Sågverk (mindre)

takåsar av torrgran?

12 inlägg 5793 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

takåsar av torrgran?

Hiab1055  
#582287 ska såga virke till maskinhall
Duger torrgran till takåsar?
Hur är det med o såga virke nu är det risk för mögel även i torrgranarna?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: takåsar av torrgran?

Torbjörn Johnsen  
#582296 Skulle inte tro att det blir nån stor skillnad i hållfasthet mellan torrgran eller gran som sågas färskt. Allt konstruktionsvirke torkas ju idag efter sågning och det borde ju inte vara någon skillnad om den torkat ”naturligt”. Eller? Någon som vet bättre?

När det gäller svamp (blånad, mögel) så borde ju risken för mögelangrepp vara liten i och med lägre fuktkvot. Däremot innehåller granen redan blånadssvamp som barkborrarna drar med sig men jag vet inte om den fortsätter att utvecklas efter sågning. Tveksamt?

Användarvisningsbild

Re: takåsar av torrgran?

Torbjörn Johnsen  
#582297 Blånadssvampen påverkar inte hållfastheten nämvärt utan är mer ett skönhetsfel.

Avatar Fallback

Re: takåsar av torrgran?

sveakatten  
#582305 Tittade på detta för ett tag sedan, där jag läste stor det att blått virke lättare tar åt dig fukt, om det är rätt vet jag ej.

Avatar Fallback

Re: takåsar av torrgran?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582316 Lägg en remsa syllpapp eller remsor med takpapp mellan taket och åsarna så bör det funka. Utan papp så spelar det ingen roll hur fint virke du har om du har bekymmer med kondens.

Avatar Fallback

Re: takåsar av torrgran?

BM Buster  
#582370 Förutom att det är tyngre att såga, så är fördelen att eftersom det redan har torkat så är risken mindre att virket slår sej när det torkar!

Avatar Fallback

Re: takåsar av torrgran?

Sture Andersson  
#582433 Såga torrgran brukar inte vara nån höjdare, fult med sprickor ,om dom inte dött i sommar ,då kanske det inte hunnit bli det än .

Användarvisningsbild

Re: takåsar av torrgran?

halvproffs  
#582471 Brukar klingorna gå varma när virket är torrt?
Har hört så en gång när jag frågade om byggtimmer som hade vridet sig och tanken var att rikta det i klingsågen och göra plank av det.
Han som ägde sågen velade inte göra sågningen iaf.

Användarvisningsbild

Re: takåsar av torrgran?

Hiab1055  
#622831 Har nu börjat såga 6m långa torrgranar och färska vindfällen.
Vill ha ca 45*220 när de torkat men hur mycke kan man tänka sig att torrgranarna krymper efter sågning?
Har endel frötall som blåst omkull med duger sånna till takåsar eller bör ja köra på med gran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: takåsar av torrgran?

JensSkoog  
#622911
Hiab1055 skrev:Har nu börjat såga 6m långa torrgranar och färska vindfällen.
Vill ha ca 45*220 när de torkat men hur mycke kan man tänka sig att torrgranarna krymper efter sågning?
Har endel frötall som blåst omkull med duger sånna till takåsar eller bör ja köra på med gran?

De krympar inte mycket om de är ordentligt torra, har jag erfart.
Men hur de är i bärande konstruktionar är en annan fråga och
beror nog mycket på hur länge de stått torra på rot.
Träfibrerna i gran bryts ner och blir "korta" när trädet
står på rot under en tid, så de bryts snabbare under belastning.

Avatar Fallback

Re: takåsar av torrgran?

Dennis1982  
#622922
Hiab1055 skrev:Har endel frötall som blåst omkull med duger sånna till takåsar eller bör ja köra på med gran?

Om du tänker på hållfastheten så tror jag takåsarna från en rotstock tall håller bättre än motsvarande ås från en torrgran.

Avatar Fallback

Re: takåsar av torrgran?

Brorsan  
#622940 Fördelen med frötall kan väl vara att den kan vara kvistfri och det gör väldigt mycket för styrkan.
Finns kvisten i centrum stocken och plankan inverkar det minimalt på styrkan.
Själv föredrar jag en furuplanka med någon enstaka kvist som jag kan vända till trycksidan
jämfört med en grandito med kvista på både upp och nersidan.
Så tänker jag.
Olle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).