Sågverk (mindre)

En stor stock som inte vill bli sågad (video)

3 inlägg 2512 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En stor stock som inte vill bli sågad (video)

teed  
#660578 Inte alltid så lätt när hjullastaren inte orkar att lyfta stocken som skall sågas. Men med mycket vilja och lite fadäser så går det :)




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: En stor stock som inte vill bli sågad (video)

Blivande snickare  
#660599
teed skrev:Inte alltid så lätt när hjullastaren inte orkar att lyfta stocken som skall sågas. Men med mycket vilja och lite fadäser så går det :)

Inte alltid så lätt men virket såg riktigt fint ut! 😀

Några frågor bara, eller först en rekommendation egentligen. Skaffa hörselskydd! Du kanske har öronproppar, det ser jag inte men annars, sågbladet har ett vasst ljud å motorn är inte direkt tyst heller. Å det är kul att fortfarande som 90 åring höra vad andra säger :)

Sen med den grova stocken, gäller alla stockar egentligen. När du sågat ner såpass långt att du hamnar justera på sidostöden, varför inte bara vända hela stocken så den sågade ytan hamnar neråt?
Då har du en kant som är betydligt lättare att sätta stöd mot och en stock som står stadigt.

Bara några tankar

Användarvisningsbild

Re: En stor stock som inte vill bli sågad (video)

teed  
#660606 Normalt sätt vänder jag stocken precis som du säger. Men när man sågar dessa monster är det helt företag att lyckas vända dom även om man har hjullastare.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).