Sågverk (mindre)

Svärdslängd kontra effekt

18 inlägg 6062 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärdslängd kontra effekt

ivho  
#624321 Hej,

Jag funderar starkt på att uppgradera min hemsnickrade alaskan-mill som jag kör med en Oregon CS1500 såg till något köpes. Jag tänker även att en riktig bensinsåg vore att föredra då det känns lite mer flexibelt men jag har lite svårt att bestämma hur stor såg jag ska köpa. Största möjliga (inom budget) är ju naturligvis bra för sågverket men det är kanske inte så roligt att stå med en Stihl ms661 på sågbacken och kapa ved...

Så nu till min fråga, max rekomenderad svärdslängd enl tillverkaren, kan man tumma på det om man sätter en skip-link kedja för klyvning?

Det känns spontant som om det är ju antalet skär i kontakt med trä som avgör hur mycket effekt man behöver i sågen, inte ländgen på svärdet. Eller tänker jag fel?

Om jag har tänker rätt, vad rekomenderar då den samlade visdomen på forumet för modeller? (Sithl ms391, Husqvarna 560xpg är typ det jag håller lite koll på f.n)

/Ivar



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

anersimyra  
#624383 Minst 80 cc på sågen skulle jag säga. Ett intressant test av maskinkedjor till skördare visade att en skipkedja hade överlägset sämst kaptid av de provade kedjorna, å andra sidan kan det möjligen fungera bra med en skipkedja vid fullt ingrepp med en 36” utrustning..🤔

Avatar Fallback

Re: Svärdslängd kontra effekt

Ferguson system  
#624393 Når det gjelder størrelse og lengde på sverdet til sagbruket, så kommer jo det an på hva du skjærer. Generelt er størst best til sagbruk.

Om budsjettet tillater det så ville jeg ha kjøpt to sager. Ei stor sag til sagbruket og ei til felling/kvisting.
F.eks 50cc til felling/kvisting og ei sag på rundt 90cc til sagbruket.

Hvis du skal ha ei sag til begge deler, så kan ei sag på rundt 70cc være greit. Den orker sverd opp til 24" uten at den blir alt for tung til felling og kvisting. Jeg ville i hvertfall ikke hatt mindre enn 60cc til bruk i sagbruk. Helst bør du ha 70cc eller større, men det kommer jo som sagt an på hvor mye og hvor grovt du skjærer.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

ivho  
#625418 ok, så större såg är rekomendationen alltså. Vilken tur att det dök upp ett sågverk på blocket i helgen med en Husqvarna 3120XP (120 cc!) i helgen inom budget. Jag köpte på studs, och nu har en riktig best, inget man går och kvistar av med direkt :-)

/Ivar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

Stampep  
#631532 Lånar denna tråden lite, har börjat såga lite med en sån ställning till sågen, kör med en 2172 med 20" svärd nu och det räcker inte riktigt till.. är det lika bra att gå på ett 28" direkt eller ska man safea och köra 24"? Är ju inte hela längden som går i trä, med 20" får jag ca 37cm effektiv skärlängd.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängd kontra effekt

Ferguson system  
#631548
Stampep skrev:Lånar denna tråden lite, har börjat såga lite med en sån ställning till sågen, kör med en 2172 med 20" svärd nu och det räcker inte riktigt till.. är det lika bra att gå på ett 28" direkt eller ska man safea och köra 24"? Är ju inte hela längden som går i trä, med 20" får jag ca 37cm effektiv skärlängd.


Hvis du skal bruke saga til felling og oppdeling, så bør det gå greit med 28".
Men om du har planer om å bruke den til sagbruk, så ville jeg ha holdt meg til 24". Jeg har ei Jonsered 2172 som jeg har brukt i sagbruk med 24" sverd. Den orker 24", men 28" blir i lengste laget. Både effekt messig, men også i forhold til smøring.

Avatar Fallback

Re: Svärdslängd kontra effekt

Avslutat-02  
#631553 Ska du köra med 28" så bör du byta upp dig lite på sågen...den kommer att få jobba hårt....
Minst 2186 isåfall...

