Sågverk (mindre)

Bra storlek på såghus

14 inlägg 6420 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bra storlek på såghus

octavianus  
#557172 Funderar på att investera i ett bandsågverk tex wood mizer lt15 med en förlängningsdel. Men skulle vilja ha in det under tak, under samma tak tänkte jag klämma in min hyvel, logosol dh410 så man kan hyvla under tak med den också. Frågan är dock hur stort det behöver vara, ju mindre desto bättre ur byggnads synpunkt samt plats synpunkt, men man ska ju få plats också.

Som jag tänker mig kommer det bli avlångt med skärm eller sadeltak. Intag av virke på en långsidan ca 7-8 meter brett samt öppningar vid varje gavel, bakre långsidan stängd pga där är en brant backe. Frågan är om det kan räcka med tex 10*3 meter eller om det måste vara kanske 12*4 meter? Tanken är ju att hyveln står undanrullad längst väggen när den inte används. Perfekt vore det ju om man kan skjuta in sågverket mot väggen på ett enkelt sätt också när man ska hyvla, men kanske blir onödigt knöligt men man skulle nog kunna spara en meter på bredden eller så tänker jag.

Tankar och idéer mottages tacksamt.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

halvproffs  
#557173 Bygga litet brukar alltid straffa sig. Ta till ordentligt om det finns plats så kommer du inte att ångra dig. Bra även av säkerhetsskäl.

Avatar Fallback

Re: Bra storlek på såghus

holmesö  
#557181 40fots container. Ta upp ett lagom stort hål i sidan, gångjärn i överkant. Upplag på utsidan. Hyveln efter sågen.
Jag har sett den lösningen och den fungerar perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

Arvid0  
#557184 gissar att det blir ett ouppvärmt utrymme? Det är inte optimalt för en hyvel (ytor som kan få ytrost på sig) har själv snickeri som är ouppvärmt och har fått hitta lösningar för att obehandlade gjutjärnsytor o l inte ska fara så illa.
Kommer du hyvla färskt virke då?

Avatar Fallback

Re: Bra storlek på såghus

Ratelle  
#557200 När jag byggde såghuset så byggde jag så att traktorn sågmotor ock kafferum plus lite till skulle få plats, nu 30 år senare har jag byggt till såghuset 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

Lillesves  
#557219 Mitt såghus är 3.70m brett. Då är det cirka 1.10m kvar från såghuvets spånstos till väggen på långsidan. Skulle väl gå att ställa en hyvel där längs sidan men några decimeter till hade inte skadat. Tänk på att såghuvudet är ca 2m brett och bandguide armen sticker ut en bit också.
Sågbänken är väl ca 8.5m lång så 10m långt såghus borde räcka så har man lite utrymme att gå runt sågen.

Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

octavianus  
#557398
halvproffs skrev:Bygga litet brukar alltid straffa sig. Ta till ordentligt om det finns plats så kommer du inte att ångra dig. Bra även av säkerhetsskäl.


Visst är det så, men det finns ju tyvärr en verklighet att förhålla sig till. Där det ska stå vore det bra om det inte blir för vullgärt, samt att det byggnadstekniskt blir krångligare att bygga större. Därför vill jag ha lite inputt på minsta ytan som räcker utan att det känns litet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

octavianus  
#557399
holmesö skrev:40fots container. Ta upp ett lagom stort hål i sidan, gångjärn i överkant. Upplag på utsidan. Hyveln efter sågen.
Jag har sett den lösningen och den fungerar perfekt.


Hur arbetar du då med hyveln? Står inte sågverket ivägen? Jag tänker att man vill ju komma åt både framför och bakom hyveln. Berätta gärna, och kanske visa en bild?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

octavianus  
#557400
Arvid0 skrev:gissar att det blir ett ouppvärmt utrymme? Det är inte optimalt för en hyvel (ytor som kan få ytrost på sig) har själv snickeri som är ouppvärmt och har fått hitta lösningar för att obehandlade gjutjärnsytor o l inte ska fara så illa.
Kommer du hyvla färskt virke då?


Nej jag vet, tanken är att bygga ett snickeri som är uppvärmt i framtiden, men det får nog skjutas på några år tills hus osv är färdigrenoverade. Vad har du för tips vad det gäller att förvara hyveln i kyla?

