Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 39571 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#771506
highfield skrev:...Annars bor vi i Västra Götaland 7 mil norr om Göteborg om du vill göra studiebesök 🙂
Återförsäljaren har inga exemplar hemma att titta på.


7mil efter E6 eller E45, eller t.o.m. E20?

Har Alboga aldrig något visningsexemplar eller är det bara nu tillfälligt?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

highfield  
#771521 Den modell du länkar till är storleken större än min och klarar 100cm stock, min klarar 80 men de ser väldigt lika ut. Lite större på alla håll bara.
Vi har 11kw motor och avsäkrad på 25 ampere men det går att beställa den med 7.5kw också.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

highfield  
#771523 Han som driver Alboga träteknik är en sågare i huvudsak men säljer även sågverk.
Jag bor 4 mil söder om Trollhättan längs med väg 42.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sture Andersson  
#807865 Tänkte starta denna tråd igen ,eller finns det nån liknande som jag inte hittat .
Funderar på att köpa en bandsåg under nästa år ,kollar o funderar , vad måste jag ha med och inte .
Nått som förundrar mig är när det talas om hur stor stock som går att såga ,talas om stockar 70-80 cm .
Hur vänder ni såna stockar måste ju väga 1000-1500 kg .
Nej för min del blir det inga stockar över 40cm ,känns bara jobbigt med för grovt .
Sen ska man ju alltid såga dän första metern på trädet och köra i meterklyven ,för där nere är det ju nästan alltid grus och det vill man ju inte ha i bandsågen. Sen detta med barkfräs verkar onödigt ,om man inte har med första biten och sen använder griplastar och inte släpar stocken i backen så tror jag den inte behövs .
Detta är bara några av alla funderaringar ,men börjar där ,fyll på och diskutera.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

källefall8  
#807868 Det beror ju helt å håller på vilken budget man har, full hydraulik och allt elektriskt styrt är såklart bekvämast men kostar oxå. Vi har en ganska enkel såg - woodmizer LT15 classic men jag är väldigt glad att det är elektrisk höj/sänk av såghuvudet det hade varit mycket vevande annars. Likaså är datamåttställaren värd var enda krona- slipper räkna en massa oavsett vilka dimensioner man vill såga, även om det inte är hela tum. Om jag vore du så hade jag valt elektrisk höj/sänk i kombination med datamåttställare före elektrisk matning. Har du rent timmer så klarar du dig utan barkfräs, finns ju barkapade i nödfall.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#807874 En stock som är 40cm och har lite böj blir väldigt snabbt 60-70cm.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#807876 Många vill nog kunna såga övergrovt för att få ut lite värde ut stockar som skulle vrakas av uppköpare. Ekonomisk fråga antagligen.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sture Andersson  
#807881
källefall8 skrev:Det beror ju helt å håller på vilken budget man har, full hydraulik och allt elektriskt styrt är såklart bekvämast men kostar oxå. Vi har en ganska enkel såg - woodmizer LT15 classic men jag är väldigt glad att det är elektrisk höj/sänk av såghuvudet det hade varit mycket vevande annars. Likaså är datamåttställaren värd var enda krona- slipper räkna en massa oavsett vilka dimensioner man vill såga, även om det inte är hela tum. Om jag vore du så hade jag valt elektrisk höj/sänk i kombination med datamåttställare före elektrisk matning. Har du rent timmer så klarar du dig utan barkfräs, finns ju barkapade i nödfall.

