Sågverk (mindre)

Säkerhet klingsåg.

26 inlägg 8834 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647119 Det hade väl knappast varit omöjligt att få dit en bromsskiva från en lastbil eller liknande så hela sågen skulle kunna snabbstoppas?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#650336 Nu har jag fått lite hjälp med ombyggnad. Borta är benspaken, den är ersatt med ett handtag med tryckknapp. Är inte knappen nere så får inte ventilpaketet olja.
Har kört igenom 30 stock under helgen och det funkar bra.
Nu ska bara benet läka ihop så vi kan köra lite längre pass.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#663616
Dennis1982 skrev:Nu har jag fått lite hjälp med ombyggnad. Borta är benspaken, den är ersatt med ett handtag med tryckknapp. Är inte knappen nere så får inte ventilpaketet olja.
Har kört igenom 30 stock under helgen och det funkar bra.
Nu ska bara benet läka ihop så vi kan köra lite längre pass.

Tiden läker alla sår 😀
Snyggt blir det kanske inte men är riktigt imponerad att läkaren lyckades få ihop det såpass bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Amatörhuggare 62  
#663629 Tur det gick så bra,trots allt.
Jag hoppas du kommer såga.
Många stockar på din såg.

Utan att tänka,för mycket.
På den otäcka händelsen.
Lycka till med benet.
Och allt annat.

Mvh Amatörhuggare 62

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#663643
Amatörhuggare 62 skrev:Tur det gick så bra,trots allt.
Jag hoppas du kommer såga.
Många stockar på din såg.

Utan att tänka,för mycket.
På den otäcka händelsen.
Lycka till med benet.
Och allt annat.

Mvh Amatörhuggare 62

Tack Amatörhuggare. Håller tummarna för dig också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

ktm  
#702769 Hejsan! Jag undrar vem som hade din Kamek innan dig? 🙂 fins det nåt intresse av en hydraulisk stockhållare? 😄 jag och Kent har ritat en och ska bygga en prototyp som jag ska testköra här i vår och om alt går vägen så kommer vi även göra så att stockhållaren blir CE-märkt så tanken är att börja sälja sånna! 😄

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#702817 Den stod uppe i ekshärad. Jag hörde att Kent höll på med någon specialare. Får ni till något bra så är det absolut intressant. Men du får gärna vara försökskanin 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702851 Hade en liknande incident med en Kamek men utan alltför stora skador. Jag hade ingen benspak utan en kordinatspak med två funktioner. Bänk fram-åter, Rulle in-ut.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

ktm  
#702905
Skogsola skrev:Hade en liknande incident med en Kamek men utan alltför stora skador. Jag hade ingen benspak utan en kordinatspak med två funktioner. Bänk fram-åter, Rulle in-ut.


Hej det måste ha gått sönder nåt i din körspak då för original på Kamek med körspak så sitter det en spärr så du måste lyfta spaken uppåt innan du kan röra den åt nåt håll 🙂

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet klingsåg.

Erre  
#733374 Hur är det med dig idag @Dennis1982

Avatar Fallback

Re: Säkerhet klingsåg.

Dennis1982  
#733444
Erre skrev:Hur är det med dig idag @Dennis1982

Tackar som frågar. Det är bra med både mig och såg. Lite värk i benet ibland men det kunde varit värre. Bra att ha en ursäkt när lokala fotbollslaget har dåligt med folk 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).