Sågverk (mindre)

Förvaring av bandsågsblad

6 inlägg 2497 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förvaring av bandsågsblad

Henrik O  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656481 Hej på Er sågare,

Jag har sedan många år tillbaka ett mindre sågverk från Wood Mizer. Sågbänken utomhus och såghuvudet löper in i ett litet hus, likt en garderob. Funkar kanon.

Vad jag däremot skulle vilja förbättra är förvaringen av sågbladen, både de slipade och de för slipning.

Idag förvarar jag dem torrt i varmgarage, men de tar både plats och är vassa och farliga. Man kan ju inte dra dem in och ut i kartongen, då är det inget kvar av dem när man ska skicka för slipning.

Jag nyttjar transportkroken som medföljer paket från Wood Mizer.

Tidigare rullade jag ihop dem till ring vid förvaring, för att sedan packa ihop med transportkrok vid leverans till slipning.


Jag skulle vilja förvara dem i helt utsläppt läge och helst i såghuset.

Tips på hur ni gör och om man törs ha bladen i byggnad ute (fast under kondensskyddat tak) året runt.
Smörja dem på nåt vis?


Mvh Henrik



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Förvaring av bandsågsblad

Klyv Bixby  
#656531 Har sett på Karl Hedins sågverk har dom klingskydd, typ som på fogsvansar. Så plastlister borde ju gå att köpa på något ställe? Du borde kunna köpa typ vattenslang och skära på längden och trä över 👍

Ang korrosion så borde en strykning med oljedränkt trasa räcka ganska långt.

Avatar Fallback

Re: Förvaring av bandsågsblad

Henrik O  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656579 Det var nog mer hållare, upphängning eller dylikt jag tänkte på.
Att hålla på trä slang över bladet sargar nog en mer än att bara hänga upp dem på skyddad plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förvaring av bandsågsblad

Blivande snickare  
#656596 På jobbet har vi såna här krokar skruvade i taket, en för vässta, en för vässta och skränkta och en för ovassa.
https://www.biltema.se/verktyg/verktygs ... 2000023072

Det fina med att ha "dubbelkrok" är att man kan hålla spikkörda skillt från vanligt träslöa och olika skränkta bett skillt utan att märka med tejp eller tusch som ändå lossnar.

Användarvisningsbild

Re: Förvaring av bandsågsblad

Sågad  
#683387
Henrik O skrev:Hej på Er sågare,

Jag har sedan många år tillbaka ett mindre sågverk från Wood Mizer. Sågbänken utomhus och såghuvudet löper in i ett litet hus, likt en garderob. Funkar kanon.



Finns det bilder på bygget?

Avatar Fallback

Re: Förvaring av bandsågsblad

Henrik O  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683411 Tänkte du själva såghuset?

Ska försöka komma ihåg det i helgen isf. om det inte snöar allt för jäkligt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).