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

Stampep  
#631560 Får bli 24" då, sågbudgeten är redan överskriden för dom närmsta åren😅

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

guhra  
#638613 Hej, ja är sugen på at köpa ett Granberg sågverk från skogms ska jag köra 3/8 mejsel som jag redan har till 30" svärd eller nån 3/8lp för mindre svinn? Vad brukar man köra för svärd/kedjekombo här i sverige.

Såg har jag både husa 2100 och 394.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638682
guhra skrev:Hej, ja är sugen på at köpa ett Granberg sågverk från skogms ska jag köra 3/8 mejsel som jag redan har till 30" svärd eller nån 3/8lp för mindre svinn? Vad brukar man köra för svärd/kedjekombo här i sverige.

Såg har jag både husa 2100 och 394.

Till ett sågverk skall du ha en klyvfilad kedja, som har ca 10 graders filvinkel istället för 25 grader som det normalt är på t.ex. 73LPX som kanske är den kedja du redan har. Om du har ett befintligt svärd har det troligen 1,5 mm spårbredd och då finns det bara en "färdig" klyvfilad kedja vad jag vet som passar och det är Oregon 73RD. Tyvärr verkar det just nu vara leveranstid på dessa, jag har en beställning liggande sedan några veckor. Att fila om en 73LPX är inte att rekommendera, klyvfilade kedjor brukar normalt vara lite rundare i hörnen för att bli mindre aggressiva och ge en en bättre yta på brädorna.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

guhra  
#638785 Okej tack,
sågar en så kallad klyvkedja snabbare än en vanlig mejsel tandad med 25*? Tror jag skulle prioritera hastighet över ytfinish.
Tänkte att vill jag sedan såga mindre plank av bitarna så kan jag klyva dem i bordsågen.
Jag provar med vanliga kedjan sedan ifall jag tycker det suger köper jag nytt svärd o kedja.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638793 En vanlig kedja är filad för att kapa fibrerna "på längden" medan en klyvkedja kapar dem "på tvären". Jämför t.ex. med när du fäller ett träd. När du börjar med det övre riktskäret skär du med ca 70 grader mot horisontalplanet, och det brukar ju gå lite segare att skära det övre riktskäret än det undre riktskäret och fällskäret samt att spånet blir annorlunda.

Jag har faktiskt aldrig testat att köra med en vanlig kedja i sågverket så jag vet inte hur stor skillnaden är i kvalité och hastighet och vilken som är snabbast. Men det finns ju en orsak till att det finns klyvkedjor :d

Avatar Fallback

Re: Svärdslängd kontra effekt

ÅsaNisse  
#638832 Jag tog fel en gång till bänksågen och det gick inte alls. En vanlig sågkedja skär så långa spån att den sätter i halsen när det går längs fibrerna. Jag kom bara ett par dm in i stocken innan det var tvärstopp

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638840
ÅsaNisse skrev:Jag tog fel en gång till bänksågen och det gick inte alls. En vanlig sågkedja skär så långa spån att den sätter i halsen när det går längs fibrerna. Jag kom bara ett par dm in i stocken innan det var tvärstopp

Långa spån får man om man skär i den tredje dimensionen = klyvning av en stock längs med fibrerna
Normala spån får man om man skär i den första dimensionen = en normal kapning av en stock tvärs med fibrerna "på längden"
Små spån som ser ut som spån från en cirkelsåg, bågsåg eller timmersvans får man om man skär i den andra dimensionen = klyvning av en stock tvärs med fibrerna med klyvkedja i ett typiskt sågverk
En välfilad klyvkedja ger spån som är några millimeter långa, en dåligt filad klyvkedja ger små spån som mer liknar grovt damm.

Användarvisningsbild

Re: Svärdslängd kontra effekt

guhra  
#638888 Jag får väl rapportera hur det går, går det dåligt får det bli oregon 3/8lp klyvkedja. 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).