför sig
och ta det när tillfälle gives.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Brorsan  
#688627 Jag gjorde en egen frammatning till min WM15 med en vinkelväxel från habralådan + en köpt frekvensomformare.
Nu får jag inte ont i ryggen av allt vevande med högerarmen. 👍
Har en 380 v hydraulpump tank och ett 6 blocks ventilpaket liggande, det räcker ju rätt långt.
Nu har jag funderat i säkert ett år på en kombinerad stockrullare/ klämbanke.
Det skulle spara kroppen mycket med allt springande runt sågen och
bändande vid stockrullning.
Får se om det blir något innan sågen är utsliten. I övrigt är jag nöjd med sågen.
Jag sågar mest grovt (enligt mina mått) så det tar på kroppen, man är ju inte 60 längre. 😉
Håller med Slurfi, får inte kosta för mycket.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

highfield  
#688981 Ger mig in i tråden....
Har precis köpt en Wirex CZ-1 U MOBIL med samma såghuvud som mini och small, alltså 80 cm. Hade förut en Norwood HD36 som vi gjorde oss av med i somras.
Kan bara säga att vi gjort ett stort lyft 😀 Självklart ett annat pris men det är väldigt gött med full hydraulik på allt och även att jag står still och kör sågen.
Ett stort plus också att Alboga träteknik bra med en halvdag och startade upp oss.
Kan varm rekommendera Wirex 😀

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

molnia  
#689694 Du pratar om likvärdiga sågar, vad är det du har fått för storlek för att få dem likvärdiga?
Vad är det för egenskaper på de likvärdiga sångarna? Längd? Tillval? Mm?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#689730 Det blev rörigare än jag kunde tro allt eftersom det dök upp fler modeller men ursprungligen så siktade jag på följande parametrar: 5,5 kW eldrift effektiv såglängd runt 5 meter och stockbredd runt 60-70 cm.

Det utvecklade sig till att jag siktade mot 7,5 kW i övrigt inga ändringar.

I sammanställningen har jag lagt till förlängning och tillbehör för att i möjligaste mån få modellerna så likvärdiga som möjligt i uppställningen. Det är dock mer eller mindre ett mission impossible då alltid något spretar...

Det som är slående är ju att det initialt billigare sågarna nästan hamnar i samma prisklass som övriga när man plockar ihop "likvärdiga " paket. Jag tycker att listan gör det tydligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

svampbob  
#689795
highfield skrev:Ger mig in i tråden....
Har precis köpt en Wirex CZ-1 U MOBIL med samma såghuvud som mini och small, alltså 80 cm. Hade förut en Norwood HD36 som vi gjorde oss av med i somras.
Kan bara säga att vi gjort ett stort lyft 😀 Självklart ett annat pris men det är väldigt gött med full hydraulik på allt och även att jag står still och kör sågen.
Ett stort plus också att Alboga träteknik bra med en halvdag och startade upp oss.
Kan varm rekommendera Wirex 😀


Det här var en lite annorlunda militärmodell av Wirex bandsåg. Intressant lösning att såga både horisontellt och vertikalt samtidigt.


Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

highfield  
#689868 Har kollat in den också, verkar som den kantar virket samtidigt. Intressant att polska armén har egna sågverk!
Priset vill jag nog inte veta....

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#690135 Min tanke med tråden handlar om valet mellan "enklare " bandsågbverk då det är ett ämne för sig så alltför stora utsvävningar undanbedes, det polska muskedundret eller andra liknande maskiner har ingenting med dessa funderingar att göra, tack 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

highfield  
#690141 Ok, ber om ursäkt

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

molnia  
#690636 Vet ni tillverkningsland och återförsäljare för de olika märkena?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#690751 Det vet Google garanterat om det är av intresse, jag tänker som så att om man är intresserad av en särskild såg så söker man på den och finner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Martin Holmbom  
#692184 Hej, jag funderar kring det här med automatisk frammatning på bandsågar. Det verkar ju finnas elektrisk frammatning som tillval till de flesta maskinerna, men för min del känns det ganska poänglöst såvida det innebär att jag likväl är låst vid spakarna och därför inte kan utföra kringjobb under själva sågningen. Så min fundering till er är: [1] finns denna typ av automatik och [2] har ni någon erfarenhet av sådan automatik?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Arvid0  
#692205 1 ja, olika beroende på fabrikat om det är "död angrepp" eller ej. Det beror ju också på hur storskalig produktion du räknar med. Själv skulle jag inte hinna göra mycket bredvid medan sågen jobbar genom en stock. + att jag vill vara med om det skulle hända något.
2. Skulle jag såga mer frekvent än jag gör så skulle jag fundera på matning och automatisk matning men inte värt det i min skala.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#692615 Min Ecosåg har automatisk matning som man kan låsa. Ett tag försökte jag plocka undan en bräda medan sågen gick själv men det blev för stressigt. Men skjuva vagnen för hand skulle jag inte vilja göra.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696762 Har börjat kolla lite efter en bandsåg så jag undrar om det är någon som använder Logosol B751 eller pro modellen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).