Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 39977 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

jakobn  
#682244
Lillesves skrev:
Sågad skrev:Vad är det för moment ni ledsnat på när ni stått på sågbacken ett par dagar?

Att hålla på att justera sidostöden var och en har jag ledsnat på. Wirex mini verkar ha centralt manövrerade sidostöd. Jag vet inte hur det är med de andra.
En vettig topplyft vore fint att ha också.
Barkfräs ska man ha så håller banden skärpan lite längre, speciellt om det är mycket skit i stockarna.


Det här med att justera stöden är tråkigt, jag löste det med ett vattenrör som kopplades ihop med sprintar över alla stöd, sedan körde jag dem med en hydraulkolv, men en spak går lika bra.
Har inte sett någon vettiglösning på topplyft bland de mindre sågarna, men det är ett absolut måste om man inte vill ha brädor som lever sitt egna liv. En saxdomkraft med påsvetsat vinkeljärn och borrmaskin fungerar fint, en investering på några hundralappar.
Har fortfarande inte skaffat någon barkfräs, löst det genom att ha många band istället, men skulle var intressant att hör från någon som kört både med och utan, hur mycket slipning det sparar.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#682982 Det kommer kanske att ta ett tag innan det blir ett såghus....

Funderar på det här med väta och kyla, klarar dom regn och rusk på ett bra sätt?
På nån bild såg jag en paraplydekal på en WoodMizer, det tolkar jag som fuktkänslig vilket känns lite märkligt?
Tänker då på elutrustningen främst.

Vinterbruk likaså vad tål dom i praktiken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#682984 Det här med stockhandering och logistik med bangar och brädor är som tidigare sagts en stor del av arbetet, något att beakta när ett såghus ska planeras.

Nu tänker jag inte bygga någon stor hall utan en så enkel men praktiskt konstruktion som möjligt.
Fristående byggnad med möjlig åtkomst med traktor från gavlar och en långsida är förtsättningen att anpassa sig efter.

Om ni skulle bygga om ert såghus idag hur skulle ni tänka då, eller är det redan optimalt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682985 Kolla i tråden Såghus projekt som har en massa nyttig info i ämnet

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#683935 Min ordinarie budget har jag redan gett sparken och jag har mentalt landat i att det allt blir lite dyrare än tänkt, men det kan jag stå ut med. Samtidigt gäller det att inte springa iväg på "vill ha" spåret för långt..

Det har för min del kokat ner till fem alternativ med prestanda som jag kan tänka mig.
Det är svårt att bortse från elektrisk höjdinställning, djupaste snittet, 7,5 kW på LT15
Att HM130 har hela 76 cm blockbredd, 7,5 kW är en annan.
Övriga hamnar lite efter bortsett från Logosolen som kostar näst mest men inte utmärker sig i annat.
1607090323_sag201204.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

molnia  
#684190 Det är väl inte någon tillverkare som är villig att bara sälja "bandsåghuvudet" så får man bygga banan själv. Då skulle det bli stabilt att gjuta en bänk i betong som man bultar en stålram i med justeringsmöjlighet för att få allt i våg. Sen ställa på såghuvudet på den banan. Då borde man få en stomme som klarar allt...
Men allt med CE och byråkrati sätter väl käppar i hjulen för det..

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

halvproffs  
#684204
molnia skrev:Det är väl inte någon tillverkare som är villig att bara sälja "bandsåghuvudet" så får man bygga banan själv. Då skulle det bli stabilt att gjuta en bänk i betong som man bultar en stålram i med justeringsmöjlighet för att få allt i våg. Sen ställa på såghuvudet på den banan. Då borde man få en stomme som klarar allt...
Men allt med CE och byråkrati sätter väl käppar i hjulen för det..


