Sågverk (mindre)

Ca 300 kvm grangolv

37 inlägg 10129 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ca 300 kvm grangolv

svampbob  
#634020
repseJ skrev:
svampbob skrev:Det kanske inte är så att de etablerade firmorna tar hutlöst betalt utan att det är det som det kostar att garantera ett bra jobb. Visst finns det alltid något undantag åt båda hållen dyrt och dåligt och någon som trots lågt pris får till ett bra resultat.


Kanske det kanske, men mitt sett att se på det, är att jag hellre gynnar någon ensam / något mindre företag än de stora drakarna. Att inte gynna de mindre aktörerna är i mina ögon ett sätt att ta bort konkurrensen och främja monopolet.


Vem har sagt att små aktörer är dåliga? Det jag menar är att den som säger sig kunna göra något betydligt billigare än resten av aktörerna på marknaden sällan kan leverera samma kvalité.
Jag köpte en byggentreprenad idag av en mindre aktör utan att ens fråga dom stora. Jag valde den lilla för att jag litar på dom och att jag vet att jag får den kvalité jag vill ha men priset blir samma som det hade blivit med en stor firma.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Ca 300 kvm grangolv

repseJ  
#634021
svampbob skrev:
repseJ skrev:
svampbob skrev:Det kanske inte är så att de etablerade firmorna tar hutlöst betalt utan att det är det som det kostar att garantera ett bra jobb. Visst finns det alltid något undantag åt båda hållen dyrt och dåligt och någon som trots lågt pris får till ett bra resultat.


Kanske det kanske, men mitt sett att se på det, är att jag hellre gynnar någon ensam / något mindre företag än de stora drakarna. Att inte gynna de mindre aktörerna är i mina ögon ett sätt att ta bort konkurrensen och främja monopolet.


Vem har sagt att små aktörer är dåliga? Det jag menar är att den som säger sig kunna göra något betydligt billigare än resten av aktörerna på marknaden sällan kan leverera samma kvalité.
Jag köpte en byggentreprenad idag av en mindre aktör utan att ens fråga dom stora. Jag valde den lilla för att jag litar på dom och att jag vet att jag får den kvalité jag vill ha men priset blir samma som det hade blivit med en stor firma.


Det känns som vi lämnar ursprungsfrågan en aning nu, men jag förstår dig. Köper man produkter eller tjänster från stora, och allt som oftast då också väletablerade företag får man oftast(!) en kvalitativ produkt. Men det du också får betala för då, jämfört med mindre aktörer (kanske ofta enmans-företag) är t.ex. HR-anställda, heltidsanställd ekonomi-personal. Over-head-kostnader helt enkelt.
Min filosofi är att gynna den lokala handlaren så mycket det bara går, annars försvinner alla småtorg och kvartersbutiker och alla åker in till stora köpcenter och handlar. Detsamma gäller hantverkare, entreprenader och liknande yrket.

Till sist och syvende handlar det precis som du säger om kvalité och min känsla är att jag kan uppnå samma kvalité hos en lokal mindre aktör som hos en stor drake i samma produktsegment till en billigare peng. Men jag har haft fel förr, tro mig! :d

   TS
Avatar Fallback

Re: Ca 300 kvm grangolv

Martin Sander  
#634423 Vi la två lager med 12mm plywood under grangolvet. Korsvis riktning på plywooden och förskjutna skarvar. Sedan lades de spontade golvbrädorna på plats och skruvades ner i plywooden. Slipning och behandling direkt efter läggning.

Avatar Fallback

Re: Ca 300 kvm grangolv

Ent  
#634434
Martin Sander skrev:Vi la två lager med 12mm plywood under grangolvet. Korsvis riktning på plywooden och förskjutna skarvar. Sedan lades de spontade golvbrädorna på plats och skruvades ner i plywooden. Slipning och behandling direkt efter läggning.


Är det bättre med 2 lager plywood i stället för vanlig spontad golvspånskiva? Jag använde spånskiva som underlag för ett 22 mm grangolv. La ett varv lumppapp mellan för att det inte skulle knarra.

Avatar Fallback

Re: Ca 300 kvm grangolv

bgl  
#634441 Ja plywodd är bättre över tid, spontad spånplatta utmattas i sponten och börjar knarra.
Jag vet från vårt kök!

Avatar Fallback

Re: Ca 300 kvm grangolv

Ent  
#634583
bgl skrev:Ja plywodd är bättre över tid, spontad spånplatta utmattas i sponten och börjar knarra.
Jag vet från vårt kök!


OK, där ser man. Ja, mitt golv knarrar förvisso också, men jag har trott att det är pga att granplankorna (eller snarare brädorna) torkat och krympt. Men det skulle alltså kunna vara sponten i skivorna? Nåja, det är fulltecknat till 2030 så det får knarra ett tag till :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ca 300 kvm grangolv

repseJ  
#635662
Martin Sander skrev:Vi la två lager med 12mm plywood under grangolvet. Korsvis riktning på plywooden och förskjutna skarvar. Sedan lades de spontade golvbrädorna på plats och skruvades ner i plywooden. Slipning och behandling direkt efter läggning.


Jag har funderat ett tag nu, men varför lägga dubbla lager med plywood under det nylagda grangolvet?
Läggs plywooden flytande mot betongen och limskruvas mellan lagrerna?

// repseJ

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).