Sågverk (mindre)

Timmersågen

6 inlägg 12534 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmersågen

hugge  
#41033 Någon som har någon erfarenhet av Timmersågen ?
Tänkte köpa mig ett mindre sågverk för att såga kanske 50-100 stockar om året och denna verkar vara prisvärd



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmersågen

Controlman  
#43847 Hej!
Jag inhandlade Timmersågen sedan jag gjort kollat markanden av vad som fanns.
Detta var det bästa jag hittade kontra pris/prestanda/kvalitet.
Jag har sågat en hel del under 2008 med mycket gott resultat, precisionen är otrolig, ex vis att såga en 1,5mm 180mm bred faner är inga problem.
Om du vill ha mer info runt sågen kan du maila mig på "Controlman@spray.se"

Avatar Fallback

Re: Timmersågen

Gimbal1  
#51165 Lite sent kanske, men iallafall.

Jag har kört en del med timmersågen. När allt funkar perfekt är det en väldigt trevlig liten såg. Enkel vid första anblicken men allt är genomtänkt och smart gjort. Små saker som att de mittersta stöden (som stocken vilar på) sitter lite tätare än en meter isär, varför i hela friden då när de andra stöden sitter på en meters avstånd? Jo, en stock som är kapad i någon jämn meterlängd får då alltid stöd i båda ändar (med lite marginal), istället för att hamna lite retligt precis på gränsen till 4 stöd tex.

Motormatningen har en enkel mekanism som "kuggar över" på matningskejdan om något stopp dyker upp, tex ett stockstöd som annars skulle gå i sågkedjan.

Kedjebyte är gjort på någon minut, inga remmar eller kugghjul inblandade i drivningen.

Mätningskalan är riktigt praktisk när man lärt sig använda den (även om jag själv har kompletterat med ett hemmagjort elektroniskt mätsystem som gör allt som skalan kan och lite till).

Den sågade ytan kan bli otroligt fin.

Men den kan strula lite också, (det gäller nog alla kedjesågverk) när svärdet blir slitet så kan man få en del konstiga fenomen. Antingen en väldigt vågig sågyta, (troligen kastar kedjan på något sätt) eller så vill svärdet skära uppåt/nedåt. Men som sagt dessa problem har med svärdsågningen att göra och drabbar inte bara timmersågen.

Användarvisningsbild

Re: Timmersågen

Lunde  
#51743 Jag tittade på filmen på Timmersågens hemsida. Den verkar fin. Är det någon som vet hur mycket en sådan kan kosta. Själv är jag mest inne på Lennartsfors bandsågverk. Jag såg den demonstreras och blev mäkta imponerad.

Avatar Fallback

Re: Timmersågen

lamt  
#69692
Gimbal1 skrev:Lite sent kanske, men iallafall.

Jag har kört en del med timmersågen. När allt funkar perfekt är det en väldigt trevlig liten såg. Enkel vid första anblicken men allt är genomtänkt och smart gjort. Små saker som att de mittersta stöden (som stocken vilar på) sitter lite tätare än en meter isär, varför i hela friden då när de andra stöden sitter på en meters avstånd? Jo, en stock som är kapad i någon jämn meterlängd får då alltid stöd i båda ändar (med lite marginal), istället för att hamna lite retligt precis på gränsen till 4 stöd tex.

Motormatningen har en enkel mekanism som "kuggar över" på matningskejdan om något stopp dyker upp, tex ett stockstöd som annars skulle gå i sågkedjan.

Kedjebyte är gjort på någon minut, inga remmar eller kugghjul inblandade i drivningen.

Mätningskalan är riktigt praktisk när man lärt sig använda den (även om jag själv har kompletterat med ett hemmagjort elektroniskt mätsystem som gör allt som skalan kan och lite till).

Den sågade ytan kan bli otroligt fin.

Men den kan strula lite också, (det gäller nog alla kedjesågverk) när svärdet blir slitet så kan man få en del konstiga fenomen. Antingen en väldigt vågig sågyta, (troligen kastar kedjan på något sätt) eller så vill svärdet skära uppåt/nedåt. Men som sagt dessa problem har med svärdsågningen att göra och drabbar inte bara timmersågen.


Ännu senare men ändå

Hur har du gjort ditt mätstystem ? En fråga till är det någon som har sin timmersåg mobil, funderar på att bygga ett chassi till min.

Avatar Fallback

Re: Timmersågen

Controlman  
#241133 Hej Gimbal1!
Hur har du löst det med annan skala för sågtjockleken?
Jag tittade lite på digitalskal som man anv inom industrin till ex vis svarv, tyckter det är för dyr lösning.

Lasse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).