Min svärfar köpte bara bandsåghuvudet och skulle svetsa ihop bänken själv. Detta är nog 25år sedan och han sa att det vsr svårt att få bänken absolut rak då svetsen vill dra materialet. Men bra blev den och provsågningen skulle ske. Han hade dock ingen timmerstock men däremot en telestolpe som han synade noga med vad hjälper det när en grov spik inte syntes till men spåren efter den syntes bra på sågbladet.
Har för mig att han sålde alltihopa sen så det blev inget mer sågat.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

gudrun  
#684347 Hej, trevlig tråd!
Sitter med samma funderingar som du gör, jag har 3 st på min lista just nu och det är Wirex mini, lt 15 och trakmet ttp 600
Tycker att dessa sågverk verkar vara mest robusta för pengen jag planerar att lägga dvs 80-110 tkr. Har tittat på Pilous men för mina pengar verkar dom bli lite klena tycker jag men det är väldigt fina maskiner det med. Jag tittar på vikten och hur stabilt byggda dom är det är ju tunga stockar som skall hanteras där under många år. Sämst av mina 3 val blir då woodmizern där sågenheten dessutom "bara" står på 3 ben.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#684411 Man får vad man betalar för stämmer ju även i detta fallet, Wirex Mini och Trakmet ttp 600 är ju helt klart en eller två nivåer upp men för min del så måste jag sansa mig..

Jag har också noterat trebeningen och om någon LT 15 ägare upplever det negativt vid något tillfälle så återkoppla hemskt gärna. Den känns dock fortfarande som den stabilaste på min sista lista.

Woodland Mills såghuvud ser mer än ok ut med en väldigt kraftig konstruktion medans räls och övrigt är tunnare.

Att köpa det såghuvudet löst och bygga en egen räls vore nog en riktig ekonomisk och bra lösning.
Det finns inte några lagar eller regler mot det heller då tillverkarens CE märkning gäller en komplett maskin.
Såghuvudet blir då en maskindel för inbyggnad i delvis fullbordad maskin och då blir det den som gör färdigställningen CE -ansvarig (om den ska säljas).

Problemet är väl om dom vill sälja ett löst såghuvud som annat än reservdel och då brukar priset bli därefter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

jakobn  
#684456
gudrun skrev:Hej, trevlig tråd!
Sitter med samma funderingar som du gör, jag har 3 st på min lista just nu och det är Wirex mini, lt 15 och trakmet ttp 600
Tycker att dessa sågverk verkar vara mest robusta för pengen jag planerar att lägga dvs 80-110 tkr. Har tittat på Pilous men för mina pengar verkar dom bli lite klena tycker jag men det är väldigt fina maskiner det med. Jag tittar på vikten och hur stabilt byggda dom är det är ju tunga stockar som skall hanteras där under många år. Sämst av mina 3 val blir då woodmizern där sågenheten dessutom "bara" står på 3 ben.


Trakmett sågarna imponerade vad gäller stabilitet i konstruktionen på senaste Elmia, Wirex kommer jag inte ihåg. Hur menar du att det skulle vara negativt med 3 ben? Såghuvidet ska ju bara bära sig själv, får man någon annan belastning på såghuvudet har man bekymmer. Lösningen med 3 ben är mycket trevlig när man sågar långa stockar, tror inte det är någon större nackdel med 4 ben(förutom när man sågar långt), lite beroende på hur de står i förhållande till sågbladet. Min nuvarande såg står på 1-ben, och det är väldigt trevligt att såga grovt timmer på en sådan.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

jakobn  
#684457
Sågad skrev:
Woodland Mills såghuvud ser mer än ok ut med en väldigt kraftig konstruktion medans räls och övrigt är tunnare.

Jag ser några nackdelar med rälsen på denna, dels är den väldigt klen och det verkar inte finnas någon justering för stockstödens vinkel. Det blir mycket rengöring kring rälshjulen, dels är det en plan yta och dels är styrrullarna koniska vilket gör att skräp pressas in och komprimeras i spåren, saknas också rensare framför och bakom rullarna. både stockar och block fastnar i stockhållarna när de ska vändas. Det är saker som går att bygga bort.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

gudrun  
#684582
jakobn skrev:
gudrun skrev:Hej, trevlig tråd!
Sitter med samma funderingar som du gör, jag har 3 st på min lista just nu och det är Wirex mini, lt 15 och trakmet ttp 600
Tycker att dessa sågverk verkar vara mest robusta för pengen jag planerar att lägga dvs 80-110 tkr. Har tittat på Pilous men för mina pengar verkar dom bli lite klena tycker jag men det är väldigt fina maskiner det med. Jag tittar på vikten och hur stabilt byggda dom är det är ju tunga stockar som skall hanteras där under många år. Sämst av mina 3 val blir då woodmizern där sågenheten dessutom "bara" står på 3 ben.