Jag kommer troligen inte hyvla färskt virke, det brukar gå sådär bra. Hyvling och sågning kommer inte ske under samma period tänker jag utan sågning först, sen långt senare hyvlas det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

octavianus  
#557404
Lillesves skrev:Mitt såghus är 3.70m brett. Då är det cirka 1.10m kvar från såghuvets spånstos till väggen på långsidan. Skulle väl gå att ställa en hyvel där längs sidan men några decimeter till hade inte skadat. Tänk på att såghuvudet är ca 2m brett och bandguide armen sticker ut en bit också.
Sågbänken är väl ca 8.5m lång så 10m långt såghus borde räcka så har man lite utrymme att gå runt sågen.


Jag tänker att hyveln får stå bakom sågverket mot vägen i bortersta hörnet, tänker att man är inte så långt bort med såghuvudet när man bara sågar normal långt virke vilket ju kommer ske de flesta gångerna. Sen vore det ju nice om man kommer på ett bra sätt att skjuta in sågverket så långt in mot väggen när man ska hyvla, borde ju skapa iaf en fri hyvlingsyta med dina mått på drygt 2 meter om inte mer. Sågverksbädden kan man ju använda att lägga det hyvlade virket på, kanske går att bygga någon smart vagn man kan lägga virket på som har blivit hyvlat och kommer ut ur ena änden, för att sen kunna skjutsa tillbaka det till den andra ändan för att hyvlas igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra storlek på såghus

Richard B  
#557811 Låter som ett intressant projekt, funderar på liknande stup fast med LT40 för jag vill ha hydraulik samt datamåttställare etc. Tänkte dock ha en "SH410 1-kutterhyvel med sågklinga" istället, tror det blir svårt att kapa dom tjocka brädorna på höjden i sågverket och har därför en klinga. Sedan tänkte jag gjuta så att när jag ställer fram 410 så står den bredvid Woodmizers sågramsförlängning och brädorna hamnar på den, borden står alltså i linje. Jag måste alltså troligtvis gjuta så att Woodmizer hamnar högre än 410. Vad tror du om det och samt vad har du för åsikter om enkutterhyvel istället för "din" tvåkutterhyvel? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bra storlek på såghus

octavianus  
#557831 Vi värkar tänka på samma sätt. Tror dock att sågverket kommer för högt om du ska ha den i samma höjd som hyveln. Höjden på hyvelns utmatningsbord blir ju dessutom i olika höjd beroende på hur tjockt du hyvlar. Bättre att du ha den lägre med en egen släda att lägga virket på, eftersom virket måste igenom hyveln flera gånger.

Tror absolut på en SH410, trevligt med klingan. Dock svårare och mindre effektivt med hyvling av spont, men verkar gå bra det med. Men jag är nog inte med på vad du menar med "kapa dom tjocka brädorna på höjden"?
Senast redigerad av octavianus ons 20 mar 2019, 10:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra storlek på såghus

Richard B  
#557839 Till att börja med så kan jag nämna att jag planerar att producera virke till en början. Jag tänkte lägga upp stockarna på Woodmizer och såga stockarna åt ett håll, längs med stocken så att du får virke som är lika bred som stocken. Sedan går det till tork och efter det så sågar jag virket beroende på vad som behövs och tänkte då att om jag ska dela upp en 30 cm bred planka till mindre plankor så antar jag att det blir svårt på en Woodmizer, enkare på ett kapverk? Sedan har du en poäng med att det blir höjdproblem mellan Woodmizer och 410, får klura på det.

Avatar Fallback

Re: Bra storlek på såghus

jakobn  
#557879 Jag tycker det fungerar bäst att ta ut virket från sågens gavlar. Kanske något att fundera på.
Varför kan du inte ställa sågen utmed husets vägg direkt? Man vill inte flytta på en stationär såg i onödan. Har precis lagt 1 timme på upptriktning av bänken och är inte färdig ännu. Stockintaget gör du något högre än sågbänken och lämnar sedan 1-1.5 meter mellan sågbänk och stockintag, då kan man ösa ner skalkar där mellan. Passar bra att såga 4-8 stockar innan man behöver bära bort skalkarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).