Sågverk (mindre)

Vilken klyvkedja ska jag köpa?

8 inlägg 7780 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken klyvkedja ska jag köpa?

Anders_A  
#590948 Jag köpte en sågjigg från Granbergs. Men jag behöver ett längre svärd och en klyvkedja. Min lokala handlare säger att Husqvarna inte har sådana kedjor. Okunnig som jag är så har jag inte helt koll på kedjedelning och sånt.

Jag har en gammal Husqvarna 350, som jag är mycket nöjd med.

Är det någon som vet råd?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

Westra Aros  
#590986 Oregon har långa svärd och kedjor be dom beställa från dom
Sen skulle jag rekommendera en ordentlig såg
Senast redigerad av Westra Aros tis 15 okt 2019, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

Avslutat-02  
#590989 Du ska ha 0.325 delning du avgör själv om du vill ha 1.3mm eller 1.5 mm i bredd.

Jag skulle rekommendera 1.3mm för sågen går tungt nog ändå och kanske är i minsta laget för att klyva med....

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

totte  
#590990 Ta det väldigt lugnt om du skall klyva med 350. Som röjarn sa, den är klart för liten att köra som klyvsåg i någon omfattning. Men förstås, enstaka skär nån gång funkar. Det är oerhört lätt att överhetta och totalförstöra en såg vid klyvning.

Det skall köras mycket, mycket försiktigt och kedjan skall vara supervass. Ställ upp H-munstycket på sågen så den bluddrar lite mer än vanligt. Och se till att kylflänsarna är rena och luftöppningarna är helt fria.

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

Avslutat-02  
#591000 En liten skvätt extra olja i bensinen skadar inte.... tvärtom....

Avatar Fallback

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

lidköping  
#591011 Oregon och Stihl har bara 3/8 klyvkedjor. Oregons klyvkedja heter 91R och Stihls klyvkedja heter 63PMX och är för sågsvärd 1,3mm. Du kan även ta en kapkedja och fila om till klyvkedja. Jag använder Stihl klyvkejor pga. dom har längre skär

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

Per Olav  
#591014 Jeg bruker Stihl 390 med 18'' 1.3 mm med 3/8 deling (PMX kjedet som lidköping skriver) på den minste riggen fra Granberg. Sagen går greit i gran, men som det skrives så er det best å ta det rolig. For saging i hardere tre hadde jeg nok ønsket å ha enda sterkere sag.

Användarvisningsbild

Re: Vilken klyvkedja ska jag köpa?

Anders_A  
#591112 Tackar för alla svaren.
Men nu blev jag osäker på vad jag egentligen har för såg. Jag bytte ut sidplåten där modellbeteckningen stod (får åka upp och leta reda på den). För jag har redan klyvit en massa stockar på fri hand, och det gick bra, när jag byggde ett vikingahus i skiftesverk (se bild).

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).