Sågverk (mindre)

Sågverksinställning

15 inlägg 6943 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågverksinställning

Anton k  
#576778 Jag har en äldre såg, mariannelundsbänk i trä. Som har den enfalden att brädorna går ifrån landsidan sista halvmetern på stocken.
Jag har hållt på o försökt ställa in allt perfekt men just det här problemet kvarstår, kan det vara så att hjälpsågaren måste dra till lite i blocket på slutet för det ska gå rätt eller kan det vara något annat som strular? Jag har provat med olika klingor o filat o skrängt, dock inte riktat. Förlorar en klinga sträcktningen av att stå obrukad eller blir det när den går varm. Jag är nybörjare ska väl tilläggas också.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Bosse1  
#576804 När jag upplever detta så brukar det vara blocket som böjt sej även om man sågat rakt,är naturligt gissar jag.
Beror kanske på olika fuktighet i stocken.
Är det för mycket att klämma för tryckrulle eller hjälpsågare riktar jag upp det med en tunn kåra utan anhåll,sen är man på spåret igen.
Är blocket rakt och vandrar ifrån anhållet är det något annat fel.Håll varvtalet annars "lägger sig" klingan :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sågverksinställning

Husqvarna 562  
#577056 Har samma problem med min mariannelundsbänk, blocket vill ifrån landet, upplever att klingan lägger sej. Tror det beror på sträcken eller slipningen. Jag har baksågat en del hos en gammal sågare ,han säger att det beror nästan alltid på klingan om det inte blir bra, han är alltid rädd för att köra klingan för varm så att den tappar sträcken. Ska tilläggas att det alltid blir bra när han sågar.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Anton k  
#577058 Det kanske är att man får skicka in en klinga på sträckning o se hur det går. Eller om man kan prova o ändra varvtalet ännu mer. Om det är att klingan lägger sig så borde klingan gå för sakta, jag har testat mellan 800 o 950 varv ungefär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverksinställning

halvproffs  
#577075 Har en känsla av att det är vanligt när man inte har tryckrulle. Då får hjälpsågaren trycka in stocken mot anhållet med ett järn. Obs, gäller att vara försiktig och vaken!
Bosse1 beskrev det bra! Varvtalet beror på klingdiametern och står på nätet eller omslaget till klingan om du har det kvar.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Anton k  
#577079 Jag får testa lite o se om det går att komma fram till nått bra resultat, jag tycker att om stocken har gått bra i 3,5 meter o sen sista halvmetern ska den gå ifrån. Men man behöver kanske va mer aktiv som sågare också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågverksinställning

halvproffs  
#577099 Som bosse1 skrev, kolla att skäret är rakt annars går det ifrån anhållet. Gör då ett nytt om det är bågformat och räta upp det.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

gamla drängen1964  
#577218 Kolla att klingaxeln är vinkelrät mot bordet,samt att styrstiften inte pressar klingande åt nåt håll.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Anton k  
#577470 Jag höll på i veckan o mätte riktning på axeln o bänk o landsida, o det tror jag att jag fått rätt. Jag ska testa lite mera i slutet av nästa vecka o se om det blir framgång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Anton k  
#584084 Bänken ska nog va rätt riktad nu, så nu är det, vad jag tror är klingproblem.
Virket blir ojämnt tjockt. I början är det bra sen en meter in i stocken så så blir bräderna tjockare för att smalna av på slutet igen.
Jag har kört mellan 800-950 varv på klingan som känns att det borde vara där nånstans den borde gå, iaf med matningshastigheten.
Kan ju vara att klingan behöver slipas o riktas. Jag ska prova en annan klinga o se hur den beter sig, dock har den stått bra länge så jag behöver att fila till den innan

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Brorsan  
#584092 Vi hade samma problem med våran gamla träbänk.
det sista farsan gjorde var att lämna in klingan på riktning. Då gick det perfekt tills första tjuriga biten som var lite för grov. då blev det varmgång i klingan och sträckningen förstördes. vi fick aldrig till det riktigt bra själva med sträckningen, det är ett riktigt hantverk för yrkesmän.

Nu går det bra igen: Köpte en bandsåg och skrotade bänken, inte lika snabb men mycket bättre i precisionen.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

fordson  
#601469 Klingsryrningarna: de främre(varifrån stocken kommer) den yttre (från landsidan-anhåll)ska ställas in när klingan snurrar så nära klingan som möjligt, kan ibland ta i klingan någon gång... den främre inre ställs in något lite längre från klingan.
De bakre klingstyrningarna ställs in så de inte tar i klingan - lika på båda.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Anton k  
#622029 Nu sågas det på ganska bra, mycket barkborreträd blir det förstås o virket blir ganska bra.
Problemet som är nu o som jag inte har hittat nån som kan svara på varför är, klingan går lite "smalare" dom första 30-40cm sen går den ut ca 2-4mm o går så hela stocken.
Det är samma fel med två klingor så det bör inte bero på det.
Varvtal har jag ändrat en del med samma resultat.

Men vad man har lärt sig från när man börja hålla på!
Det är ett riktigt hantverk dom som kan ordentligt, imponerad

   TS
Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

Dennis1982  
#622032
Anton k skrev:Nu sågas det på ganska bra, mycket barkborreträd blir det förstås o virket blir ganska bra.
Problemet som är nu o som jag inte har hittat nån som kan svara på varför är, klingan går lite "smalare" dom första 30-40cm sen går den ut ca 2-4mm o går så hela stocken.
Det är samma fel med två klingor så det bör inte bero på det.
Varvtal har jag ändrat en del med samma resultat.

Men vad man har lärt sig från när man börja hålla på!
Det är ett riktigt hantverk dom som kan ordentligt, imponerad

Jag hade samma problem med min gamla träbänk. Det blev bättre när jag bytte plats på rullarna. Jag tog en mindre sliten långt bakifrån och sätte den framför klingan. Det kan ju vara glapp i bänken/rullen som gör det.

Avatar Fallback

Re: Sågverksinställning

otis  
#629529 Hej Anton K
Angående klinghastigheten: oavsett klingstorleken bör klingans periferihastighet vara 50 m/s, d.v.s en klinga på 100 cm
bör gå med ca 950 v/m.
Klingans inställning mot styrpinnarna görs med stillastående klinga och en rätskiva som du lägger mot klingan, så att du kan justera styrpinnen på baksidan så att den precis tar i klingan (på det sättet vet du att klingan står rakt, sedan
justerar styrpinnen på framsidan så att du har ett spel på någon 1/10 mm).
Du kan ju även kolla klyvkniven så att den står rätt i förhållande till klingan.
Hälsningar Otis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).