Sågverk (mindre)

Bygga eget virkestorkaggregat

21 inlägg 12688 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga eget virkestorkaggregat

hobbysnickaren  
#649771 Sågar en hel del virke med ett större smalbladigt sågverk, har även skaffat fyrsidig listhyvel och har stort behov av att torka virke till möbeltillverkning. Har därför funderat ett tag på att köpa virkestork.
Har funderat på sauna virkestorken VT3 eller VT5. Tänkte köpa den större men logosol har slutat tillverka dessa tillverkar enbart en mindre nu på 2200 w effekt logosol wdu.
Har även tittat på bim virkestorkar 2001P och 5000P fördel för dessa är att det är rostfria värmeelement.
Jag tycker dock att dessa virkestorkaggregat är tämligen dyra 10000-25000.
Har därför funderat på att bygga ett eget aggregat.
Någon som känner till vart man kan hitta lämpliga prisvärda fläktar / värmeelement till ett sådant bygge.

Tror även att jag ska bygga två virkestorkar en för snickeriet som ska ska ha innemått
1,2x1,2x 3,3 m för snickarvirke (torklåda)
och en för såghuset med räls innemått 6,5x1,2x1,2 för att kunna torka kilsågade golvbrädor.

Någon som har några tips eller har byggt något liknande eller äger en sauna v5 eller större bim 5000P som kan öppna den och dela med sig av bilder vad det sitter för värmeelement i dessa.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

hobbysnickaren  
#650570 Har bestämt mig nu för att jag kommer att bygga bara en virkestork, med innermått 1,2 x 1,2 x7.0 meter.
Kommer bygga den troligtvis med en ram av fyrkantsprofil 5x5 och klä utsidan med röd fasadplåt ena kortsidan ska torkaggregaten sitta och den andra kortsidan ska vara öppningsbar. Ska bygga räls av vinkeljärn inne i torken och ha lös räls på marken utanför. Tror att det blir praktiskt att kunna rulla in staplat virke på rälsgående vagnar. Aggregaten kommer jag bygga själv. Eventuellt köper jag ett litet aggregat logosol wdu och spetsar med vattenburen värme i från vedpanna. Men enligt logosol har visa kunder gjort virkestorkar upp till 7 meter , som torkar virke med gott resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

jntbtx  
#662970 Hej! Jag håller också på att planera att bygga en torklåda för att torka ner till snickeritorrt. Tänkte kolla om du kommit vidare i planerna och listat ut aggregat? Är också sugen på att bygga ett själv nämligen...

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

hobbysnickaren  
#663054 Har två möjliga bygglösningar på torkaggregat:

alt.1: Värmeelement i från 2st 2kw byggfläktar i från jula/biltema 299kr/st =598 kr
Tänker att man använder värmeelementen i från dessa och kopplar dom på två olika faser .
Termostat köper man en ny bättre 250-1500kr
https://asset.conrad.com/media10/isa/16 ... =400&y=400
eller https://www.elbutik.se/PICTURE/170853-44-kima2.jpg
Fläkt letar jag fortfarande efter bör vara en fläkt som tål fukt samt kontinuerligt bruk ska tåla ca 70-90c, helst två hastigheter, helst att fläktmotorn kan sitta utanför skåpet , alternativt bygga med 12v fläktar .

Tänkte bygga aggregatet i rosfri plåt som kapsling montera värmeelementen i från 2 st byggfläktar 2000w+2000w och förlänga kablar i från värmeelementen till utsidan och där montera termostat + kapslad kopplingslåda för el inkoppling, intag 16a (2000w +2000w + fläktmotor) koppla alt på egna faser för att dela upp belastningen. Troligtvis återanvänder jag vreden för effektväljning ifrån byggfläktarna då kan jag välja hur mycket värmeeffekt jag vill använda
Strömställare 1: värme element 1: på/av 650/ 1300 /2000w
Strömställare 2: värme element 2: på/av 650/ 1300 /2000w
Strömställare 3: Fläkt av/på , fläkt hastighet låg , hög

