Sågverk (mindre)

Laserlinje på kantverk

6 inlägg 2563 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laserlinje på kantverk

David A  
#642200 Hej har ett pezzolato kantverk som köpts begagnat. Det finns fäste för 2 st lasrar som slår linjer på uppläggningsbordet. Vart kan man få fatt i sådana lasrar. Skulle även vilja montera en laser på pezzolzto bandsågverk som slår en linje efter stocken i höjd med sågbandet. skulle ju bli betydligt snabbare och lättare att få rätt höjd på båda änderna av stocken och välja rätt höjd vid kantning av stocken.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Laserlinje på kantverk

rokon  
#642223 Jag kan ge dig en billig lösning, jag har en baklykta till min elcykel som förutom att den lyser rött bakåt även ger 2 röda parallella laserstreck på marken från bakhjulet och bakåt en bit i från cykeln, som en markering, kör ej närmare. Drivs av ett par vanliga små batterier.
När jag runt år 1970 -71 jobbade som formatsågare av plywood i den dåligt belysta plywoodfabriken i Ljusne så hade vi riktlinjer från en kåpa med lysrör där en tråd var spänd i kåpan vars skugga gav en linje att styra upp imatningen av skivan med.
Elcykeln köptes på postorder från outl1.se baklyktan kanske går att köpa som reservdel därifrån, men kanske finns även på annat håll?

Avatar Fallback

Re: Laserlinje på kantverk

Palakangas  
#642225 [quoteNär jag runt år 1970 -71 jobbade som formatsågare av plywood i den dåligt belysta plywoodfabriken i Ljusne så hade vi riktlinjer från en kåpa med lysrör där en tråd var spänd i kåpan vars skugga gav en linje att styra upp imatningen av skivan med. [/quote]
Det där känner jag igen från formatsågen som fanns på Plyfa. Om det var bråttom fick vi såga plywood som mer eller mindre var nypressade. Hett om fingrarna om man måste bända isär skivorna. Fenollimmat stank så det tårades.

Användarvisningsbild

Re: Laserlinje på kantverk

rokon  
#642233 Jobbar du kvar på plywooden?
Ja de var ju 80 grade C när de kom ut, Önskar jag hade fotograferat formatsågen när jag var där, men det var så mörkt att det var svårt att läsa måtten när man ställde in sågen. Hade behövt stativ för att ta bilder.
Jag och killen jag jobbade med, vårt rekord på ett 8 timmars pass var 54 m3 sågad plywood. För de som inte vet både bägge långsidor och kortsidor.

Jag räknade ut volymen med räknesticka, En 19-20 årig grabb annars så var det bara Ingenjören som hanterade en sådan makapär.
Det var tider det, man fick jobb att börja redan dagen efter man sökte, fast jobb och full lön, inget ungdomstjafs.

Användarvisningsbild

Re: Laserlinje på kantverk

Hobbysågare  
#642310 Swedendro AB säljer hyffsade lasrar relativt billiga. Annars Limab har,fast betydligt dyrare. Jag har bägge fabrikat

Avatar Fallback

Re: Laserlinje på kantverk

Palakangas  
#642314
rokon skrev:Jobbar du kvar på plywooden?
Ja de var ju 80 grade C när de kom ut, Önskar jag hade fotograferat formatsågen när jag var där, men det var så mörkt att det var svårt att läsa måtten när man ställde in sågen. Hade behövt stativ för att ta bilder.
Jag och killen jag jobbade med, vårt rekord på ett 8 timmars pass var 54 m3 sågad plywood. För de som inte vet både bägge långsidor och kortsidor.

Jag räknade ut volymen med räknesticka, En 19-20 årig grabb annars så var det bara Ingenjören som hanterade en sådan makapär.
Det var tider det, man fick jobb att börja redan dagen efter man sökte, fast jobb och full lön, inget ungdomstjafs.


Jag jobbar kvar men plywoodtillverkningen är nu helt borta. Sista tio åren var det enbart eget emballage som tillverkades. Nu är det faner till tre-skikts parkettgolv som tillverkas.
Jag jobbade även med limning av plywood. Tråkigt jobb då men jag saknar det i dag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).