Sågverk (mindre)

Enklare sågverk

9 inlägg 5156 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enklare sågverk

mikols  
#636029 Hej ,
Har ett gammalt sågverk som stod på gården när jag köpte den. Den drevs av en gammal lastbilsmotor som nu är på skroten. Jag tänkte köpa mig ett enklare sågverk för att såga upp lite vindfällor och om man hittar någon rolig stock när man är ute i skogen.

Har tittat på Logosol, Bamsesågen och LT15 (som är en bandsåg).

Jag vill att det ska vara enkelt att använda och ställa fram annars blir det inte använt.

Detta är inte något jag ska använda yrkesmässigt utan bara för eget bruk.

Vad har ni och sågar med och är ni nöjda?

Något jag ska tänka på?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Enklare sågverk

Bax  
#636043 Du ska tänka på VAD du ska såga fram.
Är det plank, bräder och mängdproduktion? Bandsåg, men kedjesåg kan också funka bra.
Är det "roliga" saker såsom t.ex. bänkskivor, halvstockar etc. ? Kedjesåg, men bandsåg kan också funka bra.
Snöa inte in dig på snittets hastighet, det är logistiken/hanteringen runt om sågverket man tjänar tid på, om det är det man är ute efter.

Avatar Fallback

Re: Enklare sågverk

janeri  
#636189 Jag har "avverkat" ett Logosol-verk som tjänade mig väl under 15 år. Fördelen är att man lätt ställer undan det när det inte längre brukas under året/sågsäsongen. Sedan 10 år sågar jag med Bamsesågen som håller måttinställningarna bättre än Logosol. Det som fick mig att byta produkt var dock att Bamsesågen bara kräver att du vevar på ett ställe när du ska ändra inställningen på stockhyllorna. Bamsesågen ställer man tyvärr inte undan så lätt då den väger ca fem gånger mer än Logosol så den fordrar en ordentligare uppställninsplats.

Användarvisningsbild

Re: Enklare sågverk

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639242 Om jag nu, vilket vi nog ska, ska köpa oss ett bandsågverk för säg 200 - 400 stock per år, vad ska vi investera i?
Gran, tall, löv av olika slag.
Vi har all plats som behövs. Stationärt ska det vara.
Vill inte ha begagnat eller "enkelt" utan med massor av smart styrning och datorer som gör det enkelt att få kvalitetsmässigt utmärkta resultat som är repeterbara.

Avatar Fallback

Re: Enklare sågverk

Blivande snickare  
#639246 Värt att tänka på att bara för att det är datorstyrt och mycket "lull-lull" blir inte resultatet automatiskt bra. Mycket el, mycket som kan jävlas och tilta 😀

Användarvisningsbild

Re: Enklare sågverk

Vardon  
#639264
Uvskogen skrev:Om jag nu, vilket vi nog ska, ska köpa oss ett bandsågverk för säg 200 - 400 stock per år, vad ska vi investera i?
Gran, tall, löv av olika slag.
Vi har all plats som behövs. Stationärt ska det vara.
Vill inte ha begagnat eller "enkelt" utan med massor av smart styrning och datorer som gör det enkelt att få kvalitetsmässigt utmärkta resultat som är repeterbara.


Köp mobilt så kan jag anlita dig när jag ska ha brädor

Användarvisningsbild

Re: Enklare sågverk

Bax  
#639338 Uven, jag tror nog inte att det är datan som är grejen, utan utrustning för att vända/ vrida/ höja stocken.
Och ett kantverk inte att förglömma ☝️

Utifrån grovleken på det du ska såga får du dimensionera sågens storlek.

Annars är ju en cirkelsåg förbannat snabb, t.ex. Laimet 130 eller Kara.

Men som jag väl skrev, det är hanteringen runt om som stjäl tiden.

Användarvisningsbild

Re: Enklare sågverk

Solfvägen  
#639636 Angående cirkelsågar så är det nog klingans sträckning, skränkning och vässning som är viktigast. Har man ett nytt sågverk men dålig klinga blir det inte bra. Men med perfekt klinga och en gammal skruttig så går det att såga bra virke som håller måttet.
Att vässa och skränka kan nog alla lära sig enkelt. Men att sträcka klingan kräver linjal och städ och säkert lite undervisning i början. Man kan ju även skicka bort klingorna för sträckning de behöver ju inte sträckas så ofta.

Avatar Fallback

Re: Enklare sågverk

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641960
Uvskogen skrev:Om jag nu, vilket vi nog ska, ska köpa oss ett bandsågverk för säg 200 - 400 stock per år, vad ska vi investera i?
Gran, tall, löv av olika slag.
Vi har all plats som behövs. Stationärt ska det vara.
Vill inte ha begagnat eller "enkelt" utan med massor av smart styrning och datorer som gör det enkelt att få kvalitetsmässigt utmärkta resultat som är repeterbara.

Vi köpte ett Woodmizer LT15 Start förra året, och har nog hunnit såga 300 stock. Vi är kanonnöjda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).