Alt 2: ta värmeelement i från två gamla torkskåp, dessa brukar vara på 2000w 220v
Torkskåpet tänker jag börja bygga i höst , letar en fläkt någon som har tips vart man kan köpa lämpliga fläktar på nätet .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

totte  
#663124 Stora kraftiga fläktar som tål utomhuskllmat finns i värmepumpar. Kanske kan hitta en skrotad sån att plocka fläkten ur.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

halvproffs  
#663127 För många år sedan gjorde jag ett försök med torkning av virke som skulle bli golv.
Täckte stabben med en presenning och ställde en byggfläkt i ena änden under presenningen.
Torkade rejält i ändarna där fläkten stod och mindre o mindre bortifrån fläkten.
Skulle nog ha haft en fläkt i var ände.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

Torbjörn Johnsen  
#663218 Vad tror ni om stt sätta in en avfuktare i torken också för att ”samla ihop” och få ut fukten på ett bra sätt?

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

halvproffs  
#663239
Torbjörn Johnsen skrev:Vad tror ni om stt sätta in en avfuktare i torken också för att ”samla ihop” och få ut fukten på ett bra sätt?


Säkert mycket bättre än försöket jag gjorde 👍

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

hobbysnickaren  

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

Arvid0  
#663560 Jag gjorde som Torbjörn föreslog. Byggde en ram som kläddes med presenning och sedan en 1 kW byggfläkt och en avfuktare. Resultatet blev bra, jag behövde inte snickeritorrt.

Skulle jag bygga en tork igen skulle jag göra likadant men isolera rummet, antingen med sandwichelement eller plasta (byggplast) och sedan isolera med 100 mm mineralull eller cellplast. Två byggfläktar á 1kW och en rejäl avfuktare. Man behöver inte så mycket värme om man får rummet tätt då avfuktaren alstrar en del värme, en enkel RF och temp-mätare så man kan se RF och justera temperaturen.
Att "bara" värma och vädra ut fukten bör kräva en hel del mer energi och tid.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

jntbtx  
#663565 👍 Efter lite research har jag landat i att göra på det sättet, en isolerad låda med byggfläktar och avfuktare. Känns som enkelt och relativt billigt att göra och tillräckligt effektivt. Plus att alla delkomponenter går att återanvända till andra ändamål om man tröttnar/när den inte används.

Jag funderar dock på om man behöver modda byggfläkten för att få den att köra på full fräs upp till 35-40 grader? Tex byta termostat, vet inte vilken maxtemp en byggfläkt brukar ha? De avfuktare jag tittat på (främst Woods) anger maxtemp till 35 grader, så gissar att man inte vill pressa upp temperaturen så mkt högre än så.

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

Lillesves  
#663715 Jag har byggt en virkestork på det sättet, en sluten isolerad låda med avfuktare och fläktar. Att tillföra extra värme behövs knappt eftersom avfuktaren tillför en del värme och den fungerar inte i temperaturer över 40 grader. Den behöver ändå stängas av en stund och svalna med jämna mellanrum. Detta styrs automatiskt med givare och en kontroller.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

jntbtx  
#663717 👍🏼 Menar du att man behöver fixa så att man stänger av avfuktaren med jämna mellanrum? Ordnar den inte med det själv om man tex har den inställd på kontinuerlig drift?

Användarvisningsbild

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

Lillesves  
#663720
jntbtx skrev:👍🏼 Menar du att man behöver fixa så att man stänger av avfuktaren med jämna mellanrum? Ordnar den inte med det själv om man tex har den inställd på kontinuerlig drift?

Det är möjligt att man kan låta avfuktarens inbyggda givare slå av och på när det blir för varmt. Jag ville ha lite bättre kontroll och styrmöjligheter, men det blir ju genast mer jobb att bygga en sån kontroller. Prova utan först, är det tillräckligt svalt utanför lådan så kanske det inte blir nåt problem.

Avatar Fallback

Re: Bygga eget virkestorkaggregat

jntbtx  
#663730 Ok! Jag tänkte iofs ändå mäta temp och luftfuktighet med en esp32, samt för styrning av extra fläktar, och tänkte att det kanske är lika bra att sätta in kontaktorer med en gång, så att jag kan kontrollera alltihopa på distans.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).