Trakmett sågarna imponerade vad gäller stabilitet i konstruktionen på senaste Elmia, Wirex kommer jag inte ihåg. Hur menar du att det skulle vara negativt med 3 ben? Såghuvidet ska ju bara bära sig själv, får man någon annan belastning på såghuvudet har man bekymmer. Lösningen med 3 ben är mycket trevlig när man sågar långa stockar, tror inte det är någon större nackdel med 4 ben(förutom när man sågar långt), lite beroende på hur de står i förhållande till sågbladet. Min nuvarande såg står på 1-ben, och det är väldigt trevligt att såga grovt timmer på en sådan.


Woodmizern är ju väldigt beprövad sedan många år så systemet med 3 ben funkar säkert mycket bra, men min känsla är ändå att system som styr i alla led borde vara stabilare. Mer vetenskapligt än så är inte min tanke om detta, jag kan säkert ha fel. På vilket sätt är det trevligare att såga långt med 3 ben? Vad finns det för såg som bara har 1 ben?

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686943 Är på väg att slå till jag med. Får nog bli en Woodmizer av vad jag kan läsa mig till här!

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Mats på Södergården  
#686944 Tror ni gör bra val!
Har haft ett Lt 10 och nu har jag ett Lt 20 med hydraulik och har inte haft några problem alls.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

jakobn  
#688464
gudrun skrev:
jakobn skrev:
gudrun skrev:Hej, trevlig tråd!
Sitter med samma funderingar som du gör, jag har 3 st på min lista just nu och det är Wirex mini, lt 15 och trakmet ttp 600
Tycker att dessa sågverk verkar vara mest robusta för pengen jag planerar att lägga dvs 80-110 tkr. Har tittat på Pilous men för mina pengar verkar dom bli lite klena tycker jag men det är väldigt fina maskiner det med. Jag tittar på vikten och hur stabilt byggda dom är det är ju tunga stockar som skall hanteras där under många år. Sämst av mina 3 val blir då woodmizern där sågenheten dessutom "bara" står på 3 ben.


Trakmett sågarna imponerade vad gäller stabilitet i konstruktionen på senaste Elmia, Wirex kommer jag inte ihåg. Hur menar du att det skulle vara negativt med 3 ben? Såghuvidet ska ju bara bära sig själv, får man någon annan belastning på såghuvudet har man bekymmer. Lösningen med 3 ben är mycket trevlig när man sågar långa stockar, tror inte det är någon större nackdel med 4 ben(förutom när man sågar långt), lite beroende på hur de står i förhållande till sågbladet. Min nuvarande såg står på 1-ben, och det är väldigt trevligt att såga grovt timmer på en sådan.


Woodmizern är ju väldigt beprövad sedan många år så systemet med 3 ben funkar säkert mycket bra, men min känsla är ändå att system som styr i alla led borde vara stabilare. Mer vetenskapligt än så är inte min tanke om detta, jag kan säkert ha fel. På vilket sätt är det trevligare att såga långt med 3 ben? Vad finns det för såg som bara har 1 ben?


Hej, till saken hör att jag är inte helt opartisk, har haft Woodmizer LT15 och LT 20, 15 med tre ben och 20 med ett ben. Jag upplevde LT15 som mycket stabil i såghuvudet. Jag kan tänka mig att 3 bens konstruktionen är lite mindre känslig mot skräp på rälsen eftersom det ensamma benet inte är så styvt på högersidan och medger lite släpning, men inget som jag testat i praktiken mot en 4 bening, håller man bara sågrälsen ren bör båda konstruktionerna fungera utmärkt. Det trevliga med ett ben är att det ger mer plats bakom såghuvudet när man är vid ändläge, tyckte att det ensama benet på LT15 var ivägen ändå, men med ett fjärde ben blir det inte bättre. När skalkar och virke ska ösas ner vill man inte dra det bakåt mer än nödvändigt, och vid sågning av grovt är det trevligt att komma till med motorsåg både bakom och framför såghuvudet om man är på väg att köra fast.

Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).