Sågverk (mindre)

Bandsåg eller svärd såg

12 inlägg 4725 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandsåg eller svärd såg

sveakatten  
#674627 Jag satt och tittade på testet som Logosol har mellan sågverken,

Ni som har eller haft båda sorterna, vad är för och nackdelen med verken, här verkar ju det inte vara så stor skillnad, förutom spån och någon bräda mer för band.
Verkar ju vara lite dumt med svärdsågverket att man behöver springa fram och tillbaka och ändra höjden på stocken i stället för att ändra höjden på sågen som på bandsågen.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsåg eller svärd såg

Emil83  
#674642 Nu var det länge sedan jag körde med bandsåg men jag är väldigt nöjd med kedjesågen jag har idag. Det är visserligen en egenkonstruerad såg men principen är samma som logisol. Enda skillnaden är att jag har elektriska pelare.
Det mesta jag sågar är barkborreträd och det fungerar bra. Grannen som har ett gammalt hederligt cirkelsågverk menar på att klingan vill vobbla när han sågar torrgran. Är det problem att såga torrgran med bandsåg?
Om man ska kapa tider är det snarare en smidig hantering efter att man sågat brädorna skulle jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg eller svärd såg

Bax  
#674644 Precis, är det snabb sågning man är ute efter så är det logistiken före och efter sågverket man ska fokusera på.
Jag som märgklyver stockar ibland önskar att jag hade ett kedjeverk istället för bandsåg, avståndet mellan bandet och sågkroppen är för litet.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg eller svärd såg

sveakatten  
#674662 Ok, jag sitter och drömmer om ett bandsågverk pga lite spån men kanske ska sluta med det då.
Jag har ett Lennartfors 600e, som fungerar rätt bra, största problemet är nog att få kedjorna bra.
Varför märg klyver du , kvarts sågar du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg eller svärd såg

Arvid0  
#674680 Jag har kört med båda och tycker det är svårt (eller lätt att jämföra dom) de fyller så olika funktion. Stationärt så ser jag ingen fördel med kedjesågen kontra blad. När stocken ligger som den ska kan man med knapptryck höja och sänka sågen till skillnad från solosågen där man måste veva. Har man längre/större stockar så ligger den bara på två upplag ska man då såga två tums golvplank t ex så vill det gärna bli svajigt om man inte har något mer stöd.

Ska man däremot bara såga upp några få stockar på plats för t ex ett timmerjobb så är solosågen smidigare. Eller om man ska bygga något i skogen där man saknar el.
Samma är om man ska såga brädor så tyckte jag att solosågen ger sämre resultat och mer spån.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg eller svärd såg

Bax  
#674685
sveakatten skrev:...Varför märg klyver du , kvarts sågar du?


Jag sågar nån ljugarbänk ibland. Har också en kompis som är snickare och hans kunder kan ha en del udda inredningsideer.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg eller svärd såg

sveakatten  
#674688 Hur är det med att veva fram sågen emot att skjuta, är det lättare att få fin yta om man vevar, jämnare fart?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsåg eller svärd såg

Emil83  
#674703 Möjligtvis blir det finare yta men framförallt så är det väldigt jobbigt att skjuta sågen framför sig! Speciellt om det är en grov stock man sågar.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg eller svärd såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#674879
sveakatten skrev:Ok, jag sitter och drömmer om ett bandsågverk pga lite spån men kanske ska sluta med det då.
Jag har ett Lennartfors 600e, som fungerar rätt bra, största problemet är nog att få kedjorna bra.
Varför märg klyver du , kvarts sågar du?

Jag har också drömt om bandsåg för att det skall gå så snabbt och ge så lite spån. Har ett Jonsered 600EL (tillverkat av Lennartsfors) där man justerar höjden på motorenheten precis som med bandsågverket. 6,2 varv på höjdveven så har man ställt om höjden för nästa 25 mm bräda. Logosols metod med att höja stocken på två ställen verkar jobbig. När man har sett den här filmen undrar man vad det är värt att spara in ett par timmars spånskottande varje år, det går ju inte snabbare för övrigt :-? :-?

Avatar Fallback

Re: Bandsåg eller svärd såg

sveakatten  
#674897 Har du drivning på din såg eller skjuter du för hand?
Jag har av och till problem med att brädorna blir kilformade i slutet, är det något du upplevt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg eller svärd såg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675081 Jag skjuter på för hand.
Jag hade problem med dimensionerna i början för att rälsen inte var korrekt svetsad. Den mittersta plåten låg lite för högt och klacken som håller stocken på plats på den plåten var ett par millimeter för långt åt höger vilket gjorde att stocken både vred sig och tippade lite när man passerade mitten. Lite vinkelslipning fixade till det så alla felaktigheter försvann och brädorna blir sedan dess perfekta. Detta visar på att det är väldigt viktigt att rikta in rälsen så att den blir helt rak.
Man kan dock råka på någon stock som slår sig lite under sågningen och då får man göra en fuling och trycka ner ändan mot rälsen med foten eller med en vikt i början eller slutet för att få jämn tjocklek. Eller så "offrar" man en tunn bit någonstans på vägen som får kompensera för att stocken slagit sig.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg eller svärd såg

sveakatten  
#675088 Tack för tipset, jag har misstänkt att det är något sådant med min också, men trodde att det var jag som inte får till inställningen på rälsen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).