Sågverk (mindre)

Såga almstock med Logosol bandsåg B1001 (video)

3 inlägg 4312 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga almstock med Logosol bandsåg B1001 (video)

Torbjörn Johnsen  
#643826 Nu ligger en ny video uppe på när Alexander Wikström på Wikström Interiör & Snickeri sågar upp en almstock med ett Logosol bandsågverk. Det finns även en engelsk artikel på forestry.com om det här och jag sammanfattar den här nedan på svenska. I texten refereras bl a till Woodmizers LT70 och den artikeln hittar ni här.

Logosol B1001
Skillnaden jämfört med Woodmizer LT70 är ganska stor. Enkelhet är nyckelordet för Logosol B1001. Inga onödiga funktioner som gör sågen känslig för haverier och ett inköpspris som gör målgruppen av potentiella köpare mycket bredare.

Möbler och interiör av trä
Alexanders huvudverksamhet är att tillverka möbler och interiörprodukter av trä. Han köpte Logosol-sågen för att kunna bearbeta det lokalt odlade virket som han använder, till exakt de dimensioner han vill ha. Han är också på väg att bygga sin egen virkestork.

I hantverket använder han huvudsakligen handverktyg för att få rätt känsla. Det ger en god förståelse för materialet, skapar precision och ger en god känsla för hantverket. "En möbel ska vara en vän för livet."

Här finns en länk till Anders Intsagramkonto.

Video och några bilder
(Foto: Per Jonsson, forestry.com)





   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga almstock med Logosol bandsåg B1001 (video)

Brorsan  
#643840 Jag gör som @slurfi kör amerikanskt. Men jag tror den är tillverkad i Polen. :wink:
Den enkla LT15 modellen fast med datastödd elinställning av höjd, har aldrig krånglat för mig. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Såga almstock med Logosol bandsåg B1001 (video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#643844 Jo den LT15 som säljs i Europa är tillverkad i Polen till största delen och med amerikanska motorer osv
så verkar det funka riktigt bra och är väsentligt billigare att köpa än den åtm delvis svenskbyggda Logosolmodellen som visas.
LT70 som nämns är i halvmiljonsklassen och är ju förstås en drömsåg att stilla bedja om för en enkel man som jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).