Sågverk (mindre)

Vad är detta? Jonsered

8 inlägg 2533 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta? Jonsered

Camaro1969  
#651377 Nån som vet vad detta är? Hittar ingen märkning mer än jonsered



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

rokon  
#651381 Det var en stadig kluns det där!
Den övre delen består av ett matarverk med flera rullar ser det ut som
Under matarverket så verkar det även vara matning, kedjematning där.
Inne i den u formade delen som håller den övre matningen finns det där några spindlar för kuttrar och hur är de då placerade?

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

rokon  
#651384 Jag tror jag ändrar mig gällande den övre delen, då den ser ut att ha ett utblås för spån, då bör där under sitta en spindel för kutter där för alternativt frässtål, sågklingor, hyvelstål samt räfflade eller tandade matarvals samt på slutet en slät vals matarvalsarna kan vara segmenterade för att passa mot ojämnt material.
Jonsereds försåg alltid maskinerna med beteckning om inte direkt med gjutna så på märkskylt så vitt jag sett. Men det sista kan ju ha lossnat. Kan du kolla noggrannare och speciellt efter spindlar för kutter? Om där finnes flera

Maskinen är ju avsett för att tvinga matningen att verkligen kunna föra material industriellt

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

Camaro1969  
#651425 Va nån i byn som skänkte bort den, men hittade ingen märkning..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

Hols Hyvleri  
#651435 Det är en lamellsåg. Sitter säkert en spindel på ovansidan där man sätter i klingor med distanser emellan. Är distansen 70 mm så blir det klyva materialet knappa 70 mm.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

rokon  
#651449
Hols Hyvleri skrev:Det är en lamellsåg. Sitter säkert en spindel på ovansidan där man sätter i klingor med distanser emellan. Är distansen 70 mm så blir det klyva materialet knappa 70 mm.


Ja konstruktionen överensstämmer med lamellsåg och kan nog fungera som sådan, men varför är bordet så stort, långt utanför där lamelltilverkningen kan ske?
Jag kollar som jämförelse på dessa lamellsågar https://richard.se/category/lamellsagar/#s

Jag tänker på att det kan röra sig om att det har matats in ämnen på tvären för viss bearbetning men ser inga tecken till justerbart anhåll?

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

rokon  
#651451
rokon skrev:
Hols Hyvleri skrev:Det är en lamellsåg. Sitter säkert en spindel på ovansidan där man sätter i klingor med distanser emellan. Är distansen 70 mm så blir det klyva materialet knappa 70 mm.


Ja konstruktionen överensstämmer med lamellsåg och kan nog fungera som sådan, men varför är bordet så stort, långt utanför där lamelltilverkningen kan ske?
Jag kollar som jämförelse på dessa lamellsågar https://richard.se/category/lamellsagar/#s

Jag tänker på att det kan röra sig om att det har matats in ämnen på tvären för viss bearbetning men ser inga tecken till justerbart anhåll?

Men det är kanske för att såga lameller från mycket brett material, som i så fall måste föras tillbaks och matas in igen för att såga ytterligare lameller tills hela ämnet har blivit lameller

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta? Jonsered

Hols Hyvleri  
#651452 Ja det är säkert möjligt att såga skivor med denna eller lägga upp tex plank för såga igen.

Den matas ifrån andra sidan och där sitter det säkert ett anhåll som är justerbart. OM den är komplett dvs. Alla lamellsågar jag sett har anhåll endast på in-sidan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).