Sågverk (mindre)

Barkborre torrgran

11 inlägg 5357 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkborre torrgran

4x4  
#667459 Jag har förstått att angripen gran kan stå hyfsat länge och ändå duga mycket väl till panel och visst regelvirke?

Hur ser det ut om man plockar ner torrgran som stått i 2-3 år och lagrar den?
Hur länge törs man ha den liggandes innan förfallet slår till och gör det mer odugligt?

Mälardalen



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Barkborre torrgran

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667467 Skulle inte rekommendera då knäppare och vissa långhoningar lägger ägg på det äldre virket.
Larvernas gångar gör att det finns ett gångsytem i virket och sedermera i bräder.

Avatar Fallback

Re: Barkborre torrgran

4x4  
#667469 Så det är bättre att lagra dom på rot om möjligt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkborre torrgran

jannee  
#667471 Du får lagringsröta = blir skit av allihop.
NED och BORT med ALLT som har tendens till bruna grenar (barr).

Avatar Fallback

Re: Barkborre torrgran

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667482 Död ved är ju mäkta populärt ibland och bränsleved är så billigt numera att de precis lika gärna kan stå kvar. Man kan möjligen såga dem själv till enklare byggnationer om man tar dem samma år. Sen är det kört med sprickor ända in till märgen.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre torrgran

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667497
Skogsola skrev:Död ved är ju mäkta populärt ibland och bränsleved är så billigt numera att de precis lika gärna kan stå kvar. Man kan möjligen såga dem själv till enklare byggnationer om man tar dem samma år. Sen är det kört med sprickor ända in till märgen.

Om de torkar och inte får lagringsröta så är det rätt!😊 Det jag ser på skogen här nere är det 60-70%utbytesförlust vig sågning på det som angreps förra året och 30-50 % på det från i våras

Avatar Fallback

Re: Barkborre torrgran

Sture Andersson  
#667499 Har sågar barkborrevirke nån gång ,och kan säja att det som stått ett år duger till ved inget annat ,det blir massor av sprickor ,ska du såga det får det vara samma år det angripits.

Avatar Fallback

Re: Barkborre torrgran

4x4  
#760853 Återkopplar efter att jag nu har sågat ca 250 stock barregran i varierande skick från nyangripet till de som stått torra i tre fyra år. Samtliga träd runt 80 år och relativt tätvuxna.

Kan bara säga att utbytet är långt över förväntan, de fruktade sprickorna och angreppen lyser med sin frånvaro på bekostnad av lite mer bakved. Visst, det blir några sidobrädor med blånad men resten är för ögat som vilket annat virke som helst.

Har även lusläst rapporter och studier.

All forskning säger att hållfastheten och funktionen som konstruktionsvirke (ej direkt utsatt för väder) är helt likvärdig med färsk gran så det kommer ju verkligen till nytta. Som klädselbrädor ska man akta sig för de med blånad då det virket har mer benägenhet att ta upp fukt och därmed även håller fukt längre, vilket på sikt kan ge en försämrad hållbarhet mot mögel och röta.

Med dagens priser får man med lätthet ut virke för 10 till 12 tusen ur en 80 års gran borträknad egen tid och övriga eventuella kostnader. Så med det är det vansinne att inte ta hand om träden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkborre torrgran

Fredrik Reuter  
#760854 Skriver under på föregående talare.

När vi testade bandsågverk så sågade jag (novis) i princip allt möjligt bara det en gång i tiden varit ett träd.
Har nu odlingslådor här hemma som delvis byggdes med sågade brädor från torrgran. Summa summarum får bli att odlingslådorna troligtvis har bättre virke i sig än det jag köpt på brädgårn för renovering...

Användarvisningsbild

Re: Barkborre torrgran

T Landström  
#760915 Tror morsan och farsans hus är mer eller mindre byggt med virke från egen skog så när som på bjälklag och takstolar.
Regelvirket och brädfodringen jag i princip bara är från torrgran. Huset är byggt 1976 och det står kvar än så det är inget fel att såga torrgran och bygga med.

Användarvisningsbild

Re: Barkborre torrgran

anersimyra  
#760999 Vi har fällt borregran sedan tidigt i vintras och de träd som dödades sommaren 2021 och som inte var angripna av röta innan borreattacken är i fullgott skick.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).