Sågverk (mindre)

Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

7 inlägg 3839 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

mbss  
#586950 Hejsan gott folk
Som info har jag skickat frågan även till Logosol men det kliar i fingrarna att få börja så jag testar även här om det kan bli snabbare svar :)

Har precis monterat ihop min såg men jag lyckas bara såga några cm åt gången innan sågen fastnar. Tycker jag ställt in allt enligt instruktion men jag måste ha gjort något fel någonstans men kan inte förstå vad eller vart. Kedjan är helt ny på filmen och sågbänken är sprayad med silikonspray

Film när sågmatningen stannar:


Film när jag spännet åt vajern så mkt jag vågar samt spännt friläget mer, då stannar sågen:


Film när sågen går "tom" :


Någon som kan guida mig till vad jag bör testa för justering för att kunna såga?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

Blondin 750  
#587000 Det verkar vara slirningen i matningen som är feljusterad och /eller osmord. Jag förutsätter att det är en "E37 Friction feeder" du har och den ska smörjas mellan lamellerna för att fungera bra. Om min såg (E 5000) gör samma manöver som din såg gör så brukar det gå en säkring då det ligger precis på gränsen med både sågen plus matning.
Fungerar det om du matar manuellt? Alltså att du puttar sågen som man gör på de allra enklaste sågarna av den här typen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

mbss  
#587003 Hejsan.
Tack för svar! Ok. Ja det har jag inte ens tänkt på. Tog bara för givet att det var uppsmort när man fick den. Korkat av mig att inte kolla. Ska kolla nu får vi se.

Jo. Har dragit några säkringar medans jag testat :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

Blondin 750  
#587005 Det kräver lite handpåläggning att köra med de här sågarna. Tittar man på dina filmer så verkar det ena stunden driva för dåligt och nästa stund för aggressivt, och om min matning har samma beteende så brukar det hjälpa att smörja friktionsskivan med olja. Kommer inte ihåg om det ska vara typ 10/30 eller 80/90..

Sid 27-31 i manualen behandlar dina problem.
https://www.logosol.se/store/downloads/ ... ft_e37.pdf

Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

mbss  
#587009 Kollade lite på den nu, inte på friktionsskivan för den har jag ingen olja till hemma men testade att köra trycka sågen för hand. Och det känns som något är galet med någon inställning eller om jag fått något felmonterat när jag satte ihop den. Går skapligt lätt att skjuta släden ca 1-2 dm sedan tar det som tvärstopp, kan inte trycka den längre för då nyper den fast eller att jag inte orkar skjuta den längre. Men backar jag två dm och skjuter fram igen så går det två dm till och sedan samma visa. Funderar på om svärdet typ vinklar så snittet blir helt parallellt utan nyper av att snittet styr upp/ned svärdet tills det fastnar

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

Blondin 750  
#587012 Det är kanske enklast att någon på Logosol titta på filmerna, de kanske ser något uppenbart fel direkt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med inställning Logosol F2 m E5 Speed Saw

mbss  
#587013 Jo. De svarar förhoppningsvis i morgon får vi se

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).