Sågverk (mindre)

Tips vid bygge av sågverkshus önskas

9 inlägg 14351 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips vid bygge av sågverkshus önskas

Daniel B  
#38354 Har idag en Solosåg M7 med E5000auto såg. Har tidigare alltid plockat in sågen efter sågning då det ibland kan gå lång tid mellan sågningarna. Detta medför att varje gång sågen tas fram tar en tid att kalibrera sågbänken för optimal precision. För att slippa detta har jag nu tänkt gjuta plintar samt bygga ett hus runt om så man kan såga i ur och skur samt att verket står stationär monterat.

Önskar nu tips om vad man ska tänka på. Gärna bilder om någon har ett sågverkshus.
Kan tänka mig att många funderat ut smarta lösningar på allt möjligt som kan vara till nytta nu innan bygget startas.

Har även tänkt montera spånsug så spånet hamnar utanför på ett bra ställe.

Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Såghus

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38412 Bygg ett hus med 3 gavlar som är täta samt ett öppet där du kan ta in virket.
Kolla på logosols hemsida om det finns bilder annars kan du beställa deras tidning Nysågat där det finns många bilder på såghus.

Mvh

Andreas

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38421 Jag är inte så säker på att plintar är rätta metoden eftersom de kan sätta sig på lite olika sätt. Till mitt Jonseredsverk har jag byggt två 6 m långa grundmurar (gjuten bottensula plus två skift med betonghålsten och armerade fogar) med lite större avstånd än rälsen för att få plats med rejält med spån under rälsen eftersom jag inte har spånsug. Efter 10 år har det inte satt sig en enda mm trots att jag ibland förvarar ganska mycket brädor på rälsen under hösten och vintern.

Jag har bara två gavlar och tak över. Sågverk och ett femtontal grövre stockar ryms under taket. Funderade ett tag på att skaffa skjutvägg men det funkar bra utan. Stockar in på ena långsidan, spån och oanvändbara bakar ut på den andra och resten ut på samma sida som stockarna kommer in. Detta ger ett hyfsat flyt om man kör ensam och en riktigt bra snurr om man är två.

Avatar Fallback
blev  
#38452 Jag gick länge och funderade som du Daniel men så bestämde jag mig för att sluta med djur och då blev ladugården tom så då utnyttjade jag porten men problemet var hur jag skulle få in stockarna så jag byggde en bana.
Om du kickar på min hemsida ser du hur den är gjord om det nu är något alternativ för dig.
http://www.naslundstra.se/
Sågat virke lägges på vagnen och åker med ut igen där traktorn står med pallgafflar och sedan ny stock in. Bakan åker ut på framsidan av porten.

Avatar Fallback

Re: Tips vid bygge av sågverkshus önskas

sködarförare  
#79406 Jag har funderat på en conteiner på 20fot (6meter) tar man o sätter skärbrännaren i långsidan så får du ett bra intag o sätter du gånggärn på luckan o ett spel så kan du spela upp luckan o rulla in några stockar o sen stänga luckan o ha värmen på.
Sätt in några lysrör o en spånsug på väggen o en skena med kabelvagnar som slangen o kabeln hänger i då blåser du ut spånet i tex en vagn nan kan ta upp en liten lucka på kortsidan o sätta en kort transpotör inne o en ute då blir man av med virket.
Varmt, ljust o gott.
Själv bygger jag ett komplett såghus med platta på 8*12m o transotörer med sorterare (o i framtiden blir det en bandsåg) nu i vår.
Har fått ett förhandsbesked om landsbyggdsstöd på 30% från Länsstyrelsen o troligen går vi ihop några småsågare oköper en pelletspress med kvarn o tork.

Bygger man in sågen i en befintlig byggnad blir man begränsad på ett eller annat sätt bygger du nytt kan du anpassa såghuset efter dina behov ett tips bygg till några meter det kostan marginellt mera i kronor men du kan utveckla allt eftersomutan att du behöver bygga ut eller såkan du ju andvända dom extra metrarna som föråd utrymme får man sällan för mycket av i den här branchen.

Avatar Fallback

Re: Tips vid bygge av sågverkshus önskas

Fredde73  
#79436 Antar att såghuset redan är byggt för länge sen...

Men jag skulle också göra en rejäl platta istället för plintar som sällan står stilla. Det är ju en kostnadsfråga om man bara sågar några tiotal timmar / år men åtminstone platta just där sågen ska stå. Om det är möjligt att utnyttja naturliga höjdskillnader hade jag nog gjort det också. Timmerintaget gärna högre upp än sågen. Och på en Solosåg självklart öppningen där man tar ut det färdigsågade vid änden av sågen. Bara att skjuta ut plankan då..kanske över en stödrulle som underlättar lite extra. Bäst är väl ofta att lasta direkt på traktorvagn så om möjligt lite lägre nivå utanför såghuset där. Kanske en egen gammal vagn för bakarna där dom kan ligga tills man har ett lass att dra iväg till vedbacken..

Rörlig spånsug som följer sågen är ju också en fråga om hur mycket besvär / kostnader man vill ha om man inte sågar så mycket. Men åtminstone en fast utsug där slangen ligger under bänken och man enkelt kan sopa in spånet efter avslutad sågning vore väl bra. Behövs dock ganska kraftig sug för att dra iväg färskt rått spån med rimlig kapacitet..

Småsaker som ett ordentligt ställ för ribbor till ströläggningen kanske..bättre än att ha dom liggande utspridda kring golvet i alla fall. Och varför inte bygga så pass stort att en liten arbetsbänk med skruvstäd ryms i ena änden. Ett dammfritt skåp att förvara olja, kedjor, filar mm. Rejält lyse om det ska sågas på kvällarna. Fönster på dom två "täta" väggarna känns säkert trevligt och släpper också in lite sol..

Men min såg står fortfarande under bar himmel så jag ska kanske inte säga så mycket. Har dock arbetat många år både på "riktigt" sågverk och vid vanlig liten sågbänk så en viss känsla för vad som underlättar får man trots allt..

Avatar Fallback

Re: Tips vid bygge av sågverkshus önskas

lenko  
#83442 Det finns några exempel på hur man har byggt och organiserat sin sågplats på Bamsesågens hemsida

http://www.bamseprodukter.se/?page_id=822&album=3

Själv har jag en 7-meters Bamsesåg med elmotor, och har ett behov att få tak över anläggningen. Så du som har byggt upp ett såghus, skicka gärna in en bild till detta forum så kanske jag får idéer, tack!

Användarvisningsbild

Re: Tips vid bygge av sågverkshus önskas

Sågad  
#695179 Bump!

Kan inte ni med egenbyggda såghus dela med er av bilder och eller skisser på er lösning på hus och logistik?

Tack o bock 👍

Avatar Fallback

Re: Tips vid bygge av sågverkshus önskas

Amatörhuggare 62  
#695200 Hej Sågad
Här är från "Sågboa"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).