Sågverk (mindre)

Behandla mögel på virke

8 inlägg 6717 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behandla mögel på virke

DenimDude  
#629552 Sågade en del breda skivor av ädellöv i våras (vinterhugget), de bredaste är nog runt 90 cm breda. Strölade dessa med 2” tjocka strö i en gammal byggnad. Tydligen inte tillräckligt mycket luft/drag mellan för när jag nu kollade till dessa såg jag att det hade börjat växa mellan vissa skivor... Orange och ludet, på vissa ställen svarta mögelfläckar.

Hur behandlar man detta på bästa sätt för att förhindra missfärgning? Blir virket missfärgat annat än bara på ytan? Har skrapat bort det mesta och sprayat med ättikssprit, har ingen aning om det dödar tillväxten av mögel eller inte, men det var vad jag hade närmast till hands och tänkte att det är bättre än ingenting. Har självklart plockat isär högarna och låter det nu lufta bättre...

Tips och idéer hur man behandlar detta?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Behandla mögel på virke

jannee  
#629555 Klorin

Avatar Fallback

Re: Behandla mögel på virke

Blivande snickare  
#629574 Staplade du det inomhus direkt efter sågningen?

Där är nog största felet. Oavsett hur tjocka mellanribbor man har så rör sig inte luften inomhus..

Användarvisningsbild

Re: Behandla mögel på virke

DenimDude  
#629595
Blivande snickare skrev:Staplade du det inomhus direkt efter sågningen?

Där är nog största felet. Oavsett hur tjocka mellanribbor man har så rör sig inte luften inomhus..


Jag trodde det skulle vara mer cirkulation på luften än det faktiskt var, men jag har flyttat ut virket nu. Så jag vet vad som orsakade det, frågan är hur man agerar nu när skadan är skedd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Behandla mögel på virke

Blivande snickare  
#629604 Jag vet inte riktigt, försöka få bort svampkropparna å borsta ytan kanske?

Några kemikalier har jag inte nån erfarenhet av, är inte ett så stort fan av sånt.

Användarvisningsbild

Re: Behandla mögel på virke

totte  
#629636 Skulle nog prova att skura med vanlig mögeltvätt för fasader.

Användarvisningsbild

Re: Behandla mögel på virke

DenimDude  
#629768
totte skrev:Skulle nog prova att skura med vanlig mögeltvätt för fasader.


Ska testa det på nån skiva, och klorin på en annan. Så får man utvärdera i efterhand, tack för tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behandla mögel på virke

fendt311  
#629774
totte skrev:Skulle nog prova att skura med vanlig mögeltvätt för fasader.

Norrmännen kan det här. Finns inte ett vitt hus i Norge som har svarta mögel prickar på sig. Kör nu för tiden med Norska produkter på foder, snickerier, trä utomhus.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).