Lite funderingar ,hur mycket dyrare blev bandsågen med elektrisk höj o sänk o datamått ställare ,(ungefär).Hur upplever du att det är att handmata ,går det tungt .Sen hur upplever du det är att gå i spånröken på din såg ,den blåser ju ut där du går .En del menar ju att det är mer rättvänt att gå på den sidan (vänster sida).Har kört en kedjesåg 25 stockar ,och det blir ju massa spån och mycket att ta hand om ,så förstår att hanteringen av spånen är mycket viktigt att det blir rätt.På kedjesågen hamna spånen i en smal gång och man fick skotta ut det ,bära det en bra bit ,så kan man ju inte ha det utan måste gå att ta en frånstskopa.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sture Andersson  
#807896 Fyller på med mer fråger ,kollar på Norwood 36 då finns det 8 och 11kw motor ,funkar 8 på 16 amp säkring , och i så fall räcker 8 eller är det för dålig motor ,tänker såga tall o gran färskt virke .
Sen funderingar på hur höft sågen ska stå,,funderar på att bädden där stocken ligger ska vara typ 70-80 cm hög .

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sågad  
#807898 Angående 70 cm diameter så är det väldigt vanligt på ek och ask här hemma så mindre skulle jag inte välja, vem vill neka en sådan fin stock? Vänder gör man med vändhake, visst man får ta i ibland men det är inte skadligt om man är frisk.
Manuell matning är överlägsen vevandet, jag kasserade veven efter första stocken och demonterade allt som rör den.

Att gå i spånen är inga problem,man kan hänga en större hink/ låda på utblåset och tömma efter ett par brädor, eller så går man i spånet och rensar undan vartefter. Det blir liggande som en ås på sidan om sågen med utrymme att gå i. Förlänger man utblåset 50 cm så kan man såga väldigt mycket innan det blir i vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#807904 Jag har 8kW på min Norwood och det funkar bra. Nu har jag 20A säkring av andra orsaker, men jag tror nog det går på 16A, bara du väntar så bladet hinner få upp farten innan du sätter an.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sture Andersson  
#807905 Om jag väljer Norwood 36 så är ju max stock 92 cm ,vilket ja vill eller inte ,så det kommer nog inte bli ett problem .Som regel står ju sådana träd i gränser eller trädgårdar och har nästan säkert spik i sig ,så dom ska man undvika . Om man kollar på Norwood så står benen som tillbehör ,ingår inte dom? Blir väl konstigt utan ben ? Har sett att styrningen av sågbladet i bland är en rulle och i bland klackar, vilket tycker ni är bäst.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sture Andersson  
#807907
Bax skrev:Jag har 8kW på min Norwood och det funkar bra. Nu har jag 20A säkring av andra orsaker, men jag tror nog det går på 16A, bara du väntar så bladet hinner få upp farten innan du sätter an.

Ok intresant ,upplever du att 8 har dålig kraft nån gång, att det sakar .
Hur gammal är din såg,har du klackar eller rulle till styningen av bladet .
Vad fick dig att välja Norwood är det 36 .

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Bax  
#807911 Det går lite tungt ibland, mest när det visar sig vara tjurved så bandet nyps fast. Sackar det så minskar jag min manuella frammatning.
Jag har rullar, det funkar men det bygger på spån ibland.
Det är en Norwood ML (eller LM) 26 och är från tiden då Logosol förde Norwoods produkter, den är minst 10 år.
Jag skulle inte välja en Norwood idag, jo kanske en 36 om jag gjorde de modifieringar jag vill ha.
Jag skulle nog välja Wood-Mizer, Wirex eller Trak-Met.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Sture Andersson  
#807914
Bax skrev:Det går lite tungt ibland, mest när det visar sig vara tjurved så bandet nyps fast. Sackar det så minskar jag min manuella frammatning.
Jag har rullar, det funkar men det bygger på spån ibland.
Det är en Norwood ML (eller LM) 26 och är från tiden då Logosol förde Norwoods produkter, den är minst 10 år.
Jag skulle inte välja en Norwood idag, jo kanske en 36 om jag gjorde de modifieringar jag vill ha.
Jag skulle nog välja Wood-Mizer, Wirex eller Trak-Met.

Wood-Mizer blåser ju ut spån på fel sida ,mitt i ansiktet ,brukar ha problem med hosta när jag kör en vanlig cirkelsåg (klyvsåg) ,får ha munskydd om jag kör mycket ,men kanske skillnad på torr spån och blöt .dom andra två är väl väldigt dyra .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).