Sågverk (mindre)

Bygga eget virkestorkaggregat

21 inlägg 12658 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

jntbtx  
#664111 Är det någon som har tips på en vettig (och gärna rimligt prissatt) avfuktare? Jag hade tänkt skaffa en Wood’s DS40FS, men den verkar ha utgått.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

Arvid0  
#665035 Ska kolla vad min heter men det är en woods och kan tänka mig att detta är efterföljaren: Woods SW45FB. Jag är mycket nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

Jonkoh  
#725660 Hur gick det sen?
Byggde du något aggregat?
Funkar det bra och hur kör du?☺️☺️

Avatar Fallback

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

jntbtx  
#726143 Jag har köpt in allt material och börjat bygga stommen, men sen kom vardagen emellan :) Är framförallt sommar/sensommar som den behövs här, vintertid har jag torkmöjligheter under brorsans hus, men i år hade jag torrt virke så det räckte för sommarens projekt så har inte behövt den ännu. Men kommer bli vart det lider!

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

hobbysnickaren  
#728603
Jonkoh skrev:Hur gick det sen?
Byggde du något aggregat?
Funkar det bra och hur kör du?☺️☺️

Ja, jag har inte byggt mitt aggregat än , men har skaffat några lämpliga fläktar för luftcirkulation. Har köpt två stycken 2 kw byggfläktar som ska byggas om med separat bättre termostat med reglering på utsidan av torken. Cellplast har jag skaffat både beg och köpt en del nytt. Beg aluminiumplåt har jag fått som jag tänker klä utsidan med och eventuellt väggarna på insidan . Ska börja med mitt bygge av nu i vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

hobbysnickaren  
#728604 Om det är någon här som har en sauna 2kw eller 4kw, så skulle jag vara intresserad av att få reda på fläktens diameter,varvtal, fläktmotornseffekt.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).